عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: طرح جامع منطقه آزاد اروند برای استقرار موکب‌های اربعین در مرز شلمچه نیازمند تدوین و تعیین تکلیف نهایی است. به گزارش ایرنا محمدحیدری دوشنبه در نشست ستاد اربعین در فرمانداری خرمشهر ، ساماندهی موکب ها ، تعیین و تکلیف اسناد موکب ها و […]

عصر خوزستان:

فرماندار: طرح جامع استقرار موکب‌ها در مرز شلمچه تعیین تکلیف شود

آبادان – ایرنا – معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر گفت: طرح جامع منطقه آزاد اروند برای استقرار موکب‌های اربعین در مرز شلمچه نیازمند تدوین و تعیین تکلیف نهایی است.

به گزارش ایرنا محمدحیدری دوشنبه در نشست ستاد اربعین در فرمانداری خرمشهر ، ساماندهی موکب ها ، تعیین و تکلیف اسناد موکب ها و تصمیم‌گیری در خصوص تعداد موکب های مستقر در مرز شلمچه را مهم‌ترین موارد مطرح شده در اربعین بیان کرد و خواستار تعیین تکلیف شدن این موضوع شد.

وی با تاکید بر محدود نکردن نشست های ستاد اربعین شهرستان به ماه‌های محرم و صفر برای برطرف کردن مشکلات مدیریتی و زیرساختی گفت: مشکلات ساختاری در مرز شلمچه بسیار است و از امروز نواقص موجود به خصوص موضوع عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها در این گذرگاه مرزی باید برطرف شود.
حیدری در خصوص عملیات عمرانی در مسیر شلمچه نیز اظهار داشت: ستاد اربعین اعتبارات خاصی برای طرح جامع منطقه آزاد اروند به منظور استقرار موکب ها در مسیر شلمچه در نظر نگرفت و تنها اعتبار این ستاد امسال برای مسیر چذابه هزینه شد.

فرماندار ویژه خرمشهر اظهار داشت: در اربعین امسال مشکلات و نقاط ضعف متعددی در شلمچه مشاهده شد اما در عملکرد و خدمت رسانی به زائران نقاط قوت بسیار بود و آنچه در اربعین امسال در شلمچه انجام شد چند برابر بهره‌وری ستاد اربعین شهرستان بود. 
رئیس فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آبادان نیز در این نشست به راه اندازی بیمارستان صحرایی شلمچه اشاره کرد و گفت: راه اندازی بیمارستان مرزی با ۳۲ تخت از جمله کارهای مثبت انجام شده در اربعین امسال بود که در این مرکز درمانی پزشک متخصص طب اورژانس مستقر بود همچنین آمادگی لازم در نیروهای اورژانس وجود داشت.
نادر نقیبی به نمونه‌گیری کرونا از زائران در زمان بازگشت اشاره کرد و گفت: اربعین امسال در مرز شلمچه ۱۰۰ تیم از نیروهای بهداشت، هلال احمر، بسیج و نیروهای مسلح بیش از ۲۰ هزار تست پی سی ار از زائران گرفتند.
وی در خصوص تست کرونای گرفته شده از زائران در مرز شلمچه گفت:با وجود اینکه در این زمینه مشکل اصلی نداشتن آمار دقیق زائران خروجی از کشور بود اما تلاش شد هیچ زائری بدون ارزیابی از مرز گذر نکند هر چند بخاطر اینکه در زمان خروج زائران اربعین از مرز عده ای بدون انجام تست کرونا از کشور خارج شدند در برگشت هم احتمال گذر برخی از زائران بدون بررسی وجود داشت.
هنگامه پروین مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نیز در این نشست گفت: از مجموع ۷۰ درصد تست های کرونای گرفته شده از زائران کربلا در مرز شلمچه کمتر از ۱.۲ درصد مثبت بودند که مراحل قرنطینه  و بررسی پزشکی را طی کردند.

مرز شلمچه در اربعین امسال میزبان زائران بازگشته از سفر کربلا بود.

این گذرگاه مرزی در ۱۵ کیلومتری خرمشهر و ۲۰ کیلومتری بصره عراق قرار دارد.

منبع: ایرنا