عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- فرماندار دشت آزادگان گفت: صادرات از مرز بین المللی چذابه در ۶ ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۱۸۸ هزار و ۲۴۶ تن و از نظر ارزی ۴۲ میلیون و ۱۸۷ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار است. به گزارش ایرنا حمید سیلاوی سه […]

عصر خوزستان:

افزایش صادرات از مرز چذابه به عراق

اهواز- ایرنا- فرماندار دشت آزادگان گفت: صادرات از مرز بین المللی چذابه در ۶ ماهه نخست امسال از نظر وزنی ۱۸۸ هزار و ۲۴۶ تن و از نظر ارزی ۴۲ میلیون و ۱۸۷ هزار دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از افزایش چشمگیری برخوردار است.

به گزارش ایرنا حمید سیلاوی سه شنبه در بازدید از پایانه مرزی چذابه و بررسی روند صادرات در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مرز چذابه در ایام برگزاری انتخابات عراق از ساعت ۱۲ شامگاه شنبه تا صبح دوشنبه هفته جاری از سوی کشور عراق بسته شد افزود: این گذرگاه مرزی از روز گذشته ( دوشنبه ) بار دیگر فعال شده و صادرات از سر گرفته شده است.

وی به جهش صادرات در این گذرگاه مرزی در ۶ ماهه امسال اشاره کرد و گفت: در راستای افزایش صادرات از مرز چذابه در نشست با طرف عراق تلاش شد تا موانع صادرات برداشته شده و یا کاهش یابد.
فرماندار دشت آزادگان اظهار داشت: در شهریور ماه امسال صادرات به کشور عراق به ۵۶ هزار و ۱۳ تن کالا به ارزش ۱۳ میلیون دلار رسید که نسبت به مدت مشابه پارسال  ۳۶۵ درصد افزایش از نظر وزن و ۳۶۹ درصد افزایش ارزی را نشان می دهد.
وی گفت: با دستور استاندار خوزستان در صدد تجهیز بارانداز پایانه تجاری چذابه هستیم تا امر صادرات با سهولت بهتری انجام شود.

مرز تجاری چذابه از اسفند ۱۳۹۸ همزمان با همه گیری ویروس کرونا تا مرداد ۱۴۰۰ بسته بود که با توافق ۲ کشور و با رعایت شیوه‌های بهداشتی ، مرز چذابه بر روی کالاهای صادراتی باز شد.
پارسال حدود ۲۵۰میلیون دلار کالا از مرز چذابه به عراق صادر شد.

مرزهای زمینی چذابه، شلمچه و مرز دریایی خرمشهر به تدریج از تیر ۱۳۸۲ پس از سرنگونی رژیم بعثی عراق برای صادرات کالا و در مهر همان سال برای عزیمت کاروان های زیارتی عتبات عالیات بازگشایی شدند.

استان خوزستان با ۲ استان میسان عراق با مرکزیت شهر العماره و استان بصره با مرکزیت شهر بصره مناسبات تجاری ، فرهنگی و آموزشی دارد.

مرز بین المللی چذابه در شهرستان دشت آزادگان واقع است.به طور متوسط روزانه ۴۰۰ دستگاه کامیون حامل کالای صادراتی در این گذرگاه مرزی تردد می کنند.

منبع: ایرنا