عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در آستانه شروع کشت پاییزه در استان گفت: ۸۷۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ برای کشت پاییزه هدف‌گذاری شده که با احتساب کشت دایمی همچون نیشکر، کل زمین های زیرکشت استان به یک میلیون و ۴۳هزار هکتار خواهد […]

عصر خوزستان:

هدف‌گذاری کشت پاییزه در ۸۷۸هزارهکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان

اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در آستانه شروع کشت پاییزه در استان گفت: ۸۷۸ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ برای کشت پاییزه هدف‌گذاری شده که با احتساب کشت دایمی همچون نیشکر، کل زمین های زیرکشت استان به یک میلیون و ۴۳هزار هکتار خواهد رسید.

خدارحم امیری زاده روز پنجشنبه ، به برنامه الگوی کشت محصولات پاییزه در خوزستان اشاره کرد و افزود: برنامه الگوی کشت پیشنهادی برای محصولات پاییزه در خوزستان با توجه به منابع آبی قابل استفاده در حوضه های آبریز خواهد شد. 

وی به سطح زیرکشت محصولات دایمی و فصلی در ۶ حوضه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان اشاره و بیان کرد: ۶۳۲ هزار هکتار از مجموع سطح زیرکشت محصولات فصلی و پاییزه در این ۶ حوضه آبریز خوزستان خواهد بود.  

رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به نیاز آبی محصولات پاییزه بر اساس حوضه‌های آبریز تا زمان برداشت در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ گفت: با توجه به برنامه ریزی انجام شده در مجموع برای کشت پاییزه در ۶ حوزه آبریز کارون، کرخه، دز، مارون، جره و هندیجان پنج میلیارد متر مکعب آب نیاز داریم که این میزان با احتساب کشت‌های دایمی در خوزستان به ۶ میلیارد و ۷۵۹ میلیون متر مکعب خواهد رسید.

امیری زاده ادامه داد: حوزه آبریز دز، به دلیل سطح بالای سطح زیرکشت در این حوضه و همچنین میزان بالای کشت محصولات راهبردی از جمله گندم، جو، چغندرقند پاییزه و کلزا، از اهمیت به سزایی برای استان برخوردار است.

وی از مسوولان سازمان آب و برق خوزستان خواست با توجه به ظرفیت‌های آبی موجود، میزان آبی که می‌تواند برای این کشت‌ها تامین کند را اعلام کرده تا برنامه ریزی لازم برای کشت پاییزه در استان انجام شود.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلات ، فراورده های دامی و شیری و عسل مقام نخست را در کشور دارد.خوزستان قطب اصلی تولید سه محصوئل راهبردی گندم ، چغندرقند و دانه روغنی کلزا است.

براساس برآورد سازمان جهادکشاورزی خوزستان تنش آبی و خشکسالی شدید بی سابقه در نیم قرن اخیر، تولیدات بخش کشاورزی خوزستان را در سال زراعی جاری تا ۳۰ درصد کاهش داد.

با توجه به کمبود آب و تنش آبی از مجموع ۸۸ هزار و ۶۶۰ هزار هکتار سطح مصوب کشت تابستانه در خوزستان تنها ۷۴ درصد معادل ۶۶ هزار هکتار در سطح استان اجرا شد.

استان خوزستان یک میلیون و ۲۵۰هزار هکتار زمین کشاورزی زیرکشت دارد که با تامین پایدار آب امکان توسعه کشت تا ۲ میلیون هکتار وجود دارد.

منبع: ایرنا