عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان گفت : آب شرب ۷۰۲ روستای استان تا پایان امسال تامین می‌شود که با تخصیص و تامین بودجه مورد نیاز به سرعت پروژه های مرتبط با این حوزه آغاز به کار می‌کنند. قاسم سلیمانی دشتکی سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان خوزستان با اشاره […]

عصر خوزستان:

استاندار: آب شرب  ۷۰۲ روستای خوزستان تا پایان امسال  تامین می شود

اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان گفت : آب شرب ۷۰۲ روستای استان تا پایان امسال تامین می‌شود که با تخصیص و تامین بودجه مورد نیاز به سرعت پروژه های مرتبط با این حوزه آغاز به کار می‌کنند.

قاسم سلیمانی دشتکی سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه استان خوزستان با اشاره به اختصاص ۵۰ میلیون یورو در سال گذشته برای اصلاح شبکه فاضلاب اهواز اظهار داشت : از این مبلغ هفت میلیون یورو ابلاغ شده بود ولی هزینه ای نشده بود که پس از انتصابم در این سمت تلاش کردم در همان هفته های اول ۱۳ میلیون یورو و تخصیص یابد و سپس ۳۰ میلیون یوروی دیگر هم پس از تخصیص به ریال تبدیل کردیم و قرارگاه خاتم الانبیا را برای اجرای پروژه انتخاب نمودیم.

وی ادامه داد:  این پروژه ها را قرارگاه خاتم الانبیا بدون برگزاری تشریفات ملی آغاز کرد و در نهایت ۱۵ تیرماه تشریفات ملی برای اجرای این پروژه ها برگزار شد که تا کنون حدود هشت هزار میلیارد ریال برای انجام آن هزینه شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به نقاط آسیب پذیر استان در بخش شبکه فاضلاب استان خاطرنشان کرد : در بررسی های به عمل آمده چند نقطه استان به خصوص در مرکز استان شناسایی شد و برای مهار روان آب های سطحی و پیشگیری از سیل برنامه ریزی لازم به عمل آمد.

سلیمانی دشتکی افزود : شبکه فاضلاب استان به دلیل فرسودگی و ناقص بودن در ترسالی و  خشکسالی مشکلات بسیاری را به وجود آورده  است که طرح جامعی با همکاری سازمان برنامه و بودجه و وزارت نفت تدوین شد که این طرح در دولت در حال بررسی است .

نیاز ۳۱ میلیارد متر مکعب آب در خوزستان

استاندار خوزستان با اشاره به سند ملی سازگاری با کم آبی بیان کرد : سند ملی سازگاری با کم آبی سندی بسیار مهم است که اختلاف نظر در  این زمینه و از جمله میزان آب تخصیصی یافته به استان  وجود دارد. ما معتقد بودیم که آورد آب متوسط میان مدت و بلند مدت استان بالای ۳۱ میلیارد متر مکعب است ولی وزارت نیرو و کارشناسان  آن معتقدند که آورد آب مورد نیاز استان حدود ۱۷ میلیارد متر مکعب می باشد و بر اساس همین نظر باید از مصرف آب استان کم شود.

استاندار خوزستان با بیان اینکه  استان به حدود ۳۱ میلیارد متر مکعب آب  نیاز دارد ، گفت : این میزان، رقم قابل توجه و بالایی است که به شدت به آن اعتراض کردیم و در نهایت مصوب شد ۲۴ میلیارد متر مکعب  آب برای مصرف کشاورزی ، شرب و صنعت و هفت میلیارد متر مکعب حقابه محیط زیست تخصیص یابد و این همان رقمی است که استان به آن نیاز دارد.

سلیمانی دشتکی با اشاره به اینکه سال خشک و کم بارشی در استان پیش رو داریم گفت: در سه ماهه بهار ۱.۵میلیمتر بارش داشته ایم که این وضع بسیار خطرناک است در صورتی که تقریبا متوسط هر ماه باید ۲۰ تا ۲۵ میلیمتر بارندگی داشته باشیم که این میزان منجر به این شده که ذخیره پشت سدهای استان حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب کسری آب داشته باشد .

وی با اشاره به بحران کم آبی در استان ادامه داد : آورد آب پشت سدها تا خرداد ماه باید حدود ۲۳ میلیارد متر مکعب باشد که در حال حاضر حدود ۱۳ میلیارد متر مکعب شده است و  این کسری آب به دلیل بارش ۱.۵ میلیمتری در سه ماهه بهار است .

استاندار خوزستان با اشاره به کشت غیر الگویی برنج در استان  افزود :  برنج کشت پر مصرفی است که کشاورزان سالهاست این کشت را در استان انجام می‌دهند. در سال ۱۳۹۹ مجلس تصویب کرد چند استان کشور می توانند این کشت را انجام  دهند که امسال  خارج از تصمیمات ستاد بحران این کشت در خوزستان انجام شد و همین عامل باعث کمبود آب در مناطق پایین دست کرخه و کارون شده است .

سلیمانی دشتکی ادامه داد : بر اساس آمار موجود حدود ۹۰ هزار هکتار کشت برنج در استان انجام شده است که این سطح کشت به حدود سه میلیارد متر مکعب آب  نیاز دارد. و این به آن معنی است که ۳.۵ میلیارد متر مکعب آبی که برای تمامی کشاورزی  استان در نظر گرفته شده است با کشت برنج  تمام می شود و در نتیجه آب به تالاب و شهرهای جنوبی استان هم نمی رسد.

وی با اشاره به تصویب اعتبار برای آبیاری عرصه های گیاهی استان گفت : یک هزار و ۱۵۰ میلیارد ریال از این اعتبار تا کنون ابلاغ شده است که از این میزان ۵۰ درصد به صورت نقدی واریز شده و مابقی آن طی حداکثر یک ماه آینده واریز می شود .

استاندار خوزستان افزود : این اعتبار برای پروژه های آبی ، صندوق بیمه کشاورزان و خسارت کشاورزان تا ۹۰ درصد در نظر گرفته شده است .

سلیمانی دشتکی با اشاره به آب ذخیره شده پشت سدهای استان گفت : در حال حاضر چهار میلیارد و  ۲۰۰ میلیون متر مکعب آب پشت سدهای استان ذخیره شده است که این میزان آب جوابگوی نیاز استان نیست.

مصوبات دولت برای حل مشکلات خوزستان

دشتکی در خصوص جزئیات مصوبات هفته جاری دولت برای مشکل آب خوزستان گفت: ۱۱ هزار و ۵۰۰  میلیارد ریال در  نشست ستاد مدیریت بحران استان خوزستان در روز جمعه گذشته تصویب و به هیات دولت پیشنهاد شد که خوشبختانه این رقم به تصویب هیات دولت رسید.

بالاترین مقام اجرایی استان خوزستان گفت: در نشست دولت تأکید شد که از تمام منابع تنش آب، وزارت نیرو و وزارت کشاورزی، ۱۵ درصد اعتبار تخصیص داده شود در حالی که در حالت عادی سهم استان خوزستان حدود پنج درصد است.

به گفته وی اعتبار در نشست هیات دولت تصویب شد که پروژه‌های آبی وزارتخانه های نیرو و کشاورزی در خوزستان به صورت صد درصد تخصیص داده شود و  ۹۰ درصد خسارات توسط صندوق بیمه کشاورزی نیزپرداخت شود.

استاندار خوزستان گفت:  از مبلغ تصویب شده هیات دولت برای خوزستان حدود چهار هزارمیلیارد ریال برای دو سد دز و کرخه  خوزستان است و ۲ هزار میلیارد ریال برای تنش آبی آبفا، ۲ هزار میلیارد ریال  برای تنش آبی خطوط انتقال آب و برق، ۷۰۰ میلیارد  ریال برای عرصه‌های منابع طبیعی و۵۰۰ میلیارد  ریال برای خسارات کشاورزی و تأمین علوفه و دام کشاورزان و دامپروران استان  است.

فیلم های پخش شده در خصوص خوزستان در فضای مجازی غیر واقعی است

استاندار خوزستان گفت: فیلم های منتشر شده در فضای مجازی در خصوص درگیری بین نیروهای نظامی و انتظامی با مردم در جریان اعتراضات به تنش آبی است غیر واقعی است. تنها یکم نفر در شادگان کشته شده که وی هم به دست اغتشاشگران فوت کرده نه نیروهای انتظامی و امنیتی.

وی گفت: فردی هم در شهرستان کارون در نزاع محلی کشته شده که برخی با شیطنت آنم را در فضای مجازی به اعتراضات اخیر ربط دادند. برخی ویدیوهای منتشر شده در خصوص کشته شدن چند مامور و سرباز در فضای مجازی هم مربوط به عراق است که آن را هم به اعتراضات اخیر ربط دادند که معلوم است منتشر کنندگان با هدف عناد ورزی و تحریک مردم این کار را انجام داده اند.

سلیمانی دشتکی افزود:به ماموران انتظامی و تامنیتی تأکید شده است که با مردم خشن برخورد نکنند. و در کنار آنان باشند اما اگر اعتراضات به اغتشاش و ناامنی تبدیل شود نیروهای انتظامی اجازه سوء استفاده به افراد مغرض و اغتشاشگر را نخواهند داد.

منبع: ایرنا