عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: چهار رقم گندم بهاره حاصل برنامه ملی به نژادی با هدایت مرکز تحقیقات دزفول و مشارکت استان‌های ایلام و لرستان نامگذاری شدند. سید محمود طبیب غفاری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه مشترکی بین وزارت […]

عصر خوزستان:

چهار رقم گندم بهاره حاصل برنامه به نژادی، نامگذاری شدند

دزفول- ایرنا- رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: چهار رقم گندم بهاره حاصل برنامه ملی به نژادی با هدایت مرکز تحقیقات دزفول و مشارکت استان‌های ایلام و لرستان نامگذاری شدند.

سید محمود طبیب غفاری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: برنامه مشترکی بین وزارت جهاد کشاورزی و مرکز بین المللی اصلاح گندم و ذرت(سیمیت) از سال ۱۳۹۳ آغاز و قراردادی منعقد شد.
وی افزود: این قرارداد شامل پروژه افزایش عملکرد گندم و بهره وری در نظام‌های زراعی گندم بنیان ایران بود که در سه استان آبی خوزستان، فارس و گلستان در ۲ بخش به نژادی گندم و کشاورزی حفاظتی منعقد شد.
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی صفی آباد دزفول با بیان اینکه استان خوزستان و مناطق گرمسیری همجوار شامل استان‌های ایلام و لرستان در این قرارداد مشارکت داشتند، گفت: این برنامه به نژادی در عمل از سال ۱۳۹۶ اجرا شد ولی در دوره ریاست جمهوری ترامپ به علت تحریم‌ها، سیمیت با وجود تمایل به همکاری تحت فشار آمریکا از قرارداد خارج شد.
وی افزود: این طرح ۶ ساله پس از خروج سیمیت با مدیریت ملی ادامه یافت و خروجی آن در حوزه به نژادی در گندم بهاره در صفی آباد، به نژادی گندم زمستانه آبی در کرج و به نژادی گندم زمستانه دیم در مراغه بود.
طبیب غفاری اظهارداشت: خروجی به نژادی گندم‌های بهاره در صفی آباد که به صورت مشترک با هدایت و همکاری استان‌های فارس و لرستان انجام شده چهار رقم آزادگان، داریون، اوج و جلال هستند که ارقام برتر به برنامه ملی به نژادی گندم کشور معرفی شدند. 
وی افزود: پس از پایان آزمایشات ارزیابی در برنامه ملی، دفاع آن در موسسه ثبت و گواهی بذر و نهال توسط بنده انجام و چهار رقم ذکر شده نامگذاری شدند. 
رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول با بیان اینکه این مرکز محل آغاز این طرح بوده است، گفت: هر رقم با گذشت زمان و بیماری، مقاومت خود را از دست می‌دهد.

وی افزود: اگر رقم‌های جدید معرفی و تنوع ژنتیکی در یک منطقه بیشتر شود نتیجه آن به اصطلاح  موزائیک کشت می‌شود که موجب دوام ارقام و طولانی تر شدن عمر آنها خواهد شد.

به گزارش ایرنا مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی‌ها و مطالعات اولیه‌ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.

منبع: ایرنا