عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: عزم ملی برای امداد رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در اندیکا ایجاد ، و ساماندهی گروه‌های جهادی برای امدادرسانی آغاز شده است. سرهنگ پاسدار یونس زبیدی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اندیکا با اشاره به آخرین اقدامات نیروهای […]

عصر خوزستان:

عزم ملی برای امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله اندیکا ایجاد شده است

اهواز – ایرنا – مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر(عج) خوزستان گفت: عزم ملی برای امداد رسانی به آسیب‌دیدگان زلزله در اندیکا ایجاد ، و ساماندهی گروه‌های جهادی برای امدادرسانی آغاز شده است.

سرهنگ پاسدار یونس زبیدی شامگاه یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در اندیکا با اشاره به آخرین اقدامات نیروهای بسیج سازندگی برای امدادرسانی به مردم زلزله زده، بیان کرد: قرارگاه خدمات‌رسانی به زلزله زدگان به نام قرارگاه جهادی شهید مرتضی حسین‌پور در منطقه زلزله زده کمفه از توابع اندیکا راه اندازی شده است.

وی افزود: گروه های جهادی اکنون در حال سازماندهی هستند و امید است در روزهای آینده شاهد افزایش خدمات و برطرف شدن نیازمندی های اساسی روستاییان باشیم.

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان ادامه داد: روستاییان ولایت‌مدار و انقلابی اندیکا با وجود آسیب‌ فراوان همچنان از روحیه بالایی برای همکاری با گروه‌های جهادی برخوردار هستند و بی شک ما نیز قدردان محبت های آنها خواهیم بود و تا آخرین روز رفع مشکلات در منطقه حضور خواهیم داشت.

وی افزود: مردم روستاهای اندیکا، همپای نیروهای جهادی در زمینه امدادرسانی به منازل آسیب دیده در میدان هستند که امید می رود با همکاری این مردم صبور و دستگاه‌های متولی مشکلات به زودی برطرف شود.

وی بیان کرد: رفع مشکلات معیشتی و اسکان موقت یکی از اولویت‌های گروه‌های جهادی برای خدمت رسانی در مناطق زلزله زده است. 

سرهنگ پاسدار زبیدی گفت: مخزن ‌های نفتی، مخازن ثابت آب، پتو، موکت، مواد غذایی خشکبار و ایرانیت برای ایجاد فضای نگهداری دام‌ از ضرورت‌های اولیه روستاییان و عشایر آسیب دیده که دعوت می کنیم از مساجد و خیران و گروه‌های جهادی استان محل‌های جمع آوری کمک های مردمی را دایر و برای ارسال به این مناطق همکاری کنند.

وی بیان کرد: همچنین انتظار می رود مرکز استان‌های کشور نیز در زمینه تهیه اقلام مورد نیاز خانواده‌های نیازمند، گروه‌های جهادی را یاری کنند.

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان گفت: باتوجه به سخت گذر بودن روستاهای اندیکا،  امر خدمت رسانی تا اندازه زیادی دشوار است و حجم خسارت ها نیز هنوز به صورت کامل مشخص نشده است.

وی افزود: از رسانه‌های خوزستان، به ویژه خبرنگاران جهادی استان خواستاریم در صورت امکان به قرارگاه شهید مرتضی حسین‌پور در بخش چلو مراجعه کنند؛ وسایل تردد برای اهالی رسانه تدارک دیده شده و امید است بتوانیم ضمن انعکاس ابعاد گسترده خسارت ها، انگیزه ای برای خدمت‌رسانی و کمک به این روستاییان ایجاد کنیم.

سرهنگ پاسدار زبیدی گفت: شهرستان اندیکا جزو ۳۱ شهرستان محروم کشور بوده و اکنون فرصت مناسبی است تا با تلاش جهادی محرومیت را از چهره این شهرستان بزداییم.

وی بیان کرد: مراحل اسکان موقت تدارک دیده شده بین یک تا ۲ ماه است و پس از آن باید برای اسکان دایمی زلزله زدگان تمهیداتی اندیشیده شود که در این زمینه جلسات متعددی توسط سپاه، بنیاد مسکن و ستاد مدیریت بحران درحال برگزاری است.

مسوول بسیج سازندگی سپاه ولیعصر (عج) خوزستان گفت: امید است بتوانیم الگوی مناسبی برای اسکان عشایر این منطقه در نظر بگیریم؛ برخی از اهالی روستاها باتوجه به شرایط زندگی در این مناطق، نیازمند اسکان موقت و برخی دیگر نیز اسکان ثابت نیاز دارند.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات این روستاییان آسیب‌دیده دریافت تسهیلات است؛ برخی از آنها نمی‌توانند اقساط پرداخت کنند که باید مورد حمایت قرار گیرند. 

سرهنگ پاسدار زبیدی بیان کرد: شهرستان اندیکا یکی از مناطق مناسب برای تبدیل شدن به قطب گردشگری است و اگر بتوانیم غبار محرومیت را از چهره این شهرستان بزداییم و مناطق را به سمت توسعه سوق دهیم بی شک شرایط اقتصادی مردم این منطقه نیز بهبود می یابد.

رییس جمهوری نیز در تماس‌های جداگانه با استاندار خوزستان و فرماندار اندیکا، ضمن پیگیری وضعیت رسیدگی به زلزله زدگان، دستوراتی برای تسریع در امداد رسانی و بازسازی اماکن خسارت دیده صادر کرد.

پیش از این نیز رییس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر جبران خسارت وارد شده به عشایر زلزله زده گفت: زلزله بیش از ۲۴۰ میلیارد ریال به عشایر اندیکا خسارت وارد کرده که باید هرچه سریعتر جبران شود.

زمین‌لرزه‌ای با قدرت پنج درجه در امواج درونی زمین(ریشتر) ساعت ۲ و ۴۶ دقیقه بامداد روز شنبه ۱۷مهر، شهرستان اندیکا را در شمال شرق خوزستان لرزاند. زمین‌لرزه از ۱۲ مهر تاکنون چندین بار شهر قلعه خواجه مرکز اندیکا و بخش چلو این شهرستان را به لرزه در آورده است که باعث تخریب صددرصدی برخی از منازل روستاییان و آسیب هایی به عشایر شده است.

منبع: ایرنا