عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – نماینده یونسکو وکارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید از کاروانسرای افضل و بررسی پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی سه شنبه در شوشتر حضور یافتند. به گزارش ایرنا ازروابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در این بازدید چان بینان ارزیاب یونسکو از کشور […]

عصر خوزستان:

بازدید نماینده یونسکو از کاروانسرای تاریخی افضل شوشتر

اهواز – ایرنا – نماینده یونسکو وکارشناسان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای بازدید از کاروانسرای افضل و بررسی پرونده ثبت جهانی این اثر تاریخی سه شنبه در شوشتر حضور یافتند.

به گزارش ایرنا ازروابط عمومی میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان، در این بازدید چان بینان ارزیاب یونسکو از کشور ترکیه و پورعلی مدیرکل دفتر ثبت و حریم آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی وزارت میراث فرهنگی و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خوزستان حضور داشتند.

همچنین در این بازدید از دیگر آثار تاریخی این شهر همچون محوطه آسیاب‌ها و آبشارهای شوشتر، بافت قدیم و برخی خانه‌های تاریخی نیز بازدید شد.

براساس این گزارش کاروانسرای تاریخی افضل شوشتر تنها گزینه مدنظر وزارت میراث فرهنگی از استان خوزستان برای معرفی به یونسکو بوده که مورد بازدید قرار گرفته است.

سرای افضل شوشتر از بناهای ارزشمند دوره قاجار است که به منظور بارانداز بعضی محصولات تجاری در دوره قاجار راه اندازی شده و در دوره هایی نیز به عنوان سیلو به کار خود ادامه داده است.

به دلیل اینکه در خوزستان تعداد کاروانسراها محدود است این کاروانسرا با زیبایی‌های چشم نوازش مورد تایید وزارت میراث فرهنگی قرار گرفته و پرونده آن سال گذشته تهیه و به وزارتخانه متبوع ارسال شد.

پرونده کاروانسرای ایرانی شامل ۵۶ کاروانسرا است که در ۲۴ استان کشور واقع شده‌اند؛ مطالعات این پرونده چندین سال طول کشیده و بررسی نهایی آن در تابستان ۱۴۰۱ در کمیته میراث جهانی یونسکو مطرح می‌شود.

در حاشیه سفر ارزیاب یونسکو از کاروانسراهای کشور برای ثبت در فهرست میراث جهانی از محوطه چغازنبیل به عنوان نخستین اثر ایرانی ثبت جهانی نیز بازدید به عمل آمد که در مورد ویژگی‌های این اثر و کاوش‌ها و اقدامات باستان شناسی تبادل نظر شد.

منبع: ایرنا