عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – رییس و فرمانده یگان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان گفت:همزمان با فصل بازگیری، یگان حفاظت محیط زیست آبادان موفق به تخریب سه باب کوخه و جمع آوری هفت رشته تور پرنده گیری از متخلفان شد. به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان علی فتحی‌نیا […]

عصر خوزستان:

۱۰ باب کوخه و رشته تور پرنده‌گیری در آبادان تخریب و جمع‌آوری شد

آبادان – ایرنا – رییس و فرمانده یگان اداره حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان گفت:همزمان با فصل بازگیری، یگان حفاظت محیط زیست آبادان موفق به تخریب سه باب کوخه و جمع آوری هفت رشته تور پرنده گیری از متخلفان شد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان علی فتحی‌نیا چهارشنبه اظهار داشت: منطقه حفاظت شده در سطح حوزه شهرستان آبادان و حاشیه تالاب  شادگان برای جلوگیری از زنده گیری پرندگان شکاری اخیرا توسط یگان این اداره پایش شد.

وی با اشاره به کشف یک بهله سنقرتالابی ، یک بهله دلیجه و ۶ قطعه کبوتر وحشی از دام صیادان متخلف گفت: این پرندگان در دامن طبیعت رهاسازی شدند.

فصل بازگیری و زنده گیری پرندگان از اوایل مهرماه شروع و با اولین باران پاییزی به پایان می‌رسد. وجود بخشی از تالاب بین‌المللی شادگان در محدوده شهرستان آبادان باعث شده تا برخی از شکارچیان غیر مجاز در این منطقه حضور یابند. 

هرساله با شروع فصل بازگیری و کوخه نشینی، افراد متخلف با نصب تور و کوخه از طریق پرندگانی، چون کبوتر، قمری و یاکریم را زنده گیری می‌کنند و در فصل کوخه نشینی که در اوایل مهرماه شروع می‌شود از این پرندگان به عنوان طعمه برای به دام انداختن پرندگان شکاری که در این فصل به سواحل جنوبی ایران مهاجرت می‌کنند، استفاده می‌کنند.

مکانی که برای زنده گیری پرندگان شکاری احداث می شود ‘کوخه’ و فردی که در این مکان به قصد زنده گیری پرندگان شکاری می نشیند را ‘کوخه نشین’ می نامند.
این نوع شکار غیرمجاز در تعدادی از استان‌های کشور رواج دارد که برای قاچاق گونه‌های کمیاب به ویژه شاهین به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود.

منبع: ایرنا