عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: آب مورد نیاز مزارع کشاورزی روستاهای پایین دست شهرستان شادگان روز یکشنبه از سد مارون رهاسازی شد. خلیل منیعات یکشنبه ، اظهار داشت:بر اساس برنامه‌ریزی و نوبت‌بندی انجام شده نخستین مرحله رهاسازی حق آبه کشاورزی روستاهای پایین دست شادگان از سد مارون به منظور تامین نیاز زمین‌های کشاورزی در […]

عصر خوزستان:

آب مزارع کشاورزی روستاهای پایین دست شادگان رهاسازی شد

آبادان – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: آب مورد نیاز مزارع کشاورزی روستاهای پایین دست شهرستان شادگان روز یکشنبه از سد مارون رهاسازی شد.

خلیل منیعات یکشنبه ، اظهار داشت:بر اساس برنامه‌ریزی و نوبت‌بندی انجام شده نخستین مرحله رهاسازی حق آبه کشاورزی روستاهای پایین دست شادگان از سد مارون به منظور تامین نیاز زمین‌های کشاورزی در  بخش(دهستان خنافره) آغاز شده است.  

وی افزود: بر اساس برنامه ریزی پمپ‌های آبیاری زمین‌های کشاورزی مناطق بالادست بسته شده و کنترل لازم در طول مسیر نیز اعمال خواهد شد تا آب مورد نیاز به زمین های کشاورزی روستاهای پایین دست شادگان برسد .

منیعات میزان آب رهاسازی شده از سد مارون را ۱۰۰ متر مکعب در روز اعلام کرد و گفت: پیش از این میزان آب رهاسازی شده از این سد ۷۰ متر مکعب در روز بود که با پیگیری فرماندار و نماینده مردم شادگان در مجلس این میزان به ۱۰۰ مترمکعب در روز افزایش یافت.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان با اشاره به مشکل کم آبی در روستاهای پایین دست این شهرستان اظهار داشت:این مشکل مورد توجه مسوولان قرار گرفته و  از امروز آب مورد نیاز زمین‌های کشاورزی و نخلستان‌های منطقه تامین خواهد شد.

وی اظهار داشت:در  روستاهای بالادست شهرستان شادگان هیچ گونه تخلفی در خصوص کشت شلتوک گزارش نشده است.

شهرستان شادگان دارای ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار نخلستان با ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر نخل می باشد که از این سطح ۱۰ هزار هکتار آن بارور و سه هزار و ۶۰۰ هکتار آن غیر بارور است.

شادگان یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما با بیش از ۵۷هزار هکتار اراضی قابل کشت است استعمران، گنطار ، بریم، برحی، اشگر از انواع خرمای تولید در شادگان است. 

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون- جراحی قرار دارند.این شهرستان یکی از مراکز کشاورزی قدیم و از تولیدکنندگان عمده محصولات به ویژه خرما در خوزستان است.

گندم، انواع سبزیجات، بامیه و خرما عمده‌ ترین محصولات کشاورزی شادگان می باشند.

منبع: ایرنا