عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – دبیر اجرایی انجمن صنفی کشاورزان شادگان گفت: کشاورزان این منطقه از تامین نشدن آب برای کشت پاییزی از سد مارون گلایه دارند. هوشنگ مغامسی روز یکشنبه ، افزود: بسیاری از کشاورزان شادگان به امید تامین آب برای کشت پاییزی، زمین های کشاورزی خود را آماده سازی کرده و حتی […]

عصر خوزستان:

کشاورزان شادگانی از تامین نشدن آب کشت پاییزی گلایه دارند

اهواز – ایرنا – دبیر اجرایی انجمن صنفی کشاورزان شادگان گفت: کشاورزان این منطقه از تامین نشدن آب برای کشت پاییزی از سد مارون گلایه دارند.

هوشنگ مغامسی روز یکشنبه ، افزود: بسیاری از کشاورزان شادگان به امید تامین آب برای کشت پاییزی، زمین های کشاورزی خود را آماده سازی کرده و حتی برخی بذر گندم و کلزا نیز در زمین پاشیده اند ولی همچنان در انتظار تامین آب هستند.
وی با بیان اینکه بسیاری از کشاورزان شادگانی کشت تابستانه را بنا به توصیه سازمان آب و برق خوزستان و به علت کمبود آب ذخایر پشت سد مارون را انجام ندادند و ضرر و زیان زیادی را متحمل شدند افزود: طبیعی ترین مطالبه کشاورزان این منطقه تامین حداقلی آب برای کشت پاییزی است که تاکنون این مطالبه محقق نشده است.
دبیر اجرایی انجمن صنفی کشاورزان شادگان در ادامه خواستار تامین آب کشت پاییزی در انتهای رودخانه جراحی که معمولا” کشاورزان آب ناچیزی دریافت می‌کنند شد و افزود: در صورت تامین نشدن آب کشت پاییزی ، کشاورزان شادگانی دوباره با خسارات زیادی رو به رو خواهند شد.
مغامسی در ادامه خواستار تمهیدات عملی برای تامین فوری آب پایین دست رودخانه جراحی از سد مارون شد تا به گفته وی زمان کشت پاییزی از دست نرود.
وی شادگان را با ۵۴هزار هکتار اراضی آبی و ۱۴هزار هکتار نخیلات قطب کشاورزی استان بیان کرد و افزود: همه اراضی این منطقه از قدیم الایام به صورت آبی کشت می شده به همین دلیل نیاز بخش کشاورزی این منطقه صد درصد به آبهای سطحی و رودخانه وابسته است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در حال رایزنی با سازمان آب و برق خوزستان برای تامین آب کشت پاییزی در شادگان هستیم.
تورج نوروزی با اشاره به کمبود آب در حوضه مارون در جنوب شرق خوزستان و کاهش شدید ذخایر آب سد مارون ابراز امیدواری کرد آب مورد نیاز کشت پاییزه برای محصول گندم و کلزا در شهرستان شادگان در روزهای آینده تامین شود.
خوزستان در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ با شدیدترین و سخت ترین خشکسالی و تنش آبی در نیم قرن اخیر رو به رو بوده که همین تامین آب برای کشت های تابستانه و پاییزی در خوزستان را با اما واگرهای زیادی مواجه کرد.
هواشناسی خوزستان میزان بارندگی در پاییز امسال را کمتر از حد نرمال پیش بینی کرده است.
سازمان جهادکشاورزی خوزستان اعلام کرده است امسال کشت چغندرقندر و کلزا به علت کاهش منابع آب سد دز ، در شمال خوزستان ممنوع بوده و کشت این ۲ محصول در سایر مناطق استان با محدودیت هایی رو به رو خواهد بود.
استان خوزستان با تولید سالانه ۱۷.۵میلیون تن محصولات زراعی و باغی رتبه نخست کشوری را دارد.
در سال زراعی گذشته حجم تولیدات زراعی و باغی به علت خشکسالی شدید و آب ناکافی در پشت سدهای استان حدود ۲۰درصد کاهش یافت.

منبع: ایرنا