عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور گفت : با برنامه ریزی انجام شده کمبود کامیون برای جابجایی کالاهای اساسی از مبدا بندر امام خمینی (ره) به سایر نقاط کشور برطرف شده و اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد. محمد آقاجری شنبه در […]

عصر خوزستان:

کمبود کامیون برای جابجایی بار از بندر امام خمینی (ره)  برطرف شد

اهواز – ایرنا – معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور گفت : با برنامه ریزی انجام شده کمبود کامیون برای جابجایی کالاهای اساسی از مبدا بندر امام خمینی (ره) به سایر نقاط کشور برطرف شده و اکنون مشکلی در این خصوص وجود ندارد.

محمد آقاجری شنبه در حاشیه نشست بررسی مشکلات حمل و نقل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت :  درحال حاضر  روزانه بیش از ۴۰ تا ۵۰ هزار تن کالا در پایانه بندر امام خمینی (ره) تخلیه می شود.

وی ادامه داد : تعداد کامیون های حمل و نقل کالاهای اساسی در پایانه بندر امام خمینی (ره) از  یک هزار و ۳۰۰  دستگاه به حدود ۲ هزار کامیون رسیده که اگر با این وضعیت تخلیه بار  انجام شود کمتر از ۲ تا سه ماه آینده همه بار موجود در این بندر ، به نقاط مختلف کشور توزیع می‌شود.

 معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد:به رانندگانی که کار حمل و نقل کالاهای اساسی در این بندر را انجام می‌دهند تسهیلاتی به عنوان تشویقی داده می شود تا با امکانات بیشتری کار جابجایی حمل و نقل را در کمترین زمان انجام دهند.

آقاجری افزود : شرایط جوی و آب و هوایی از جمله گرمای هوا در این فصل  باعث شده تا رانندگان‌ تمایل کمتری برای حمل و نقل کالاهای اساسی در این بندر  داشته باشند.

توقف سه میلیون  و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندر امام خمینی (ره)

ناظر گمرکات خوزستان  نیز در حاشیه این نشست  در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به توقف حدود  سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن کالای اساسی در بندرامام خمینی (ره) اظهار دشت :  ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای اظهار شده در این بندر وجود دارد که از این میزان حدود یک هزار و ۵۰۰ تن در بازارگاه (محل خرید) مجوز گرفته است.

غلامرضا بلوطی‌میرزا در خصوص علت توقف بار در بندر امام خمینی (ره) ادامه داد :  تا اسفند سال گذشته به گمرک اجازه  داده می‌شد تا  ۹۰ درصد کالا را ترخیص کند و ۱۰ درصد دیگر به عنوان ضمانت در گمرک باقی می ماند تا  کد رهگیری بانکی دریافت کند .

وی با بیان اینکه از ابتدای امسال مجوز ۹۰ درصدی کالا لغو شد و فقط با ارائه کد رهگیری بانکی حمل و نقل انجام می گرفت  گفت: این موضوع تا اواخر اردیبهشت ۱۴۰۰  وجود داشت و خوشبختانه از ابتدای خرداد ماه لغو شد و مجدد مجوز ۹۰ درصدی برقرار شد .

ناظر گمرکات خوزستان با اشاره به وجود تعداد ۹۰ باسکول در پایانه بندر امام خمینی (ره) خاطرنشان کرد :  در جلسه ای که با معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور برگزار شد ، مسائلی همچون باسکول بر طرف شد زیرا افزایش تعداد باسکول ها تاثیر چندانی در روند بارگیری ندارد و به تعداد کافی در این بندر وجود دارد .

بلوطی‌میرزا با اشاره به توقف بار در انبار های بندر امام خمینی (ره) افزود : به دلیل اینکه در استان های شمالی کشور فصل برداشت محصولها فرا رسیده ، رانندگان  خودرو های حمل و نقل گرایش به استان های شمالی تمایل دارند که همه ساله خوزستان را با مشکلاتی از این قبیل روبرو می‌کند که به صورت طبیعی از اوایل پاییز به صورت اتوماتیک جذب خودرو در استان بیشتر می شود.

وی ادامه داد : عدم تعادل بین تخلیه کالا و خروج کالا باعث شده تا  توقف کالا در این بندر صورت گیرد که در حالت طبیعی اگر یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ تن کالا وجود داشته حمل و نقل به صورت عادی انجام می‌شود ، که امسال حدود ۲میلیون تن به این میزان اضافه و باعث توقف بار در این بندر شده است.

ناظر گمرکات خوزستان بیان کرد : اگر بخواهیم این تعادل در جابجایی کالا صورت گیرد باید حداقل تعداد کامیون ها را به ۲ هزار و۵۰۰  دستگاه برسانیم که هرکدام متوسط ۲۰ تن جابجا کنند تا با متوسط تخلیه همخوانی داشته باشد.

وی اضافه کرد:ولی اگر بخواهیم سرعت جابجایی کالا را افزایش دهیم به حدود سه هزار دستگاه کامیون در روز نیاز است .

نشست بررسی مشکلات حمل و نقل کالاهای اساسی در بندر امام خمینی (ره) ظهر امروز شنبه ۲ مرداد با حضور معاون نظارت و بازرسی امور سیاسی و قضایی سازمان بازرسی کل کشور و مسئولان بندر امام خمینی (ره) ، گمرک ، راهداری وحمل و نقل جاده ای خوزستان ، راه آهن و جمعی از نماینده های شرکت‌های حمل و نقل خصوصی در پایانه بندر امام خمینی (ره) برگزار شد.

منبع: ایرنا