عصر خوزستان: اهواز- ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اعلام پایان رسمی برداشت و خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا در خوزستان گفت:۷۰هزار میلیارد ریال ناشی از خرید این ۲ محصول وارد چرخه اقتصادی استان شده است. امید جهان نژادیان روزیکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود:امسال با پرداخت و واریز این […]

عصر خوزستان:

۷۰هزارمیلیارد ریال از خرید گندم و کلزا وارد چرخه اقتصادی خوزستان شد

اهواز- ایرنا – مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان با اعلام پایان رسمی برداشت و خرید تضمینی گندم و دانه روغنی کلزا در خوزستان گفت:۷۰هزار میلیارد ریال ناشی از خرید این ۲ محصول وارد چرخه اقتصادی استان شده است.

امید جهان نژادیان روزیکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگارایرنا افزود:امسال با پرداخت و واریز این مبلغ به حساب کشاورزان خوزستانی ، یک میلیون و ۲۰۰هزار تن گندم و دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی و توافقی از کشاورزان استان خریداری و به سیلوهای مسقف و روباز استان حمل شد.
وی گفت: بزرگترین عملیات برداشت محصولات کشاورزی کشوردر خوزستان به پایان راه خود در سال ۱۴۰۰ رسید و با ثبت رکوردی تازه‌ای در تولید کلزا توانستیم رتبه نخست را در تولید و خرید ۲کالای اساسی کشور برای اولین بار به خود اختصاص دهیم.
مدیرکل غله و خدمات بازرگانی خوزستان در ادامه با بیان اینکه ۹ سال پیاپی رکورد بیشترین میزان خرید گندم متعلق به خوزستان بوده است افزود: تلاش زیادی توسط مجموعه جهاد کشاورزی استان و بهره برداران ، برای ارتقای میزان کشت دانه روغنی کلزا در استان انجام شد که به ثمر رسید.
جهان نژادیان لزوم توجه به بخش کشاورزی و افزایش سطح زیرکشت محصولات گندم و کلزا دراستان را بیش از پیش ضروری دانست وافزود: کشور ما برای رشد، توسعه و امنیت پایدار غذایی نیازمند توجه ویژه به توسعه کشاورزی دارد.
وی ادامه داد:برای عبور از بحران‌های پیش رو علاوه بر گسترش تولیدات کشاورزی می‌بایست برنامه ریزی‌هایی صورت گیرد  تا با آمیخته سازی این بخش با فناوری روز دنیا ، تولیدات خود را افزایش دهیم و بتوانیم علاوه بر تامین نیازهای داخلی ، با صادرات محصولات کشاورزی راهبردی توان ارزآوری برای کشور را گسترش دهیم.
مدیر کل غله و خدمات بازرگانی استان خوزستان افزود:کشاورزی به علت ارتباطات گسترده‌ای که با سایر بخش‌های اقتصادی دارد می‌تواند با رشد خود زمینه تولید ثروت ، ایجاد بازار، اشتغال زایی، ارز آوری و در نهایت موجب  رشد دیگرصنعت های فعال و نیمه فعال در کشور را فراهم کند.
وی گفت:سال گذشته بیش از۶۵۰ هزار هکتار از مزارع استان زیر کشت گندم و کلزا قرار گرفت که کشت کلزا در مقایسه با سال زراعی گذشته ۵۱ افزایش داشت.
جهان نژادیان میزان خرید گندم در سال جاری را یک میلیون و ۹۰ هزار تن و میزان خرید دانه روغنی کلزا را ۱۰۱ هزار تن عنوان و افزود:به علت خشکسالی حدود ۸۰ درصد از اراضی کشت دیم دچار خسارت شد که اگراین اتفاق رخ نمی داد رکورد تازه‌ای در تولید و خرید تضمینی گندم استان به ثبت می رسید اما با این وجود خوزستان همچنان رتبه نخست تولید گندم کشور را به خود اختصاص داده است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی ، عسل ، فراورده های دامی و شیلات به ارزش بیش از ۲۹۰هزار میلیارد ریال رتبه نخست را در کشور دارد.

منبع: ایرنا