عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – خط تولید مایع خوراکی لسیتین سویا با استفاده از توان محققان و تکنولوژی داخلی در کارخانه روغن کشی خرمشهر وابسته به سازمان اتکا به بهره‌برداری رسید. به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت روغن کشی خرمشهر روز شنبه در آیین بهره‌برداری از این خط تولیدی با بیان اینکه  حدود ۸۰ درصد از […]

عصر خوزستان:

خط تولید مایع خوراکی لسیتین سویا در خرمشهر به بهره‌برداری رسید

آبادان – ایرنا – خط تولید مایع خوراکی لسیتین سویا با استفاده از توان محققان و تکنولوژی داخلی در کارخانه روغن کشی خرمشهر وابسته به سازمان اتکا به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ایرنا مدیرعامل شرکت روغن کشی خرمشهر روز شنبه در آیین بهره‌برداری از این خط تولیدی با بیان اینکه  حدود ۸۰ درصد از ماده لسیتین کشور که عمده مصرف آن در صنایع غذایی ، آرایشی ، بهداشتی و همچنین خوراک آبزیان است از خارج تامین می‌شود گفت:نیاز کلی کشور به لسیتین حدود۲ هزار و ۵۰۰ تن است و در کشور فقط ۲ شرکت تولید کننده این محصول فعالیت دارند.

محمد عبدی افزود:با بهره برداری از این خط تولید حدود ۴۰ درصد ماده لسیتین سویا مورد نیاز کشور تامین می شود.

وی با بیان اینکه کیفیت محصول تولیدی در این کارخانه با نوع خارجی آن قابل رقابت است گفت: تاکنون خطوط تولیدی این صنعت متکی به تکنولوژی وارداتی بود اما این خط تولیدی که امروز راه اندازی شد تماما متکی به توانمندی‌ صنعتگران داخلی بوده و از لحاظ کیفیت هم قابل رقابت با نمونه خارجی است. 

مدیر عامل شرکت روغن کشی خرمشهر ارزآوری را دستاورد دیگر این خط تولید عنوان کرد و افزود: این خط تولید منجر به اشتغالزایی و ارزش افزوده خوبی برای فعالان این شرکت و کارخانه می‌شود.

وی با بیان اینکه با راه اندازی این خط تولید برای ۱۰ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال شد گفت: لسیتین ماده فوق العاده ارزشمندی است که در صنایع آرایشی بهداشتی نیز مصرف می‌شود و به جای ماده اولیه آن فقط به عنوان نهاده دامی در کنجاله استفاده خواهد شد ضمن انکه این ماده به عنوان ماده فوق العاده ارزشمند جداگانه خالص سازی، بسته بندی و وارد بازار می‌شود. 

عبدی سرمایه گذاری انجام شده برای راه اندازی این خط تولید را حدود ۹۰ میلیارد ریال عنوان کرد و گفت: در صورتیکه این خط با تکنولوژی خارجی راه اندازی می‌شد حداقل ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه در بر داشت. 

وی گفت: ظرفیت تولید لسیتین در این کارخانه سالانه هزار تن می‌باشد و امکان افزایش ظرفیت تولید روزانه به نسبت ظرفیت روغنکشی میسر است.

مدیر عامل شرکت روغن کشی خرمشهر اظهار داشت: روزانه هزار تن روغن کشی از سویا داریم که حدود ۲درصد مواد تشکیل دهنده این دانه‌ها صمغ است که جداسازی و خالص سازی آن وارد بازار خواهد شد.

شرکت روغن کشی خرمشهر پنج کارخانه زیر مجموعه دارد که شامل کارخانجات تصفیه روغن کشی شماره یک و ۲ ورامین، روغن کشی گنجه رودبار و کارخانجات شوینده اتکا و روغن کشی خرمشهر می‌باشد.

این کارخانه برای کمک به محرومیت زدایی در شهرستان خرمشهر در سال ۸۶ در شهرک صنعتی منطقه آزاد اروند با استفاده از تکنولوژی روز دنیا و با توان تولید هزار تن از دانه های روغنی سویا به بهره برداری رسید. 

کارخانه روغن کشی خرمشهر حدود ۱۱درصد کنجاله مورد نیاز کشور را تولید کرده‌ و حدود ۱۱۰ نفر در این کارخانه مشغول به کار هستند.

منبع: ایرنا