عصر خوزستان: اهواز-ایرنا- معاون عمرانی فرمانداری شهرستان دشت آزادگان گفت: تاسیسات تامین آب شرب ۴۴ روستای شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه تا پایان هفته جاری به خط انتقال آب غدیر متصل می شود. سعید عوده زاده یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر معاون و جانشین سپاه کل کشور به […]

عصر خوزستان:

تامین آب شرب ۴۴ روستای غرب خوزستان از خط آبرسانی غدیر

اهواز-ایرنا- معاون عمرانی فرمانداری شهرستان دشت آزادگان گفت: تاسیسات تامین آب شرب ۴۴ روستای شهرستان‌های دشت آزادگان و هویزه تا پایان هفته جاری به خط انتقال آب غدیر متصل می شود.

سعید عوده زاده یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به سفر معاون و جانشین سپاه کل کشور به شهرستان دشت آزادگان برای بازدید از وضعیت تاسیسات آبرسانی و آب رودخانه های این شهرستان بین کرد: وی امروز از وضعیت آب رودخانه ها و شرایط آبرسانی به شهرها و روستاهای این شهرستان بازدید داشت و امیدواریم این بازدید در حل مشکلات بخش آب اثرگذار باشد.

وی گفت: ۴۴ روستا از ۲ شهرستان هویزه و دشت آزادگان  توسط تاسیسات امام علی آبرسانی می شوند که آب این تاسیسات از رودخانه میسان تامین می شود ، با کاهش دبی این رودخانه و افزایش آلایندگی کیفیت آب شرب این روستاها کاهش یافته است به همین دلیل با پیگیری هایی که انجام گرفت مقرر شد آبگیری این تاسیسات از خط انتقال آب غدیر انجام شود.

عوده زاده با اشاره به وضعیت نامناسب آب در ۲رودخانه رمیم و خرابه  که به تالاب هورالعظیم می ریزند بیان کرد: در حال حاضر آب تنها در قسمت ابتدایی این رودخانه ها هست ، دامهای مردم بستان از توابع شهرستان دشت آزادگان از آب رودخانه رمیم استفاده می کنند به همین دلیل سازو کاری فراهم کردیم که آب تا انتهای مسیر این رودخانه ها جاری شود.

وی گفت: بالغ بر هفت هزار راس دام سنگین و گاومیش درمنطقه بستان وجود دارد که برای ادامه زندگی به آب این رودخانه نیاز دارند.

معاون عمرانی فرانداری دشت آزادگان افزود: از ۱۵ سرشاخه و رودخانه منشعب  از کرخه که به هورالعظیم می رسند در حال حاضر آب تنها ۲ رودخانه به هور سرازیر می شود و وضعیت هور مناسب نیست.

وی گفت: متاسفانه به دلیل شرایط نامناسب این تالاب ماهیات و آبزیان و گونه های حیوانی مختلفی تلف شدند و گاومیش ها به دلیل باتلاقی شدن بعضی قسمتهای هور و سرگردانی و گرفتار شدن در این تالاب ها جان خود را از دست می دهند.

معاون عمرانی فرمانداری دشت آزادگان با اشاره به اینکه ۹۰ درصد آب شهری و روستایی دشت آزادگان به خط انتقال آب غدیر وصل است بیان کرد: در تامین آب شهری مشکلی نیست اما روستاهای بخش مرکزی این شهرستان با افت فشارمواجه هستند که در حال تقویت فشارآب هستیم.

عوده زاده افزود: در مسیر دهستان الله اکبر ۱۴ روستا نیاز به آبرسانی بیشتر دارند و در حال تامین موتورپمپ هایی برای افزایش فشار آب شرب در این روستاها هستیم و تا پایان هفته جاری این مشکل نیز حل می شود.

وی گفت: با توسعه و بهسازی تاسیسات آبرسانی به دنبال کاهش تنش آبی هستیم.

شهرستان دشت آزادگان در غرب خوزستان واقع است.

طبق اعلام معاون سیاسی و اجتماعی استانداری خوزستان آورد آب سدهای خوزستان نسبت به دوره گذشته ۵۰ درصد کاهش یافته است.

خوزستان در تابستان امسال با تنش آبی مواجه شده و شهرهای پایین دست رودخانه های استان دچار بحران آبی شده اند.  

منبع: ایرنا