عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: کیفیت و کمیت آب روستاهای خوزستان به تراز تاسیسات آبگیر و سطح رودخانه‌ها بستگی دارد. فاضل عبیات سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح آبرسانی به ۴۴ روستای دشت آزادگان و هویزه ، اظهارداشت: یکی از مشکلات اساسی در استان خوزستان این است که تاسیسات آب روستایی […]

عصر خوزستان:

کمیت و کیفیت آب شرب روستاهای خوزستان به سطح تراز رودخانه‌ها بستگی دارد

اهواز- ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: کیفیت و کمیت آب روستاهای خوزستان به تراز تاسیسات آبگیر و سطح رودخانه‌ها بستگی دارد.

فاضل عبیات سه شنبه در حاشیه افتتاح طرح آبرسانی به ۴۴ روستای دشت آزادگان و هویزه ، اظهارداشت: یکی از مشکلات اساسی در استان خوزستان این است که تاسیسات آب روستایی و آبگیرهای آنها در رودخانه‌ها و در انهار از تراز رودخانه‌ها مستقل نیستند.

وی با بیان اینکه این مشکل در تاسیسات همجوار با رودخانه کرخه بیش از دیگر مناطق استان خوزستان وجود دارد افزود: بنابراین در هر زمان که سطح رودخانه‌ها پایین بیایید، کیفیت و کمیت آب نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان ادامه‌ داد: طی ۲ ماه اخیر این شرایط در استان خوزستان مشکلات جدی برای روستاهای حوضه رودخانه کرخه ایجاد کرد.

وی بیان داشت: با تعیین اولویت‌هایی که صورت گرفته، رفع مشکل چنین روستاهایی در دستور کار سازمان آب و برق استان و شرکت آب و فاضلاب خوزستان قرار دارد.

عبیات بهره برداری از طرح آبرسانی روستاهای مسیر امام علی (ع) به طول ۹ کیلومتر را عامل مهمی در کاهش مشکلات ایجاد شده در زمینه کیفیت و کمیت روستاهای حوضه کرخه عنوان کرد و افزود: این پروژه مشکل تامین آب ۴۴ روستای شهرستان های دشت آزادگان و هویزه را رفع کرده است.

عبیات تصریح کرد: اعتبار در نظر گرفته شده برای بهره برداری از این پروژه ۲۰۰ میلیارد ریال بود که طی ۵۵ روز، عملیات اجرایی آن به پایان رسید.

۱۰۰ میلیارد ریال از مطالبات آبداران تامین شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خوزستان در ادامه با اشاره به دیدار امروز برخی از آبداران منطقه دشت آزادگان با استاندار خوزستان گفت: پیش از این دیدار مبلغ ۱۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی برای مطالبات آبداران اختصاص یافت و مابقی مطالبات پیگیری شد که در نهایت طی روزهای آینده پرداخت می‌شود.

عبیات افزود: مجموع مطالبات آبداران استان، بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال است که با پیگیری صورت گرفته، محل تامین اعتبار آن مشخص و به زودی از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور اختصاص خواهد یافت.

بر اساس این گزارش، اخیرا مبلغ ۲ هزار میلیارد ریال تحت عنوان مقابله با تنش آبی از سوی دولت برای سراسر کشور (متفاوت از اعتبارات تعیین شده برای خوزستان) ابلاغ شده است که سهم استان خوزستان از این مبلغ صرف پرداخت مطالبات آبداران خواهد شد.

منبع: ایرنا