عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: الگوی کشت محصولات پاییزی در خوزستان منطبق با منابع آب سدهای استان تدوین ، مصوب و اجرایی شد. به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در سرسرای اداری سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: بر این اساس کشت محصولاتی نظیر […]

عصر خوزستان:

الگوی کشت محصولات پاییزی در خوزستان منطبق با منابع آب مصوب شد

اهواز – ایرنا – رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: الگوی کشت محصولات پاییزی در خوزستان منطبق با منابع آب سدهای استان تدوین ، مصوب و اجرایی شد.

به گزارش ایرنا خدارحم امیری زاده روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران در سرسرای اداری سازمان جهادکشاورزی خوزستان افزود: بر این اساس کشت محصولاتی نظیر دانه روغنی کلزا ، چغندرقند و برخی محصولات صیفی در شمال خوزستان به دلیل نبود آب کافی در پشت سد دز و از دست دادن زمان مناسب کشت، انجام نخواهد شد.
وی گفت: براساس تقسیم بندی شهرستانی ، سهم هرکدام از مناطق برای کشت پاییزی منطبق با الگوی کشت مشخص شده و دراین موارد کشاورزان برای رعایت الگوی کشت تا حدود زیادی توجیه شده اند.
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به اینکه در چهار حوضه سدهای دز، کارون ، مارون و کرخه که دارای شبکه آبیاری هستد کشت محصولاتی نظیر چغندرقند و کلزا محدود خواهد بود افزود: در خارج از شبکه های آبیاری و زمین هایی که به آب چاه کشاورزی وابسته هستند کشت محصولات اساسی منطبق با میزان برداشت از سفره آب زیر زمینی منع و محدودیتی وجود ندارد.
امیری زاده گفت: الگوی کشت محصولات پاییزی در خوزستان توصیه‌ای است و این سازمان نمی‌تواند کشاورزان را ملزم به کشت محصول خاصی کند ولی کشت محصولاتی که محدودیت دارند نمی توانند از شبکه آبیاری استفاده کنند چون منابع آب کفاف کشت های “آب بر ” را ندارد.
وی ادامه داد: کشت برخی محصولات اساسی نظیر گندم هرچند به دلیل کمبود آب با محدودیت کمتر نسبت به چغندرقند و کلزا رو به رو است ولی هنوز زمان کشت گندم از دست نرفته است و در صورت بارندگی موثر در آذر، کشت آن در خوزستان غالب خواهد بود.
وی گفت: ۶۶هزار تن بذر گواهی و بوجاری شده گندم و ۶۵ هزار تن انواع کود برای کشت گندم در خوزستان آماده است.
امیری زاده خواستار همراهی اصحاب رسانه در آگاهی بخشی به کشاورزان استان برای رعایت الگوی کشت در سال زراعی جاری شد.

سهم ۹۰درصدی مصرف آب در خوزستان از منابع سطحی
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان با اشاره به سهم ۹۰ درصدی مصرف آب در بخش های کشاورزی، صنعت و آشامیدنی از منابع سطحی و رودخانه‌ای گفت: با توجه به کاهش ۳۸درصدی بارش ها در خوزستان و ۴۵ درصدی نزولات جوی در حوضه های بالادست استان در سال آبی گذشته، تابستان و پاییز امسال برای کشت در این ۲ فصل محدودیت و ممنوعیت‌ اعمال شد.
وی با بیان اینکه مدیریت و تامین منابع آب استان بر عهده سازمان آب و برق خوزستان افزود: مجموعه عواملی که به خشکسالی و کاهش حجم ذخایر آب سدهای استان ارتباط دارد سبب شد تصمیم هایی برای مدیریت کشت پاییزه با توجه منابع بسیار محدود سدهای استان گرفته شود.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت موجود منابع آب و پیش بینی پاییزی خشک و کم بارش در سال آبی جاری ، الگوی کشت پاییزه در خوزستان بازتعریف شد.  

جهاد کشاورزی مخالف شالیکاری در تابستان امسال بود
رییس سازمان جهادکشاورزی خوزستان گفت: جهادکشاورزی استان مخالف شالیکاری در تابستان امسال بود و توصیه کردیم برنج به عنوان یک محصول که به آب زیادی نیاز دارد کشت نشود ولی برخی از کشاورزان توصیه ما را نادیده گرفتند و اقدام به کشت کردند.
امیری زاده افزود: امسال ما هیچ نهاده‌ای در اختیار شالیکاران خوزستان قرار ندادیم و محصول آنها را نیز بیمه نکردیم ولی برخی از شالیکاران با برداشت غیرمجاز آب، بخشی از زمین‌های خود را به زیرکشت این محصول بردند.
وی با بیان اینکه پارسال حدود ۲۰۰هزار هکتار از زمین های کشاورزی خوزستان شالیکاری شد ولی امسال این رقم به ۸۰هزار هکتار رسید ادامه داد: کشاورزانی هستند که به صورت سنتی و از قدیم، فارغ از کمبود آب و خشکسالی اقدام به کشت برنج می‌کردند و در این مسیر جهادکشاورزی هیچ اهرم اجرایی و قانونی برای جلوگیری از کشت برنج در اختیار نداشت.
به گزارش ایرنا خشکسالی و تنش آبی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ بر وضعیت کشت و کار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ نیز تاثیرات زیادی گذاشته است.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی ودر مجموع با ۱۳.۵درصد کل تولیدات کشور،  در جایگاه نخست قرار دارد.
بر اساس اعلام سازمان جهادکشاورزی خوزستان ، در افق سال ۱۴۰۴ تولیدات مجموعه بخش کشاورزی استان در صورتی که با خشکسالی و سیلاب روبه رو نشود باید به ۲۶میلیون تن برسد.

منبع: ایرنا