عصر خوزستان: دزفول- ایرنا- امیر ظاهرطحان روز یکشنبه در آیینی با حضور فرماندار ویژه دزفول به عنوان سرپرست آموزش و پرورش این شهرستان معرفی و از زحمات رضا محمدی خباز مدیر پیشین این اداره قدردانی شد. به گزارش ایرنا فرماندار ویژه دزفول در آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید آموزش و پرورش دزفول در […]

عصر خوزستان:

مدیر آموزش و پرورش دزفول تغییر کرد

دزفول- ایرنا- امیر ظاهرطحان روز یکشنبه در آیینی با حضور فرماندار ویژه دزفول به عنوان سرپرست آموزش و پرورش این شهرستان معرفی و از زحمات رضا محمدی خباز مدیر پیشین این اداره قدردانی شد.

به گزارش ایرنا فرماندار ویژه دزفول در آیین تکریم و معارفه روسای پیشین و جدید آموزش و پرورش دزفول در سالن جلسات این اداره با قدردانی از زحمات محمدی خباز مدیر پیشین آموزش و پرورش این شهرستان گفت: این مدیر بدون داشتن خط قرمز در دوره مدیریت خود، بدون منت به جامعه خدمت کرد.

علی فرهمندپور افزود: مدیر جدید نیز در بدنه آموزش و پرورش خدمت کرده که برای او آرزوی موفقیت داریم.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان نیز در این آیین با قدردانی از خدمات محمدی خباز گفت: این مدیر موفق، ادبیات و گفتمان اثربخشی در آموزش و پرورش دزفول داشت.

مهدی رفیعی دهکردی با آرزوی موفقیت برای مدیر جدید آموزش و پرورش دزفول افزود: دزفول صندلی داغ مدیران است و مدیران برای موفقیت در این شهرستان باید برنامه ریزی داشته باشند.

وی با تاکید بر گام برداشتن برای توسعه انسانی برای توسعه کشور ادامه داد: مسوولیت پذیری، نظم و التزام به قانون، پرکاری و برنامه ریزی مقدمات توسعه هستند.

معاون پرورشی فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اهمیت توجه به فرهنگ و داشتن دغدغه در این حوزه گفت: مدیر باید پنج اصل برنامه ریزی، ساماندهی، هدایت، کنترل و ارزشیابی را مدنظر قرار دهد تا موفق شود.

وی با بیان اینکه استفاده از فکر پنج هزار نیروی آموزش و پرورش دزفول ضروری است، افزود: نمره و کنکور دانش آموزان را خسته کرده است لذا باید مسایلی دنبال شوند که جامعه به آنها نیاز دارد.

شاهد افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل غیرحضوری بودن کلاس ها هستیم

رفیعی دهکردی با بیان اینکه تعلیم و تربیت عمومی کارهمه معلمان است، گفت: معلم ریاضی باید توانایی حل مساله و صبوری را به دانش آموز یاد بدهد و معلم تاریخ باید عشق به مملکت را به آنها آموزش دهد تا دانش آموخته ما سر از مملکت بیگانه در نیاورد.

وی با اشاره به کاهش بودجه‌های دولتی و اعتبارات آموزش و پرورش افزود: دولت باید به فکر درآمدهای جدید باشد اگرچه در آموزش و پرورش از منابع هم به خوبی استفاده نمی‌شود.

معاون پرورشی، فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان گفت: امسال نیاز شدید به کمک خانواده‌ها داریم و مدیران ادارات آموزش و پرورش باید متناسب با شرایط کرونایی تصمیم بگیرند.

وی بت بیان اینکع به صلاح نیست کلاس‌ها غیرحضوری باشند، افرود: شاهد افت تحصیلی دانش آموزان به دلیل حاضر نشدن سر کلاس درس هستیم.

هیچ دانش آموزی نباید به خاطر فقر از تحصیل باز بماند

امیر ظاهرطحان سرپرست جدید آموزش و پرورش دزفول نیز در این آیین گفت: تلاش می‌کنم با کمک مدیران ستادی آموزش و پرورش مسوولیت خطیر خود را به خوبی به انجام برسانم.

وی بازگشایی تدریجی مدارس با حفظ سلامت مردم و ارتقای کیفیت آموزش و پرورش را از اولویت‌های کاری خود برشمرد و افزود: با توجه به شیوع کرونا فعالیت آموزش و پرورش هم با دشواری خاصی همراه بوده است. 

سرپرست آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه هیچ دانش آموزی نباید به خاطر فقر از تحصیل بازبماند، اظهارداشت: دانش آموزان حرکت دهنده آموزش و پرورش هستند و باید جذب مدرسه شوند.

وی افزود: سال گذشته ۱۰ هزار دانش آموز نیازمند داشتیم که سرپرستان آنها به دلیل شرایط کرونایی یا شغل خود را از دست داده بودند یا درآمد آنها کاهش چشمگیری داشت.

ظاهر طحان بیان کرد: برای برخی دانش آموزان نیازمند تبلت و گوشی تهیه کردیم ولی متاسفانه علاوه بر دانش آموزان، والدین آنها نیز طرز استفاده از این دستگاه‌ها را نمی‌دانستند.

وی افزود: پنج هزار و ۶۰۰ بسته معیشتی برای توزیع بین دانش آموزان نیازمند آماده شده که به زودی بین آنها توزیع می‌شوند. 

آموزش و پرورش دزفول را جراحی کردم
مدیر پیشین آموزش و پرورش دزفول نیز در این آیین با ارائه گزارشی از عملکرد خود گفت: زندگی کاری خود را از سال ۱۳۶۰ آغاز و در آموزشگاه‌های مختلف در عرصه تعلیم و تربیت خدمت کردم.

رضا محمدی خباز با بیان اینکه ۱۱ هزار نفر از دانش آموزان او فارغ التحصیل شده‌اند، افزود: برخی از دانش آموزانم اکنون بازنشسته شده‌اند و برخی از آنها اکنون مسوولیت ادارات شهرستان دزفول را برعهده دارند.

وی با اشاره به انتصاب خود از اسفند ۹۸ به عنوان مدیریت آموزش و پرورش دزفول ادامه داد: آموزش و پرورش دزفول نیاز به جراحی داشت لذا کار خود را با برنامه ریزی و شفافیت مالی و پرورشی آغاز کردم که البته این موضوع با واکنش‌هایی هم همراه بود و برخی افراد علاوه بر مانع تراشی، فضای منفی ایجاد کردند.

مدیر پیشین آموزش و پرورش دزفول صرفه جویی سه هزار ساعت در هفته را نخستین اقدام خود دانست و گفت: منابع درآمدی آموزش و پرورش با وجود مشکلات زیاد قانونمند شدند.

وی  افزود: مکان‌های استیجاری نظیر مغاره‌ها، اردوگاه‌ها و سایر اماکن آموزش و پرورش بهسازی شدند و درآمدهای آموزش و پرورش چند برابر افزایش یافتند که لازم است این رونده ادامه داشته باشد.

محمدی خباز با بیان اینکه کمبود شدیدی از نظر منابع درآمدی و مکان و معلم داشتیم، گفت: حدود یکهزار و ۳۰۰ معلم کمبود داریم ولی اجازه ندادیم حتی یک روستا بدون معلم بماند؛ برای شهر از نیروی اضافه کار استفاده کردیم ولی در روستا نیروی تمام وقت درنظر گرفتیم.

وی با اشاره به تقویت هنرستان‌های دزفول افزود: ۲ مدرسه از نظری به هنرستان و کارو دانش تغییر یافتند و نزدیک به ۲۰ رشته جدید در منطقه دزفول ایجاد شد.

مدیر پیشین آموزش و پرورش دزفول اظهارداشت: با وجود گذشت ۲۰ سال از تشکیل هنرستان دکتر حسابی ولی کارگاه آن فاصله زیادی داشت که با تمام امکانات آن را جابه جا کردیم.

وی راه اندازی ۲ دبیرستان فرهنگ انسانی در دزفول برای دانش آموزان با استعداد رشته انسانی را یادآور شد و افزود: هنرستان چپون ۱۵ سال تعطیل بود که با فعال شدن چهار رشته برای دانش آموزان روستایی راه اندازی شد.

محمدی خباز با بیان اینکه ریل گذاری جدیدی در آموزش و پرورش دزفول ایجاد شده است، گفت: ۲ هزار و ۵۰۰ سرویس برای جابه جایی دانش آموزان در سطح شهر دزفول حرکت می‌کردند که با اجرای طرح کروکی تلاش شد دانش آموزان در نزدیک ترین مدرسه به محل سکونت مشغول تحصیل شوند.

مدیران غیرمستقل گوش به فرمان گروه‌های سیاسی خواهند بود

محمدی خباز با بیان اینکه دبیرستان امام خمینی (ره) به ساختمان جدید منتقل و ۲۴ کلاس ابتدایی در منطقه جنوب شهر راه اندازی شد، گفت: اگر نیروهای غیرمستقل برای مسوولیت‌ها تعیین شوند امور به خوبی پیش نمی‌رود چراکه این افراد برای حفظ میز مجبورند گوش به فرمان گروه‌های سیاسی باشند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از نیروهای هر سازمان برای مدیریت همان سازمان افزود: متاسفانه این موضوع در دزفول به خوبی رعایت نمی‌شود.

مدیر پیشین آموزش و پرورش دزفول با بیان اینکه هرگز گوش به فرمان کسی نبوده‌ام البته در این مسیر از مشورت‌ها استفاده کرده‌ام، اظهارداشت: هیچکدام از معاونان و کارشناسان مورد استفاده در دوره مسوولیتم سفارش شده نیستند بلکه براساس امانتداری و شایسته سالاری انتخاب شده‌اند.

وی با اشاره به وجود ۸۰ هزار دانش آموز در آموزش و پرورش منطقه دزفول گفت: ثبات مدیریت ضروری است چون هر مدیر برای برنامه ریزی حداقل پنج تا هشت سال زمان نیاز دارد.

به گزارش ایرنا رضا محمدی خباز اسفندماه ۱۳۹۸ سکان مدیریت آموزش و پرورش دزفول را در اختیار گرفت و اکنون به افتخار بازنشستگی نایل آمده است.

از جمله سوابق ظاهر طحان سرپرست جدید آموزش و پرورش دزفول، تدریس در دبیرستان‌های شبانه روزی، مسوول امور تربیتی آموزش و پرورش سردشت، معاون حمایتی کمیته امداد دزفول، قایم مقام کمیته امداد دزفول، رییس کمیته امداد دزفول، معاون پرورشی مجتمع آموزشی و کارشناس مسوول انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش دزفول هستند. 

وی همچنین فعالیت‌های داوطلبانه‌ای نظیر عضویت در مجمع خیرین سلامت، عضو ستاد اربعین و ستاد بازسازی عتبات عالیات دزفول و همچنین مدیر موکب حضرت رقیه(س)، دبیر اجرایی قرارگاه مواسات و همدلی دزفول، رابط بنیاد احسان ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) و مدیر اجرایی قرارگاه جهادی حضرت زینب(س) دزفول داشته است.

منبع: ایرنا