عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر توجه و آگاهی والدین نسبت به آسیب‌های ناشی از استفاده افراطی از بازی‌های رایانه‌ای گفت: همراه بودن با کودک و نوجوان در فضای مجازی و نظارت بر فعالیت آنها برای کاهش تهدید و آسیب فضای مجازی ضروری است. دکتر […]

عصر خوزستان:

آگاهی والدین نسبت به آسیب‌های ناشی از بازی‌های رایانه‌ای ضروری است

اهواز – ایرنا – استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر توجه و آگاهی والدین نسبت به آسیب‌های ناشی از استفاده افراطی از بازی‌های رایانه‌ای گفت: همراه بودن با کودک و نوجوان در فضای مجازی و نظارت بر فعالیت آنها برای کاهش تهدید و آسیب فضای مجازی ضروری است.

دکتر سودابه بساک نژاد روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال از فعالیت‌هایی است که افراد در سنین مختلف از آن بهره‌مند می‌شوند که می‌توانند سلیقه‌های مختلف از کودک تا بزرگسال را در بربگیرد.

وی افزود: متخصصان بهداشت روانی به دلیل بروز رفتارهای نابهنجار به دلیل استفاده بیش از ۶ ساعت در روز از بازی‌های رایانه‌ای نام جدیدی را در طبقه بندی‌های روانپزشکی با عنوان اعتیاد به اینترنت ایجاد کردند، تا متخصصان بتوانند به صدمات ناشی از استفاده افراطی ازاینترنت از جمله بازی‌های رایانه‌ای توجه بیشتری کنند.

بساک نژاد با اشاره به اینکه این آسیب‌ها به سه بخش جسمانی، روانی و اجتماعی تقسیم می شوند گفت: درآسیب‌های جسمانی امروزه کودکان و نوجوانان چاق تر و تنبل تر از قبل شده به طوری که نشستن مکرر روی صندلی و خارج نشدن از خانه و ساعت‌ها بازی با تلفن همراه یا رایانه منجر به بی تحرکی آنها شده و زمینه را برای بروز انواع بیماری‌ مرتبط با چاقی ازجمله دیابت نوع ۲ و فشار خون در سنین پایین شکل می‌دهد.

وی افزود: به دلیل ساعت‌ها بی‌تحرکی فرد، مشکلات استخوانی و مفصلی کودکان بیشتر شده و آنها از درد مچ دست یا کمر شکایت می‌کنند؛ همچنین به دلیل نگاه کردن طولانی مدت به صفحه رایانه مشکلات چشمی و استفاده از عینک در کودکان و نوجوانان رایج شده است.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به آسیب‌های روانی ناشی از بازی‌های رایانه‌ای گفت: بازی‌های رایانه‌ای بیشتر پرهیجان همراه با موزیک خاصی هستند که سرعت هیجان و تجربه تداوم بازی را ایجاد می‌کنند لذا از آسیب‌های مهم شناخته شده در کودکانی که به بازی رایانه‌ای روی می‌آورند پرخاشگری و حالت تهاجمی است.

وی ادامه داد: یافته‌های متخصصان بهداشت روان نشان می‌دهد که کودکان تمام حالت بازی‌ها را به زندگی روزمره خود تعمیم می‌دهند و شاید گاهی بخواهند که کارهای عجیب و غریب در این بازی‌ها از جمله پریدن از جاهای بلند را بی‌توجه به عواقب واقعی آن تجربه کنند.

بساک زاده افزود: گاهی ناکامی در اتمام یک مرحله از بازی، کودک و نوجوان را عصبی می‌کند و سرخورده و ناکام آنها را به سوی افسردگی کشانده، دامنه توجه آنها کمٰ و  حواس پرت و فراموش کار می‌شوند.

وی آسیب اجتماعی را یکی دیگر از اثرات افراطی بازی‌های یارانه‌ای دانست و بیان کرد: کودکان با برقراری ارتباط دوستانه با همسالان می‌توانند اجتماعی شدن را آموخته و محبت و بخشش از طریق رابطه با دیگران و همسالان شکل می‌گیرد اما وقتی کودکی از سنین پایین شروع به استفاده از تلفن همراه یا بازی رایانه‌ای می‌کند جایی برای این آموزش‌ها ندارد.

بساک نژاد افزود: کودکانی که بازی‌های رایانه‌ای بیشتری را از سنین پایین آغاز کرده‌اند فرایند اجتماعی شدن در آنها دیرتر شکل می‌گیرد و حتی تا نوجوانی هنوز با دوست خیالی خود که بیشتر از بین همان شخصیت‌های بازی‌های رایانه‌ای هستند، بازی کرده و صحبت می‌کنند.

وی گفت: بیرون نرفتن از خانه نوجوان را خجالتی و با اعتماد به نفس پایین رشد می‌دهد و نحوه ارتباط سالم با دیگران را نمی‌آموزد.

استاد گروه روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز بیان کرد: با وجود آسیب‌ها و مضرات جدی که بازی‌های رایانه‌ای و دیجیتال کودکان ما را تهدید می‌کند، اما استفاده صحیح و مناسب به شکل بازی‌های آموزشی و خلاقانه می‌توانند در رشد شناختی کودکان نقش موثری ایفا کنند.

وی ادامه داد: انتخاب بازی با محدودیت زمانی و استفاده از بازی‌های خلاق و آموزشی به پرورش شناخت و هوش کودکان کمک می‌کند و از این وسایل مدرن و نوظهور می‌توان در جهت پرورش استعداد کودکان سود جست.

منبع: ایرنا