عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- با افزایش مرگ ومیر دام‌های سبک و سنگین به خصوص گاومیش ها در شهرستان حمیدیه سازمان دامپزشکی ضمن بررسی وضعیت دامها، واکسیناسیون آنها را آغاز و راهکارهای جلوگیری از اتلاف این دامها را ارائه کرد. به گزارش ایرنا اداره کل دامپزشکی استان تیمهای کارشناسی خود را در روزهای اخیر به  روستاهای […]

عصر خوزستان:

اقدام دامپزشکی خوزستان برای جلوگیری از اتلاف گاومیشهای حمیدیه

اهواز- ایرنا- با افزایش مرگ ومیر دام‌های سبک و سنگین به خصوص گاومیش ها در شهرستان حمیدیه سازمان دامپزشکی ضمن بررسی وضعیت دامها، واکسیناسیون آنها را آغاز و راهکارهای جلوگیری از اتلاف این دامها را ارائه کرد.

به گزارش ایرنا اداره کل دامپزشکی استان تیمهای کارشناسی خود را در روزهای اخیر به  روستاهای پایین دست حمیدیه که با مشکل کم آبی مواجه هستند اعزام تا دام های روستاییان را واکسینه و مواد مکمل غذایی را در اختیارشان قرار دهد. روستاهای طراح، سید یابر، ملیحه سید حسن، گبیر زهیر در پایین دست حمیدیه و در امتداد رودخانه کرخه نور قرار دارند که این روزها به دلیل کاهش آب بی جان و بی رمق شده اند.

یکی از اهالی روستای گبیر زهیر در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: روزانه یک تا سه گوسفندمان به دلیل کم آبی یا بی آبی تلف می شوند. و حتی برای مرغ هایمان هم آب نداریم.

این دامپرور خوزستانی ۳۵۰ راس گوسفند دارد که به گفته وی تا کنون ۱۱ راس از آنها تلف شده اند. این روستا لوله کشی آب ندارد و مردم آن که عموما دامپرور  هستند از طریق پمپ آبی که به چاه وصل کرده اند  مقداری آب از زمین استخراج می کنند تا آن را برای شست و شو و استحمام استفاده کنند زیرا  این آب شور است و برای شرب و دام به کار نمی آید.

این روستایی که اظهار داشت هفته ای ۲ الی سه مرتبه تانکر آب شرب به روستا می‌آید افزود: این آب شرب کفاف گوسفندان را نمی‌دهد و مجبوریم آب چاه را با آن مخلوط کرده تا برای گوسفندان قابل شرب باشد.

یکی دیگر از اهالی این روستا که دام‌های سنگین می پروراند گفت: رودخانه کرخه نور که زمانی به رودخانه وحشی معروف بود الان خشک شده و اندک آبی که در آن جاریست هم شور و گل آلود است و قابل استفاده نیست. کودکانی که در آن آبتنی می کنند با پوست گلی به خانه برمی گردند و دوباره باید استحمام کنند.

وی افزود: آب این رودخانه برای گاومیشها  مناسب نیست چون عمق ندارد و آب به بدنش نمی رسد و مجبوریم با آب شور چاه  آب  بر بدن گاومیش بپاشیم که پوستشان خشک و زخمی شده و در حال کنده شدن است. هفته گذشته ۲ راس گاومیش به دلیل نوشیدن آب رودخانه تلف شدند زیرا این آب شور  و گل آلود است.

یکی  از اهالی  ملیحه حسن با گله مندی از وضعیت موجود و کم آبی در روستا گفت: در این روستا نه تنها هیچ کشتی نداشتیم بلکه نخیلات ما هم از بی آبی در حال خشک شدن هستند. دام‌ها از تشنگی مریض و بی حالند و با آب شور رودخانه نمی توان آنها را سیراب کرد.

مدیرکل دامپزشکی استان خوزستان پس از بررسی دام‌های سبک و سنگین در این روستاها گفت: به صورت طبیعی و نرم کاری واکسیناسیون دام که شامل رصد و پایش، احصا بیماری‌ها و مبارزه با انگل‌های داخلی و خارجی است به صورت سالانه انجام می شود و سم و شربت در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

مصطفی کنارکوهی با بیان اینکه یک سری از بیماری‌ها واکسن دارند، افزد: البته واکسن تب برفکی آزاد شده و دامدار خودش باید تهیه کند که سالی دو بار به دام تزریق می‌شود؛ برای دام‌های سبک و سنگین، واکسن تب مالت، تست خونی، واکسن یک ساله و شش ماهه که برای دام هر سال تکرار می‌شود.

وی گفت: در شرایط بحران مانند خشکسالی و سیل دستورالعمل‌هایی تدوین شده داریم که حدود ۲ ماه پیش راهکاری برای مدیریت بحران تدوین کردیم و در حال اجراست. ایجاد حوضچه درکنار رودخانه‌ها، آبپاشی روی گاومیش‌ها و خنک سازی با گل و لای لایروبی شده از رودخانه کارون از جمله این راهکارها بود؛ این طرح‌ها در روستاهای شهرستان‌های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه در حال اجراست.

کنارکوهی گفت: در برنامه ما آموزش مردم در نخسیتن اقدام برای حفظ دام است و در گام دوم ایمن‌سازی مضاعف است که برنامه بیماری پوستی در این فصل نیست اما بر اساس شرایط بحران اجرا می شود و این واکسن را تزریق می‌کنیم که ایمنی ایجاد شود و تقریبا ۱۰۰ درصد دام های منطقه تزریق شدند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان اضافه کرد: در اقدام بعدی از طریق همیاری بخش خصوصی مکمل های ایمنی را تهیه و در اختیار قرار دادیم که تا حدودی سیستم ایمنی را قوی نگه دارد. چشم انداز ما این است که شرایط سخت را پشت سر بگذاریم و بتوان این ذخایر ارزشمند را حفظ کنیم.

کنارکوهی تعداد گاومیش های استان را حدود ۸۵ هزار راس دانست و گفت: این گاومیش ها از نوع بسیار باارزش هستند و حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد گاومیش‌ها در مسیر رودخانه کرخه هستند که در بحث کیفیت شیر، کیفیت در این مناطق در حد قابل قبول است.

وی اضافه کرد: استفاده از آب غیرمتعارف و غذای غیرمتعارف و آلودگی تغذیه‌ای و آشامیدنی روی سیستم تنفس، گوارش و تناسلی گاومیش تاثیرگذار است و با توجه به نوع میکروب، سست شدن بدن دام که ناشی از ضعف است و هر اتفاق دیگری ممکن است برای دام رخ دهد و میکروبهایی که غالب نیستند در بدن بروز پیدا کنند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان افزود: گاومیش بسیار به آب وابسته است و پوست بسیار حساسی دارد و با ایجاد هر گونه مشکل ایمنی، روی پوست این حیوان نشان داده می شود که در اوضاع غیرعادی پیش می‌آید.

با رهاسازی آب برای مصرف شرب، کشاورزی و احشام به میزان ۱۱۰ مترمکعب بر ثانیه از سد کرخه و جاری شدن آب در امتداد این رودخانه خوشبختانه برخی اهالی از رسیدن آب به روستاها ابراز خرسندی کردند.

در حوضه دز نیز میزان رهاسازی آب از ۱۲۰ به ۱۴۰ متر مکعب در ثانیه و در حوضه کارون از ۱۳۰ مترمکعب به ۱۶۰ متر مکعب بر ثانیه افزایش یافت.

منبع: ایرنا