عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ترویج روحیه استکبار ستیری بین جوانان گفت: مردم شادگان علیه متجاوزان انگلیسی قیام کردند و این حماسه همچون برگ زرینی در تاریخ ماندگار شده که باید برای نسل فعلی و آینده بازگو شود. به گزارش ایرنا آیت‌الله محسن حیدری چهارشنبه […]

عصر خوزستان:

روحیه استکبار ستیزی مردم شادگان در تاریخ ماندگار است

آبادان – ایرنا – نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر ترویج روحیه استکبار ستیری بین جوانان گفت: مردم شادگان علیه متجاوزان انگلیسی قیام کردند و این حماسه همچون برگ زرینی در تاریخ ماندگار شده که باید برای نسل فعلی و آینده بازگو شود.

به گزارش ایرنا آیت‌الله محسن حیدری چهارشنبه در آیین روز ملی شادگان سالروز گرامیداشت ابن‌سکیت از بزرگان علم نحو و ادبیات عرب منطقه افزود:صفات و ویژگی‌های شخصیتی ابن‌سکیت از نظر علم، ادب، جهاد، اجتهاد، شهادت و ولایت مداری است که در بین مردم شادگان نیز تسری یافته است.

وی افزود:ابن سکیت یکی از دانشمندان و ادبای عصر متوکل عباسی، ارباب لغت و صاحب نظر در علوم مختلف بود که به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) علاقه و محبت فراوانی داشت.  

نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: ابن سکیت آموزش‌ فرزندان‌ بزرگان‌ از جمله‌ فرزندان‌ محمد بن‌عبداله‌ بن‌ ابیی طاهر و متوکل ‌خلیفه عباسی را بر عهده‌ داشت. 

آیت الله حیدری  بیان کرد: ابن‌ سکیت‌ علاوه‌ بر فعالیت‌هایی چشمگیر در نحو و لغت، در نهضت‌ گردآوری و تدوین‌ اشعار عرب‌ که‌ از نیمه دوم‌ سده دوم قمری با رغبتی فزآینده‌ آغاز و تا اواخر سده سوم‌ با شور و شوق‌ در شهرهایی بصره، کوفه و بغداد ادامه‌ یافت، نقش‌ بسیار مهمی  داشت‌. 

وی در ادامه خواستار رفع مشکلات شهرستان شادگان شد و گفت: امیدواریم با همت مردم شادگان و حمایت مسوولان مشکلات این شهرستان بخصوص در حوضه آب ، کشاورزی و اشتغال برطرف شود.

آیت الله حیدری اظهار داشت: اقدامات خوبی در سالهای اخیر برای رفع مشکلات شادگان انجام شده است که باید این اقدامات در بخش صنعت و کشاورزی تداوم یابد.

سرپرست فرمانداری شادگان نیز در این آیین گفت: ابن سکیت دورقی اندیشمند و ادیب عصر متوکل عباسی یکی از افتخارهای بزرگ این شهرستان است.

امید صبری‌پور بیان کرد: برگزاری اینگونه همایش های بزرگداشت‌، گامی در راستای الگوسازی و نشان دادن راه به نسل جوان است.

وی با تاکید بر توجه به ظرفیت‌های بندر شادگان، فولاد و کشاورزی برای رفع مشکل بیکاری این شهرستان افزود:در کنار توسعه گردشگری، توسعه صنعتی و کشاورزی را در شادگان دنبال می کنیم.

روحیه استکبار ستیزی مردم شادگان در تاریخ ماندگار است

به گزارش ایرنا همزمان با سالروز شهادت ابن سکیت دورقی شاعر و اندیشمند اسلامی و مراسم روز ملی شادگان، از ماکت مقبره ملافاضل سکرانی با حضور نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری رونمایی شد.

یعقوب بن اسحاق اهوازی مشهور به ابن سِکّیت از بزرگان امامیه که از اصحاب حضرت امام جواد (ع) و همچنین حضرت امام هادی (ع) بود، در پنجم رجب سال ۲۲۴ هجری به دست متوکل عباسی به جرم تشیع به شهادت رسید و در سامرا به خاک سپرده شد. وی هنگام شهادت ۵۸ سال داشتند. اصلیت او از دورق (شادگان امروزی) در خوزستان است.

ابن سکیت از بزرگان علم نحو و ادبیات عرب بود و از مهم‌ترین آثارش در این حوزه کتاب «اصلاح المنطق» است. او در این کتاب بسیاری از واژه‌های عربی را به صورت صحیح ضبط کرد و از جنبه‌های صرفی، فصاحت و غیر آن مورد بررسی قرار داد. این اثر از معتبرترین منابع لغت عرب است و شرح های مختلفی بر آن نوشته شده است.

ابن سکیت شهرت دیگری هم دارد و آن تلاش در گردآوری اشعار عرب است.گفته می شود اشعار  پراکنده ۳۰ شاعر عرب کهن به همت ابن سکیت گردآوری شده است که از ذخایر و میراث عظیم ادبیات عرب به شمار می‌روند. از جمله شاعرانی که ابن سکیت آثارشان را زنده و در تاریخ ثبت کرده می‌توان به امروالقیس، زهیر بن ابی سلمی، نابغه ذبیانی، اعشی، عنتره بن شداد، طرفه بن عبد و عمروبن کلثوم اشاره کرد.

از دیگر علل شهرت ابن سکیت، دانش او در گیاه شناسی است. 

«منطق الطیر و منطق الریاحین»، «سرقات الشعراء و ما تواردوا علیه»، «فَعَل و اَفْعَل»، «شرح دیوان عروه بن ورد»، «شرح دیوان قیس بن خطیم»، «ما جاء فی الشعر و ما حُرّف عن جهته»، «شرح دیوان نابغه ذبیانی»، «المثنی و المبنی و المکنی»، «القلب و الابدال» و «شرح دیوان مزرّد» از دیگر آثار ابن سکیت است.

شهرستان شادگان با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت در فاصله ۷۰ کیلومتری اهواز واقع است.

منبع: ایرنا