عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – جانشین مدیریت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خوزستان گفت: طرح بهبود تولیدات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰در سطح ۴۵هزار هکتار از دیم‌زارهای خوزستان با کمک و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مصوب شده است. به گزارش ایرنا عبدالعزیز فدعمی روز شنبه درنشست‌ جهش تولید در دیمزارهای خوزستان […]

عصر خوزستان:

بهبود ۴۵هزار هکتار از دیمزارهای خوزستان با کمک ستاد اجرایی فرمان امام

اهواز – ایرنا – جانشین مدیریت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در خوزستان گفت: طرح بهبود تولیدات کشاورزی در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰در سطح ۴۵هزار هکتار از دیم‌زارهای خوزستان با کمک و مشارکت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) مصوب شده است.

به گزارش ایرنا عبدالعزیز فدعمی روز شنبه درنشست‌ جهش تولید در دیمزارهای خوزستان با بیان اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها سبب افزایش تولیدات زراعی، بهبود معیشت کشاورزان دیم کار خواهد شد افزود: سال زراعی گذشته ۱۰هزار هکتار از مزارع دیم کلزا در خوزستان زیرپوشش طرح “جهش تولید در دیمزارها ” قرار گرفت که امسال این میزان به ۴۵هزار هکتار افزایش می‌یابد.
وی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیمزارها، طرحی ۵ ساله است گفت: این طرح از سال گذشته برای نخستین بار در ۶ استان کشور در سطح ۶۶۰ هزار هکتار اجرا شد.
به گفته فدعمی اجرای این طرح در ۱۰هزار هکتار از دیمزارهای استان  سبب افزایش تولید ۲۵ تا ۳۰ درصدی محصولات دیم شد و با وجود خشکسالی ، خوزستان یکی از استان‌های موفق در اجرای این طرح بود.
وی اظهار داشت: هدف از اجرای این طرح افزایش تولیدات زراعی، بهبود معیشت کشاورزان دیم کار و افزایش تولیدات زراعی کشور از ۶ میلیون تن به ۱۳ میلیون تن در افق ۵ ساله است.
فدعمی با بیان این که در سال جاری با توجه به موفقیت این طرح مقرر شد اجرای آن از ۶ استان به ۱۵ استان افزایش یابد بیان کرد: این طرح در سال جاری در ۱۵ استان در سطح معادل دو میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار اجرا خواهد شد که سهم خوزستان از این میزان ۴۵ هزار هکتار خواهد بود.
وی اضافه کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) در سال گذشته یک هزار و ۴۰۰ میلیارد ریال یارانه را به این طرح اختصاص داد که این مبلغ در سال جاری به سه هزار و ۶۰۰میلیارد ریال افزایش خواهد یافت و در کنار این مبلغ نیز سه هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال تسهیلات بانکی در نظر گرفته شده است.
فدعمی ابراز امیدواری کرد با تلاش دست اندرکاران و کشاورزان در ۱۲ شهرستان زیرپوشش این طرح بیش از پیش شاهد جهش تولید در دیمزارهای استان باشیم.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خوزستان نیز در این نشست با بیان این که در طرح جهش تولید در دیم‌زارها تامین ادوات دیم از اهمیت بسزایی برخوردار است گفت: برای تامین ادوات دیم یارانه مستقیم در نظر گرفته شده و سهم هر شهرستان تعیین شده است.
سیدعبدالرضا سیداحمدی با اشاره به اقدام‌های مورد نیاز برای اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها افزود:از جمله این اقدام‌ها می‌توان به توزیع بذر هیبرید کلزا برای کشاورزان این طرح بر اساس پنج کیلوگرم در هکتار، توزیع کود پایه مورد نیاز همه محصولات ، طرح ثبت اطلاعات کامل کشاورزان طرف قرارداد در سامانه دیم‌زارها، تقسیم برش طرح بر اساس مراکز جهاد کشاورزی در هر شهرستان، تعیین کارشناسان ناظر در هر مرکز و معرفی آن به استان و ستاد اجرایی و همکاری مستمر با صندوق بیمه برای پوشش کامل سطح جهش تولید در دیم زارها اشاره کرد.
سیداحمدی همچنین تکمیل و ارسال فرم گزارش پیشرفت فیزیکی طرح به مدیر زراعت، پیگیری و ارسال سریع متقاضیان دریافت ادوات طرح به اداره مکانیزاسیون، آمادگی بوجاری خود مصرفی در شهرستان برای بذرمال کردن گندم با کود ارسالی و ارسال سریع گزارش کمبود کودهای پایه برای تامین از دیگر اقدام های مورد نیاز برای اجرای طرح جهش تولید در دیم زارها عنوان کرد.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زیرمجموعه کشاورزی ، رتبه نخست را درکشور دارد.

منبع: ایرنا