عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت:برنامه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل پاییز در این شهرستان آغاز شد. بهروز نجاتی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری به شدت واگیر بوده که باعث تلفات گسترده در […]

عصر خوزستان:

پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در شوشتر آغاز شد

اهواز – ایرنا – رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر گفت:برنامه پایش بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان با شروع فصل پاییز در این شهرستان آغاز شد.

بهروز نجاتی پنجشنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری به شدت واگیر بوده که باعث تلفات گسترده در پرندگان مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی وحشی می شود.

وی افزود : باتوجه به اینکه این بیماری فاقد هرگونه علایم بالینی می باشد لازم است تا هرساله با شروع فصل مهاجرت این پرندگان زیستگاه ها و محل های عبور و تجمع پرندگان مورد رصد و پایش قرار گیرد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر ادامه داد : با این اقدام در صورت مشاهده تلفات و تشخیص این بیماری ، بلافاصله از شیوع و انتشار آن جلوگیری شده و لاشه ها و بقایای به جا مانده از گروه های درگیر به شکل صحیح و بهداشتی معدوم  و تمهیدات لازم برای جلوگیری از انتشار آن به سایر پرندگان خصوصا طیور اهلی در نظر گرفته می شود.

وی گفت:در اولین پایش صورت گرفته از این بیماری ، اراضی و استخرهای شرکت ماهی کارون که یکی از مهمترین زیستگاه ها و محل‌های تجمع پرندگان آبزی و کنار آبزی شهرستان شوشتر به شمار می رود ، توسط محیط بانان و کارشناسان این اداره مورد رصد و پایش کامل قرار گرفت که خوشبختانه هیچ گونه تلفات و نشانه ای از  این بیماری مشاهده نشد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوشتر افزود: برنامه پایش این بیماری به صورت منظم و ماهانه از تمامی زیستگاه های آبی این شهرستان انجام می شود و در صورت لزوم این برنامه به صورت مشترک با اداره دامپزشکی انجام می شود.

به گزارش ایرنا آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یکی از بیماری های به شدت واگیر و کشنده در پرندگان و مشترک بین پرندگان و انسان است .

ویروس این بیماری می تواند عفونت حاد تنفسی در انسان به وجود آورده و بسیار حاد و کشنده ظاهر شود.

 از طرفی احتمال نوترکیبی این ویروس با ویروس آنفلوآنزای انسانی وجود داشته و در صورت وقوع این پدیده قدرت همه گیری و خطرناکی آن تقویت خواهد شد.

منبع: ایرنا