عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان ۵۰ تا ۵۵ درصد بوده که بسیار پایین است و با این روند، امیدی به کنترل کرونا در استان نیست. به گزارش ایرنا دکتر سیدمحمد علوی روز پنجشنبه در گفت وگو با سیمای مرکز خوزستان بیان کرد: در […]

عصر خوزستان:

متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان بین ۵۰ تا ۵۵ درصد است

اهواز – ایرنا – رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان ۵۰ تا ۵۵ درصد بوده که بسیار پایین است و با این روند، امیدی به کنترل کرونا در استان نیست.

به گزارش ایرنا دکتر سیدمحمد علوی روز پنجشنبه در گفت وگو با سیمای مرکز خوزستان بیان کرد: در حال برنامه‌ریزی هستیم تا تعداد تخت‌های بیمارستانی اختصاص یافته به بیماران کرونا افزایش یابد اما با توجه به نیاز دیگر بیماران این مساله می‌تواند مشکلات دیگری برای ما ایجاد کند.

وی گفت:در گذشته می‌گفتیم یک فرد مبتلا به ویروس ووهان می‌تواند ۲ نفر را مبتلا کند اما ویروس دلتا هفت تا ۹ برابر بیشتر از ویروس قبلی افراد را آلوده می‌کند بنابراین این ویروس به شدت واگیردار است.

وی با بیان اینکه واکسیناسیون تنها یکی از راه‌های کنترل بیماری است اما به تنهایی کافی نیست افزود: هم اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان بر اساس خوداظهاری، ۷۵ درصد و بر اساس بررسی میدانی در مراکز شهرها ۶۵ تا ۷۰ درصد بوده و در مجموع، متوسط رعایت پروتکل‌های بهداشتی در خوزستان ۵۰ تا ۵۵ درصد است.

علوی با اشاره به اینکه واکسن ۳۰ تا ۴۰ درصد از ابتلا، بیش از ۷۵ درصد از ابتلا به نوع شدید، و تا ۹۹ درصد از مرگ ناشی از کرونا جلوگیری می‌کند گفت: اثربخشی واکسن‌ها متفاوت است اما همه واکسن‌ها از ابتلا به نوع شدید بیماری و مرگ جلوگیری می‌کنند.

وی افزود: تاکنون ۸۰۰ هزار دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده که ۶۵۰ هزار نفر دز اول و ۱۵۰ هزار ۲ دز واکسن را تزریق کرده‌اند. تاکنون ۲۰ درصد افراد واجد شرایط و ۱۴ درصد کل جمعیت خوزستان واکسینه شده‌اند که نسبت به کشور ۲ درصد عقب تر هستیم. در استان تنها سه درصد افراد ۲ دز واکسن دریافت کرده‌اند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۸۷ درصد افراد بالای ۸۰ سال، ۹۰ درصد افراد ۷۰ تا ۷۹ سال و حدود ۸۵ درصد افراد ۶۰ تا ۶۹ سال خوزستان واکسن دریافت کرده‌اند. بیش از ۸۰ درصد مرگ‌های کرونایی در افراد بالای ۶۰ سال رخ می‌دهد که اگر این افراد را واکسینه کنیم از ۸۵ درصد مرگ‌ها جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورتی که واکسن به دست‌مان برسد می‌توانیم روزانه ۳۰ تا ۳۲ هزار دز واکسن در خوزستان تزریق کنیم افزود: اکنون روند واکسیناسیون در استان بسیار خوب بوده به گونه‌ای که در یک روز حتی تا ۳۵ هزار دز واکسن تزریق کرده‌ایم.

علوی با اشاره به اینکه در برخی شهرها ۴۰ درصد جامعه هدف علاقه‌ای به دریافت واکسن نداشتند که با اقدامات انجام‌شده این عدد اکنون به ۳۰ درصد رسیده است گفت: در ۲ هفته اخیر روز به روز به موارد ابتلا به کرونا در خوزستان افزوده می‌شود و این سیر با شیب تندی ادامه دارد بنابراین اگر رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی نگیریم ممکن است در آینده نزدیک همه شهرهای خوزستان قرمز شوند.

وی افزود: تاکنون بیمارستان‌های خوزستان جوابگوی مبتلایان کرونا بوده‌اند و بیماری پشت درهای بیمارستان نمانده است اما اگر موارد بیماری، فراتر از گنجایش و تخت‌های بیمارستانی باشد دچار مشکل خواهیم شد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان در خصوص آیین‌های محرم و صفر گفت: پروتکل‌های بهداشتی در این آیین‌ها باید به گونه‌ای رعایت شود که شاهد حداقل عفونت و انتشار بیماری باشیم.

هم اکنون ۹ شهرستان خوزستان در وصعیت قرمز، ۹ شهرستان نارنجی و ۹ شهرستان زرد کرونایی هستند.

منبع: ایرنا