عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – سه نماینده فوتبال خوزستان در هفته نخست مسابقات لیگ برتر کشور به مصاف حریفان خود رفته و تلاش می کنند عملکرد بهتری نسبت به فصل قبل داشته باشند. به گزارش ایرنا هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور در حالی برگزار می‌شود که تیم‌های فولاد خوزستان و نفت آبادان […]

عصر خوزستان:

نگاهی به دیدار نمایندگان خوزستان در هفته نخست لیگ‌برتر فوتبال

اهواز – ایرنا – سه نماینده فوتبال خوزستان در هفته نخست مسابقات لیگ برتر کشور به مصاف حریفان خود رفته و تلاش می کنند عملکرد بهتری نسبت به فصل قبل داشته باشند.

به گزارش ایرنا هفته نخست رقابت‌های لیگ برتر فوتبال کشور در حالی برگزار می‌شود که تیم‌های فولاد خوزستان و نفت آبادان در خانه و تیم نفت مسجدسلیمان بیرون از خانه برابر رقبای خود به میدان می‌روند و در تلاش اند تا با کسب نتایج ایده‌‍ آل، شروع خوبی در لیگ بیست و یکم داشته باشند.

فصل گذشته لیگ برتر فوتبال کشور با تمام کم و کاستی هایی که داشت با قهرمانی پرسپولیس، نایب قهرمانی سپاهان و سومی تیم استقلال به پایان رسید اگرچه شیوع کرونا ضربه ای مهلک بر این رقابت ها وارد کرد و موجب کاهش جذابیت مسابقات شد.

تیم فولاد فصل پیش با هدایت جواد نکونام رتبه ششم لیگ برتر باشگاه‌های ایران را کسب کرد و با قهرمانی در رقابت های جام حذفی به جام باشگاه‌های آسیا راه یافت که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، نتایج نسبتا خوبی کسب کرد. این تیم در فصل گذشته با تمام فراز و نشیب هایی که داشت حتی می توانست جزو سه تیم بالایی جدول باشد که در نهایت به مقام ششم بسنده کرد.

نکونام با فولاد نشان داد که می‌توان با بازیکنان جوان و کم نام و نشان، کارهای بزرگی را انجام داد. روند عملکرد فولاد در ۲ فصل اخیر به گونه ای بوده که پس از سال‌ها، خیل هواداران فوتبال را به ورزشگاه شهدای فولاد بکشانند و شاهد آشتی دوباره فوتبال دوستان خوزستانی با ورزشگاه ها باشیم اگرچه اکنون کرونا مانع از این موضوع شده است. 

تیم نفت آبادان فصل گذشته با سیروس پورموسوی در ابتدای راه نتایج خوبی کسب کرد و توانست جزو تیم های بالانشین جدول رده بندی قرار گیرد اما حواشی اطراف این تیم و وجود مشکلات مالی فراوان موجب شد تا روند صعودی این تیم سیر نزولی پیدا کند و از کسب سهمیه جام باشگاه های آسیا ناتوان باشد.

هفته های پایانی لیگ می توانست برای صنعت نفت آبادان بسیار سرنوشت ساز باشد و اگر نفتی ها قدر این فرصت را می‌دانستند، می‌توانستند با صعود به لیگ قهرمانان آسیا بهترین اتفاق را برای فوتبال آبادان و هوادارانشان رقم بزنند. نفتی‌ها در این فصل علاوه بر حفظ بازیکنان فصل قبل خود با جذب چند بازیکن دیگر به دنبال کسب نتایج درخشان هستند.

هدایت برزیلی های ایران پس از کش و قوس های فراوان به علیرضا منصوریان ملی پوش سابق و مربی نام آشنای فوتبال کشورمان رسید که هواداران آبادانی این موضوع را به فال نیک گرفته و امیدوارند که تیمشان در جایگاه بالایی جدول قرار گیرد. 

تیم نفت مسجدسلیمان که به جرات می توان گفت یکی از بی بضاعت ترین تیم های لیگ به شمار می رود، فصل قبل را عالی شروع کرد و با متوقف کردن برخی از مدعیان قهرمانی، چشم ها را به خود خیره کرد. این تیم در ۱۰ بازی ابتدایی لیگ نمایش درخشانی داشت اما رفته رفته با زیاد شدن مشکلات مالی این تیم، روند نزولی به خود گرفت.

نفت مسجدسلیمان علاوه بر اینکه نتوانست عملکرد درخشان فصل قبل خود را تکرار کند، در جام حذفی نیز نمایش ضعیفی داشت. این تیم با ۱۳ شکست، ۱۰ تساوی و هفت برد به مقام سیزدهم رقابت‌های فصل قبل لیگ برتر دست یافت که این موضوع ناراحتی هواداران مسجدسلیمانی را به همراه داشت.

پس از کناره گیری محمود فکری از تیم، مسوولان این باشگاه برای حضور در فصل جدید رقابت ها با سیروس پورموسوی به توافق رسیدند اما پس از کناره گیری وی سرانجام فراز کمالوند هدایت نفتی ها را بر عهده گرفت و تاکنون چندین بازی تدارکاتی انجام داده اند. 

فولاد – پرسپولیس

سرخپوشان اهوازی در این فصل از رقابت ها شاکله اصلی تیمشان را حفظ کردند و این موضوع به موفقیت تیم عبداله ویسی در فصل جدید کمک دوچندانی خواهد کرد اگرچه فولادی ها بازیکنانی همچون عارف آقاسی، محسن فروزان، زبیر نیک نفس، شروین بزرگ و فرشاد احمدزاده را از دست دادند.

با پیگیری مداوم باشگاه فولاد، سرانجام با رای دادگاه CAS پنجره نقل و انتقالاتی این تیم باز شد و فولادی ها در این فصل می توانند نسبت به جذب بازیکن اقدام کنند اگرچه این اتفاق خوشایند بسیار دیر رخ داد و بسیاری از بازیکنان در فصل نقل و انتقالات جذب دیگر تیم ها شده اند.

قرارداد ۱۷ بازیکن تیم فولاد که ۱۵ نفر آنها جزو بازیکنان اصلی بودند در این فصل به پایان رسید و از آنجا که پنجره نقل و انتقالاتی فولاد بسته بود مسوولان باشگاه موفق به حفظ ۱۳ بازیکن خود شدند.

تیم فولاد خوزستان با حضور نکونام بازیکن سابق تیم ملی و باشگاه استقلال توانست با بازی های درخشان و هوشمندانه خود در جام حذفی، خود را  به عنوان نماینده ایران در جام باشگاه های آسیا معرفی کند. حال هواداران فولاد منتظر هستند تا تیمی متفاوت را در لیگ بیست و یکم و رقابت های آسیایی نظاره گر باشند.

تمایل عبداله ویسی مربی سرشناس خوزستانی به استفاده از بازیکنان جوان، میل به جوانگرایی را در تیم فولاد نشان می‌دهد، چیزی که در گذشته منجر به قهرمانی استقلال خوزستان در لیگ برتر شد و این موضوع می‌تواند بارقه های امید را در دل هواداران فولاد و فوتبال دوستان خوزستانی زنده کند. 

اما فولادی ها در هفته نخست مسابقات به مصاف پرسپولیسی می‌روند که فصل گذشته علاوه بر بازی‌های خوبی که به نمایش گذاشت عنوان قهرماین در لیگ را به خود اختصاص داد. شاگردان ویسی که پیش از شروع مسابقات بازی های تدارکاتی خوبی انجام داده اند، از انگیزه بالایی برای برد مقابل پرسپولیس برخوردار هستند.

یحیی گل محمدی مدافع پیشین تیم ملی کشورمان در این فصل نیز همچنان پرسپولیس را بر عهده دارد و در فصل نقل و انتقالات بازیکنانی همچون حامد پاکدل، رضا اسدی، رضا دهقانی، علی نعمتی و علیرضا ابراهیمی را به خدمت گرفت. این تیم بازیکنانی همچون شهریار مغانلو، احمد نورالهی، سعید حسین پور، محمدحسین کنعانی زادگان، علی شجاعی و محمدمهدی مهدی خانی را از دست داد.

نبرد ویسی و گل محمدی ۲ بازیکن سابق تیم ملی در نوع خود دیدنی و جذاب خواهد بود و باید دید تفکر کدام مربی بر دیگری غلبه خواهد کرد.

هر ۲ تیم فولاد و پرسپولیس عملکرد ضعیفی در فصل نقل و انتقالات داشتند و به گواه کارشناسان، شانس قهرمانی آنها برای کسب عنوان قهرمانی کم رنگ تر است. این ۲ تیم نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا بوده و برای حضور مقتدرانه در این رقابت ها باید تیمشان را تقویت کنند.

ویسی که سابقه قهرمانی با تیم استقلال خوزستان را در کارنامه دارد در تلاش است تا با دیگر تیم خوزستانی عنوان قهرمانی لیگ برتر را تصاحب کند اگرچه کار بسیار دشواری است.

نفت آبادان – ذوب آهن

تیم نفت آبادان که فصل گذشته عنوان دهم جدول رده بندی را به خود اختصاص داد و از نظر هواداران متعصب این تیم نتیجه ضعیفی کسب کرد، در این فصل قدری دیر دست به کار شد و در انتخاب سرمربی با وسواس خاصی حرکت کرد تا اینکه هدایت تیم به علیرضا منصوریان واگذار شد.

تیم نفت آبادان در این فصل بازیکنانی همچون شروین بزرگ، عباس بوعذار، فرزاد جعفری، رضا یزدان دوست، رضا جبیره، احمد گوهری، میثم تهی‌دست، محمد بختیاری، مهدی ممی‌زاده، محسن شاملو و فردین یوسفی را جذب و با طالب ریکانی، حسین بغلانی، محمود مطلق‌زاده، سید فاخر تهامی، محمد غبیشاوی، حسن بیت سعید و محمد اهل شاخه تمدید کرد.

نفتی های آبادان در آستانه شروع فصل، در نخستین گام پذیرای ذوب آهن در آبادان هستند؛ تیمی که هدایت آن بر عهده مهدی تارتار بوده و در روزهای اخیر شرایط مناسبی را برای آماده سازی دنبال می کند لذا نفتی ها اگر به دنبال کسب سه امتیاز بازی هستند باید هوشیارانه عمل کنند.

تیم ذوب آهن در لیگ گذشته با اما و اگر فراوان توانست جایگاه خود را در لیگ برتر حفظ کند؛ آخرین تقابل ذوب آهن و نفت آبادان به سود تیم ذوب آهن به پایان رسید حال باید دید شاگردان منصوریان قادر به شکست تیم ذوب آهن در ورزشگاه تختی آبادان هستند یا خیر؟ 

نتایج درخشان تیم نفت آبادان در ابتدای فصل گذشته موجب شده تا سطح انتظارات از این تیم بالاتر رود و این امر کار منصوریان را که به تازگی هدایت نفت آبادان را برعهده گرفته، سخت تر می کند. نفتی های آبادان همچون نفت مسجدسلیمان همچنان در تامین هزینه های جاری خود با مشکلات فراوانی روبه رو هستند که امیدواریم این موضوع در نتیجه گیری آنها موثر نباشد.

پیکان – نفت مسجدسلیمان

تیم نفت مسجدسلیمان از یک ماه پیش آن هم با یک بودجه محدود کارش را برای لیگ بیست و یکم آغاز کرد. این تیم که فصل گذشته با ترکیبی از بازیکنان جوان و باتجربه، نتایج ضعیفی کسب کرد، در این فصل با ترکیبی از بازیکنان جوان و کم نام و نشان پا به مسابقات لیگ بیست و یکم می گذارد.

تیم نفت مسجدسلیمان که فصل گذشته تا هفته های انتهایی لیگ تکلیفش مشخص نبود، سرانجام با کسب ۳۱ امتیاز در مکان سیزدهم جدول رده بندی قرار گرفت. این تیم اکنون تمریناتش را در تهران زیر نظر فراز کمالوند دنبال می‌کند و در این راستا چندین بازی تدارکاتی برگزار کرده است. هنوز مشکلات مالی نفتی ها پابرجاست و همین امر موجب شده تا آنها در جذب بازیکن مطرح و سرشناس عملکرد ضعیفی داشته باشند.

زاگرس نشینان در این فصل بازیکنانی همچون سجاد آشوری، امیر روستایی، بهروز بارانی، حسن مرادی فر، رضا شربتی، طاها شریعتی، علی دشتی، مجتبی لطفی، مجید عیدی، محمد بلبلی، محمد طیبی، محمدصادق بارانی، مسعود پورمحمد، مهرداد هدایتیان، میثم نقی زاده، کرار جاسم و سینا خادم پور را جذب کردند همچنین بازیکنانی نظیر ساسان حسینی، مجتبی مقتدایی، بهروز نوروزی فرد، فرهاد کرمانشاهی، محمدمهدی محبی، سجاد جعفری، احمد گوهری، عباس بوعذار، میثم تهیدست، نیما انتظاری و علی دغاغله را از دست دادند.

مصاف نفت و پیکان نبرد دارا و ندار فوتبال ایران محسوب می‌شود که به لحاظ امکانات تفاوت زیادی با هم دارند. سیدمجتبی حسینی که اکنون هدایت پیکان را برعهده دارد فصل گذشته سرمربی نفت مسجدسلیمان بود که در نیم فصل از این تیم جدا شد و این موضوع ناراحتی هواداران نفتی را به همراه داشت.

نفتی ها اگر می‌خواهند نتایج ۲ فصل قبل خود را تکرار کنند باید از همان ابتدای مسابقات امتیازات لازم را جمع آوری کنند تا در نیم فصل دوم با خیال راحت بازی های خود را دنبال کنند.

دیدار نمایندگان خوزستان در هفته اول لیگ برتر:

سه شنبه ۲۷ مهرماه:

پیکان – نفت مسجدسلیمان (ورزشگاه شهر قدس – ساعت ۱۶) 

چهارشنبه ۲۸ مهرماه:

نفت آبادان – ذوب آهن (ورزشگاه تختی آبادان ساعت ۱۸)

جمعه ۳۰ مهرماه:

فولاد خوزستان – پرسپولیس (ورزشگاه شهدای فولاد اهواز – ساعت ۱۸)

منبع: ایرنا