عصر خوزستان: اهواز- ایرنا – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:با پایان برداشت محصولات پاییزی در استان ۲ میلیون و ۴۱۸هزار تن گندم، چغندر قند و دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی و توافقی خریداری شد. تورج نوروزی روز یکشنبه ، افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۱۹ هزار هکتار از مزارع […]

عصر خوزستان:

خرید تضمینی بیش از ۲.۴میلیون تن محصولات اساسی کشاورزی در خوزستان

اهواز- ایرنا – معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:با پایان برداشت محصولات پاییزی در استان ۲ میلیون و ۴۱۸هزار تن گندم، چغندر قند و دانه روغنی کلزا به صورت تضمینی و توافقی خریداری شد.

تورج نوروزی روز یکشنبه ، افزود: در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ حدود ۱۹ هزار هکتار از مزارع استان زیرکشت چغندرقند قرار گرفت و از این سطح یک میلیون و ۱۷۰هزار تن برداشت و به ۱۰کارخانه قند سراسر کشور ارسال شد.
وی در ادامه با اشاره به پایان برداشت گندم در استان نیز گفت: سطح زیر کشت گندم آبی در استان در سال زراعی جاری ۳۹۷ هزار هکتار آبی و دیم ۱۷۳ هزار هکتار بود که از این میزان سطح زیرکشت یک میلیون و ۱۴۷هزار تن گندم به صورت تضمینی خریداری شد که با توجه به شدت خشکسالی، این میزان تولید گندم قابل قبول بود.
نوروزی افزود:استان خوزستان برای هشتمین سال متوالی رتبه نخست کشوری در خرید تضمینی گندم را کسب کرد.
وی گفت: در سال جاری با تلاش کشاورزان، شرکت‌های تولید بذر، همکاری موسسه ثبت گواهی بذر نهال و مراکز تحقیقات کشاورزی و بانک کشاورزی حدود ۵۷ هزار تن گندم در طبقات مختلف بذری تامین شده که نسبت به سال گذشته رشد ۲۸ درصدی را نشان می دهد و پیش بینی می‌شود در تامین بذر گندم، در سال آینده زراعی مشکلی نداشته باشیم.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در ادامه با اشاره به کسب رتبه نخست خوزستان در تولید دانه روغنی کلزا برای اولین بار، اضافه کرد: بیش از ۲۳۰ هزار تن کلزا در کشور خریداری شد که ۱۰۱ هزار تن آن متعلق به خوزستان بوده است.
نوروزی بیان کرد: برای نخستین بار با مشارکت کارخانه های روغن کشی ماهیدشت و نوید خلیج فارس کشت قراردادی کلزا در سطح ۲۶ هزار هکتار انجام شد که تداوم کشت قراردادی منجر به توسعه این محصول راهبردی در خوزستان خواهد شد.
استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین زراعی و باغی زیرکشت دارد که در صورت تامین پایدار آب ، امکان توسعه اراضی زیرکشت به ۲.۲میلیون هکتار وجود دارد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، دامی ، عسل ، شیلات و فرآورده شیری رتبه نخست کشوری را دارد.
با بروز خشکسالی و محدودیت کشت تابستانه در سال جاری که ۷۵درصد نسبت به سال زراعی قبل کاهش دارد پیش بینی شده مجموع تولیدات بخش کشاورزی استان ۲۰ تا ۲۵درصد کاهش یابد.

منبع: ایرنا