عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان با بیان اینکه هرگونه تاخیر در پاسخ به استعلامات مربوط به صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان مصداق ترک فعل است گفت: مدیران چنین دستگاه‌هایی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد تا این رویه تغییر پیدا کند. به گزارش ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی با ابراز نگرانی از وضعیت […]

عصر خوزستان:

تاخیر در پاسخ استعلام مجوزهای سرمایه‌گذاری مصداق ترک فعل است

اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان با بیان اینکه هرگونه تاخیر در پاسخ به استعلامات مربوط به صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در استان مصداق ترک فعل است گفت: مدیران چنین دستگاه‌هایی به مراجع قضایی معرفی خواهند شد تا این رویه تغییر پیدا کند.

به گزارش ایرنا قاسم سلیمانی دشتکی با ابراز نگرانی از وضعیت نرخ بیکاری در خوزستان بیان کرد: جای تعجب دارد که مدیران دستگاه‌های اجرایی چنین شرایطی را در استان می‌بینند و همچنان در رفتار سازمانی و اداری خود تغییر ایجاد نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه ریشه بخش مهمی از ناهنجاری‌های اجتماعی در خوزستان به دلیل نرخ بالای بیکاری است گفت: در این شرایط باید از سرمایه‌گذارانی که دارای اهلیت و توانمندی لازم برای اجرای پروژه‌ها هستند، حمایت کرد.

استاندار خوزستان ادامه‌داد: تاخیر در پاسخ به استعلامات صدور مجوز سرمایه‌گذاری، مصداق ترک فعل است و از این پس بدون هیچگونه مماشاتی، مدیران خاطی دستگاه‌های اجرایی به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

وی برخورد با مدیران دستگاه های اجرایی که نسبت به شرایط فعلی بی‌تفاوت هستند را ضروری بیان کرد و گفت: برابر قانون، پاسخ به استعلام مجوزهای سرمایه‌گذاری باید در یکماه ابلاغ شود در غیر اینصورت، استعلام خواسته شده پاسخ مثبت تلقی می‌گردد.

سلیمانی دشتکی، به تشکیل گروهی از بازرسان نامحسوس از سوی مدیریت ارشد خوزستان برای بررسی انجام وظایف ذاتی دستگاه‌های اجرایی اشاره کرد و ادامه داد: در مراجعات صورت گرفته، مشخص شد که دستگاه‌های اجرایی در ثبت درخواست ارباب رجوع از شیوه‌هایی استفاده می‌کنند که نوعی فرار قانونی و ایجاد رویه‌های کاذب در رسیدگی به امور محسوب می‌شود.

استاندار خوزستان گفت: در صورتی که نیاز باشد، نام دستگاه‌هایی که بدین شکل با مردم رفتار کرده‌اند را اعلام خواهم کرد.

وی همچنین به موضوع تصویب پروژه‌های اجرای پروژه پتروپالایش در چند شهرستان‌ها خوزستان از سوی شورای برنامه‌ریزی استان اشاره کرد و ادامه داد: برای ساماندهی این پروژه‌ها، تلاش زیادی از سوی حوزه معاونت عمرانی و کمیسیون‌های قانونی زیرمجموعه آن صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه این پروژه‌های پتروپالایش در شادگان، دشت آزادگان، آغاجاری، بهبهان و رامهرمز احداث خواهد شد گفت: هرکدام از این پروژه‌ها به طور متوسط بین ۸۰۰ تا یک هزار شغل مستقیم ایجاد می‌کنند و در کاهش نرخ بیکاری استان نقش تاثیرگذاری دارند.

پتروپالایشگاه به معنای پالایشگاه نفت است. اما معمولا منظور از واژه پتروپالایشگاه نسل جدیدی از پالایشگاه‌ها به حساب می‌آیند که بر یکپارچگی بین مجتمع‌های پالایش و پتروشیمی تاکید دارند. 

در مجتمع های پتروپالایشگاهی، هدف تنها تولید سوخت از جمله گاز مایع(ال پی جی)، بنزین، نفت سفید، نفت گاز و نفت کوره نیست، بلکه در کنار چنین محصولاتی فرآورده های ویژه و خوراک‌های مورد نیاز مجتمع‌های پلیمری و شیمیایی نیز تولید و عرضه می‌شود.

در مجتمع های پتروپالایش، نفت خام به عنوان خوراک وارد واحدهای فرایندی متعددی می‌شود تا ترکیبی از محصولات سوختی و پایه پتروشیمی تولید شود. توجه به توسعه ظرفیت پتروپالایشی می‌تواند باعث سودآوری بیشتر (بیش از ۲ برابر) و افزایش توان رقابت در بازار فرآورده‌های نفتی باشد. در سال های اخیر بسیاری از کشورها ساخت پتروپالایشگاه را در دستور کار خود قرار داده‌اند که یکی از دلایل آن سودآوری بالای این مجتمع‌ها است.

منبع: ایرنا