عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: پژوهش مردم‌نگاری محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر، برای نخستین بار توسط پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی این شهرستان انجام شد. به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدرضا بهادری افزود: […]

عصر خوزستان:

پژوهش مردم‌نگاری محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر انجام شد

اهواز – ایرنا – مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی تاریخی شوشتر گفت: پژوهش مردم‌نگاری محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر، برای نخستین بار توسط پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی این شهرستان انجام شد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از روابط‌ عمومی اداره‌ کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، محمدرضا بهادری افزود: این پروژه که حاصل ساعت‌ها کار میدانی، مصاحبه، عکس‌برداری و پژوهش است، مردم‌شناسی محوطه آسیاب‌ها و آبشارها را به ثبت رسانده است.
 وی گفت: در این مستندنگاری با آسیابانان قدیمی یا فرزندان آن‌ها همچنین افراد بومی آگاه ، مصاحبه‌های حضوری در محوطه انجام و از اطلاعات آن‌ها استفاده شده است.

مدیر پایگاه میراث‌جهانی سازه‌های آبی ـ تاریخی شوشتر در ادامه گفت:در این مصاحبه‌ها سعی شده تا جایی که ممکن است از نام‌های خاصِ برخی از آسیاب‌ها و مکان‌ها، بدون تغییر استفاده شود تا ارزش‌ اصیل فرهنگی و گویش بومی به بهترین شکل حفظ شود.

 وی افزود: این نام‌ها، مانند پدیده‌های فرهنگی دیگر، در گذر زمان دستخوش تغییراتی شده اند؛ لذا تلاش شده با مصاحبه‌های متعدد، این مشکل به حداقل رسیده و دقیق‌ترین شکل آن برای انتشار آماده و به مخاطب منتقل شود.
مردم‌نگاری، مطالعه توصیفی یک جامعه انسانی است. این مطالعات شامل بررسی افرادی در یک موقعیت اجتماعی خاص است. مردم‌نگاری معاصر براساس کار میدانی و مشاهدات است.

مجموعه سازه های آبی شوشتر شامل بخش‌های مختلفی همچون پل‌ها، بندها، آسیاب‌ها، آبشارها، کانال‌ها، سیکا و تونل‌های بزرگ هدایت آب است.این اثر بانام نظام آبی تاریخی شوشتر در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

منبع: ایرنا