عصر خوزستان: دزفول-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با بیان اینکه آفات، جنگل‌های شهرستان را در خطر نابودی قرار داده‌ است، گفت: ایمن سازی بیش از ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های دزفول علیه آفات به اداره کل پیشنهاد شده و امید است این طرح تصویب و اعتبار آن تامین شود. به گزارش ایرنا […]

عصر خوزستان:

آفات، جنگل‌های دزفول را در خطر نابودی قرار داده‌ است

دزفول-ایرنا- رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با بیان اینکه آفات، جنگل‌های شهرستان را در خطر نابودی قرار داده‌ است، گفت: ایمن سازی بیش از ۱۰ هزار هکتار از جنگل‌های دزفول علیه آفات به اداره کل پیشنهاد شده و امید است این طرح تصویب و اعتبار آن تامین شود.

به گزارش ایرنا علیرضا فتح الهی روز سه شنبه در جریان بازدید از دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر دزفول به مناسبت روز خبرنگار گفت: هنگام خشکسالی گیاه ضعیف و مستعد آفات و بیماری می‌شود و اگر درمان نشوند بیماری گسترش می‌یابد.

وی ادامه داد: طی سال‌های اخیر توجه زیادی به جنگل‌های حوزه زاگرس شده و امسال طرح مبارزه با آفت جوانه خوار بلوط در یکهزار و ۵۰۰ هکتار انجام شده ولی نیاز به مبارزه بیشتری است.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: مبارزه با آفت برگ خوار بلوط نیز در دستور کار است زیرا این آفت درنهایت باعث خشک شدن درخت می‌شود.
وی افزود: بیماری زغالی یکی دیگر از بیماری‌های قارچی درختان است که سطح وسیعی از جنگل‌های شهرستان را درگیر کرده که با توجه به گسترش آلودگی، مدیریت و از بین بردن این آفت دشوار  شده است.

فتح الهی گفت: برای مبارزه با آفت‌ها کانون کوبی در دستور کار قرار گرفته چراکه مبارزه در سطح کل درختان نیاز به اعتبار زیادی است.
وی با بیان اینکه جنگل های بلوط در ۱۷ استان کشور دچار آفت شده‌اند، افزود: آفت زدایی درختان نیازمند عزم ملی است که پیگیری خوبی در این خصوص توسط نماینده دزفول انجام شده که شایسته قدردانی است.

لغو پروانه چرای بهره بردار درصورت ثبت نام نکردن در طرح مرتعداری

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول با اشاره به استقبال بهره برداران از طرح مرتعداری که موجب حفظ مراتع می‌شود، گفت: افراد دارای پروانه چرا ۲ سال برای ثبت نام در طرح مرتعداری فرصت دارند. 

وی با بیان اینکه سال گذشته یکهزار هکتار جنگل و یکهزار هکتار مرتع نگهداری و حفاظت شد، افزود: مراتع در این طرح، قطعه بندی می‌شوند و مدیریت آنها به افرادی که در منطقه زندگی می‌کنند و  پروانه چرا دارند، داده می‌شود.
فتح الهی افزود: طرح مرتعداری هم برای محیط زیست و هم بهره بردار مفید است و براساس آن مشخص می‌شود در چه سالی چه اقداماتی و در چه قطعه‌ای باید انجام شود.
وی بذرکاری، بوته کاری، نهال کاری، بذرپاشی و کودپاشی را از جمله اقدامات طرح مرتعداری دانست و گفت: اجرای طرح‌های مرتعداری هم برای دولت و هم برای مرتعداران و هم برای مرتع مفید هستند.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول گفت: این طرح از سال گذشته آغاز شده و اجباری است؛ در صورتیکه بهره بردار در این خصوص اقدام نکند قرارداد چرای دام او لغو می‌شود.

وی استعلام روزانه ۱۰ تا ۱۵ مورد جنگل و مرتع را از دیگر اقدامات اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و دغدغه همکاران این حوزه دانست و افزود: استعلام گیری‌ها باید دقت زیادی انجام شوند.

آفات، جنگل‌های دزفول را در خطر نابودی قرار داده‌اند

سرایت آتش کاه و کلش مزارع به نیزارها و مراتع

فتح الهی درخصوص آتش سوزی جنگل‌ها و مراتع نیز گفت: به علت گرمای شدید و خشکی منطقه، احتمال آتش سوزی در جنگل و مرتع زیاد است که تعداد آنها با توجه به آتش زدن بقایای گندم از فروردین و تا مهرماه افزایش می‌یابد.
وی افزود: آتش زدن کاه و کلش خسارت زیادی به بافت خاک و آلودگی زمین وارد می‌کند و موجب سرایت آتش به نیزارها و مرتع اطراف می‌شود.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول گفت: عشایر هنگام ورود به منطقه بر روی مرتع‌ها با مشکل مواجه می‌شوند و به صورت غیرقانونی ادعای مرتع می‌کنند که این بحث آنها باعث آتش سوزی در مراتع می‌شود.
وی ادامه داد: نیروهای منابع طبیعی و آتش نشانی درصورت وقوع آتش‌سوزی در اولین فرصت اقدام به خاموش کردن آتش می‌کنند.
فتح الهی بیان کرد: یکی دیگر از علت‌های اختلاف در مراتع مسائل اجتماعی حل نشده است که باعث درگیری بین عشایر و اهالی منطقه می‌شود و درنهایت طرفین ضربه خود را با آتش زدن علوفه طرف مقابل وارد می‌کنند.

وی افزود: در این موارد مشخص است که چه افرادی اقدام به آتش زدن مرتع کرده‌اند ولی با توجه به اینکه در مراجع قضایی حتما باید عوامل آتش سوزی هنگام آتش زدن مشاهده شوند و یا در این زمینه شهادت داده شود، امکان پیگیری قضایی نیست.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول رعد و برق و وجود اشیایی مانند شیشه و فلز را نیز از عوامل آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع دانست و گفت: در برخی موارد نیز گردشگران هنگام استفاده از طبیعت اقدام به روشن کردن آتش می‌کنند و هنگام ترک محل، آتش را خاموش نمی‌کنند که این موضوع منجر به آتش‌سوزی می‌شود.

وی افزود: در برخی موارد دیگر نیز بر اثر گرمای شدید هوا برگ‌های خشک روی زمین می‌افتند و بر اثر جرقه کوچک، آتش سوزی می‌شود.

کشف ۷۰۰ کیلوگرم گلپر در دزفول 

فتح الهی درخصوص برداشت گونه‌های گیاهی در شهرستان دزفول گفت: سه گونه مجاز، مجاز مشروط و گونه غیرمجاز داریم که برداشت گونه‌های غیر مجاز با شدت برخورد می‌شود ضمن اینکه اگر گونه‌های مجاز مشروط به صورت غیرمجاز برداشت شوند نیز با متخلفان برخورد می‌شود چراکه برداشت نیازمند اخذ مجوز و اقدامات اداری است.

وی با تاکید بر لزوم رعایت اصول برداشت، میزان برداشت، نحوه برداشت و زمان برداشت افزود: این اقدامات برای باقی ماند سهمی از گونه‌ها در زمین و محیط زیست ضروری است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان دزفول با اشاره به کشفیات این اداره اظهارداشت: ۷۰۰ کیلوگرم گلپر و سه تن گیاه دارویی محلب کشف شده که برای آنها پرونده تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارجاع داده شدند.
وی افزود: رشته زراعت چوب و کشت گیاهان دارویی به شدت مورد حمایت منابع طبیعی است تا گیاهان دارویی به صورت زراعی کشت و تولید شوند و مورد استفاده قرار گیرند.

فتح الهی در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهید محمود صارمی خبرنگار شهید ایرنا از زحمات خبرنگاران این خبرگزاری بابت انتشار حرفه‌ای اخبار اداره منابع طبیعی و آبخیزداری دزفول قدردانی کرد.

شهرستان دزفول دارای ۲۳۰ هزار هکتار جنگل، ۱۱۲ هزار هکتار مرتع، ۶ هزار هکتار بیشه و حدود ۷۰ هزار هکتار عرصه است که اداره منابع طبیعی و آبخیزداری حفاظت آنها را برعهده دارد.

منبع: ایرنا