عصر خوزستان: اهواز – ایرنا- فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه مرز تجاری چذابه ظرفیت افزایش صادرات به کشور عراق را دارد گفت: درخواست توسعه ارتباطات تجاری و رفع موانع موجود برای افزایش صادرات کالا در نشست اخیر با معاون استاندار میسان عراق مطرح شد. حمید سیلاوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به […]

عصر خوزستان:

مرز چذابه ظرفیت افزایش صادرات به کشور عراق را دارد

اهواز – ایرنا- فرماندار دشت آزادگان با بیان اینکه مرز تجاری چذابه ظرفیت افزایش صادرات به کشور عراق را دارد گفت: درخواست توسعه ارتباطات تجاری و رفع موانع موجود برای افزایش صادرات کالا در نشست اخیر با معاون استاندار میسان عراق مطرح شد.

حمید سیلاوی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به نشست اخیر خود با معاون استاندار میسان عراق که در مرز شیب این کشور برگزار شد افزود: در این نشست در خصوص مراسم اربعین حسینی و مراودات تجاری بحث و تبادل نظر شد.

وی اظهار داشت:تسهیل در تردد همچنین افزایش صادرات کالا  از مرز چذابه با توجه به ظرفیت های موجود در این گذرگاه مرزی در این نشست مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار شهرستان دشت آزادگان در ادامه از پیاده روی اربعین به عنوان مراسمی معنوی که نقش مهمی در تحکیم روابط ۲ ملت ایران و عراق دارد یاد کرد و گفت: پیاده روری بزرگ اربعین حسینی باعث همگرایی بیشتر ۲ ملت ایران و عراق شده است.

سیلاوی گفت: اشتراک تاریخی، فرهنگی و مذهبی که مبتنی بر اصول اعتقادی و رفتاری ۲ کشور  است پیوندی  ناگسستنی موجب شده و این  شاخص‌ها همبستگی ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران و عراق را بیشتر  کرده است.
وی همچنین اظهار داشت: “قاسم عیسی حلفی ” معاون  استاندار میسان عراق نیز در این نشست راهپیمایی اربعین حسینی  را انسجام بخش و زمینه‌ساز ارتباطات ۲ کشور اسلامی دانسته و از اعلام آمادگی استان میسان عراق برای میزبانی زائران اربعین حسینی در صورت تصمیم دولت و ستاد ملی مقابله با کرونای این کشور خبر داد.
فرماندار دشت آزادگان همچنین گفت: در این نشست مشترک موارد و مشکلات تجاری و صادرات کالا از مرز چذابه از جمله افزایش ساعت کاری ، رفع مشکلات تناژ کالا ، مجوزهای بهداشتی و کالاهای ممنوعه بحث و تبادل نظر شد ضمن اینکه تصمیم لازم برای رفع مشکلات مرز تجاری چذابه برای کاهش بار ترافیک و افزایش صادرات اتخاذ شد.

به گفته سیلاوی تردد مسافری از طریق مرز چذابه به جز موارد استثنایی همچنان ممنوع است.

مرز تجاری چذابه از اسفند ۱۳۹۸ همزمان با همه گیری ویروس کرونا تا مرداد ۱۴۰۰ بسته بود که با توافق ۲ کشور و با رعایت شیوه‌های بهداشتی ، مرز چذابه بر روی کالاهای صادراتی باز شد.
پارسال حدود ۲۵۰میلیون دلار کالا از مرز چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان های زیارتی عتبات عالیات بازگشایی شدند.

استان خوزستان با ۲ استان میسان عراق با مرکزیت شهر العماره و استان بصره با مرکزیت شهر بصره مناسبات تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

منبع: ایرنا