عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – دبیر اجرایی همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” گفت: حوزه هنری در راستای سیاست تمرکز زدایی، اقدام به افتتاح دومین دفتر پژوهشی، آموزشی و اجرایی شبیه خوانی کشور در بهبهان خوزستان کرده است. آرش ساربان روز شنبه در نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” در اهواز بیان […]

عصر خوزستان:

آغاز به کار دومین دفتر شبیه خوانی کشور در خوزستان

اهواز – ایرنا – دبیر اجرایی همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” گفت: حوزه هنری در راستای سیاست تمرکز زدایی، اقدام به افتتاح دومین دفتر پژوهشی، آموزشی و اجرایی شبیه خوانی کشور در بهبهان خوزستان کرده است.

آرش ساربان روز شنبه در نشست خبری پنجمین همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” در اهواز بیان کرد: استان خوزستان دومین استانی است که دفتر پژوهشی ،آموزشی و اجرایی شبیه خوانی را راه اندازی کرده است. 
وی ادامه داد: هم اکنون ۲ پیشنهاد پژوهشی در خصوص تاریخچه تعزیه خوزستان برای شروع به کار ارایه شده است. 
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” افزود:پژوهش در خصوص کلیت تعزیه و سابقه تعزیه در خوزستان و پژوهش در مورد شهر بهبهان از برنامه های شروع به کار این دفتر است. 
ساربان با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی با حضور اساتید کشوری در این دفتر ، ادامه داد: در بخش آموزشی تمرکز جدی بر برگزاری دوره اول آموزش با  سرفصل های بررسی تحریف در نسخ تعزیه و آشنای با مبانی ابتدایی شبیه خوانی در نظر گرفته شده است. 
وی با بیان اینکه در همایش “روایت سرخ” هشت شهر از استان خوزستان حضور داشتند بیان کرد: همایش “روایت سرخ” که همه ساله با حضور تعزیه گردان‌های ۱۰شهر خوزستان برگزار می‌شود، جمعه شب در شهرستان بهبهان به پایان رسید. 
دبیر اجرایی همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” افزود: در سه ماه آینده دوره‌های آموزشی و پژوهشی با موضوع تعزیه در این دفتر برگزار خواهد شد. 
ساربان ادامه داد: امیدواریم با فعالیت این مرکز نمایشی، اهداف از دست رفته تعزیه خوزستان ، به ویژه در شهر بهبهان که یکی از شهرهای باسابقه هنر نمایشی مذهبی است احیا شود. 
تعزیه فرصت مناسبی است برای تبادل فرهنگ بین کشورها است 
رییس دفتر تعزیه و هنرهای آیینی حوزه هنری خوزستان نیز در این نشست خبری با اشاره به برگزاری نمایش در کشور عراق همزمان با راهپیمایی اربعین حسینی گفت: برگزاری این نمایش ها فرصت مناسبی برای تبادل فرهنگ ایران و عراق است. 
محسن میرزا علی با اشاره به اعزام سه گزوه هنری و تعزیه خوانی از ایران به عراق همزمان با راهپیمایی اربعین ادامه داد: نقال‌های تعزیه مسلط به ۲ تا سه زبان هستند که در گروه های نمایش به زبان عربی در نجف اشرف و کربلا برنامه اجرا می‌کنند. 
وی افزود: اجرای نمایش‌ها باعث ترویج فرهنگ عاشورایی در بین زایران کشورهای مختلف در عراق خواهد شد. 

نشست خبری پنجمین  همایش بین‌المللی پیاده‌روی اربعین “روایت راهیان” پیش از ظهر روز شنبه در محل حوزه هنری استان خوزستان در اهواز برگزار شد.

گفتنی است قرار است ۶۰ هنرمند از کشورمان در قالب سه گروه برای انجام فعالیت‌هایی همچون اجرای تعزیه، پرده‌خوانی، و نقالی در هنگام برپایی راهپیمایی اربعین حسینی در عراق، به این کشور اعزام شوند.

امسال دبیرخانه همایش بین‌المللی تئاتر پیاده‌روی اربعین حسینی در مرکز حوزه هنری خوزستان مستقر شده و برگزاری و میزبانی هنرمندان این همایش به خوزستان سپرده شده است.

منبع: ایرنا