عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۷۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال خوزستان زیرپوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند در حالی که متوسط کشوری ۸۲ درصد است. دکتر سیدمحمد علوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برای پیشگیری از ورود به موج بعدی کرونا که خطرناک تر از […]

عصر خوزستان:

۷۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال خوزستان واکسینه شدند

اهواز – ایرنا – رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: تاکنون ۷۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال خوزستان زیرپوشش واکسیناسیون کرونا قرار گرفتند در حالی که متوسط کشوری ۸۲ درصد است.

دکتر سیدمحمد علوی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا بیان کرد: برای پیشگیری از ورود به موج بعدی کرونا که خطرناک تر از موج‌های قبلی خواهد بود باید یک پوشش ایمنی در سطح جامعه ایجاد کنیم.

وی افزود: برای اینکه به یک ایمنی جمعی برسیم باید ۸۵ درصد مردم ۲ دز واکسن را دریافت کرده باشند که اکنون در این شرایط نیستیم لذا لزوم افزایش سرعت واکسیناسیون جامعه هدف در خوزستان به شدت احساس می‌شود.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: راهکار دوم برای جلوگیری از ورود به پیک بعدی، رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی بوده و بهترین اثربخشی آن زمانی است که جامعه در شرایط آبی باشد. اکنون میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در کشور ۴۸ درصد است که این میزان در خوزستان ۴۳ درصد است.

وی بیان کرد: راهکار سوم برای وارد نشدن به موج بعدی کرونا اجرای کامل طرح موسوم به شهید سلیمانی است که در آن ، بیماریابی، تست، قرنطینه بیماران و درمان سرپایی بیماران کرونایی انجام می‌شود و بهترین اثربخشی آن در شرایط آبی کرونایی است.

برخی مردم در مقابل واکسن مقاومت می‌کنند

علوی، به دلایل آمار پایین واکسیناسیون در برخی مناطق خوزستان و مقاومت‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: در برخی مناطق باورهای غلطی وجود دارد که فکر می کنند واکسن برای آنها مضر و به اثر بخشی آن شک دارند لذا باید با قانع کردن و فرهنگ سازی، همه مردم را به انجام واکسیناسیون تشویق کنیم.

وی افزود:پوشش واکسن در خوزستان بستگی به شرایط اجتماعی، اقلیمی، فرهنگی ، اقتصادی، قومیتی دارد. همه شرایط لازم برای واکسیناسیون در خوزستان مهیا بوده و واکسن به اندازه کافی داریم؛ همچنین تیم های سیاری ما حتی در مناطق دور افتاده عشایری فعال هستند.

رییس مرکز بهداشت خوزستان با بیان اینکه میزان واکسیناسیون در برخی شهرهای خوزستان پایین بوده و این موضوع باعث پایین آمدن میزان متوسط واکسیناسیون استان شده است گفت: تاکنون ۵۶ درصد جمعیت کل جامعه هدف در خوزستان زیرپوشش واکسیناسیون قرار گرفتند در حالی که متوسط واکسیناسیون در جمعیت کشور ۶۳ درصد است.

پوشش ۶۷ درصدی واکسیناسیون در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال خوزستان

وی افزود: پوشش واکسیناسیون در افراد ۱۲ تا ۱۸ سال که بیشتر آنها دانش آموز هستند حدود ۶۷ درصد است لذا از اولیای دانش آموزان و مسوولان آموزش و پرورش درخواست داریم نسبت به واکسیناسیون این قشر اقدام کنند تا بازگشایی مدارس باعث انتقال بیماری نشود.

علوی گفت: باورهای غلط تنها مخصوص خوزستان نیست و در برخی استان ها حاکم است.

مردم به شایعات علیه واکسن دامن نزنند

وی ادامه داد: باور مردم در خصوص برخی واکسن ها خیلی خوب است ولی در خصوص واکسن کرونا، تبلیغات سوء باعث شده که این استقبال کمرنگ شود. خیلی از کشورهای پیشرفته دنیا ۹۷ درصد مردم خود را واکسینه کردند لذا این باورهای غلط اصلا با عقل مطابقت ندارد.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: متاسفانه برخی می گویند اگر واکسن بزنیم عقیم شده و یا اینکه واکسن، باعث سقط جنین می شود که اینها باور غلط بوده و توجیه علمی ندارند لذا از مردم انتظار داریم به شایعات توجه نکنند، در برخی کشورها که پوشش واکسیناسیون بالایی دارند تا ۹۵ درصد از میزان مرگ و میر آنها جلوگیری شد.

وی با اشاره به اینکه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و سلامتی دانش آموزان دغدغه ما و آموزش و پرورش است افزود: از زمانی که کرونا در خوزستان شیوع پیدا کرد یکی از دغدغه های ما این بود که ویروس وارد مدارس و دانشگاه ها نشود و جا دارد از اداره کل آموزش و پروش استان که در رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به خوبی عمل کرد تشکر کنم.

علوی گفت: طبق مصوبه ملی کرونا، بازگشایی مدارس منوط به این است که دانش آموزان ۲ دز واکسن را زده باشند؛ همچنین فاصله گذاری اجتماعی باید به گونه ای رعایت شود که در هر کلاس درس ۱۰ نفر حضور داشته باشند.

سواد سلامت جامعه مورد توجه قرار گیرد

وی ادامه داد: با توجه به اینکه هنوز پوشش واکسیناسیون دانش‌آموزی در خوزستان به ۸۰ درصد نرسیده، پیشنهاد داریم که مدارس با تاخیر بازگشایی شوند تا به شرایط مطلوب تری برسیم.

رییس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از مردم تقاضا داریم ضمن تشویق دیگران به واکسیناسیون، به سواد سلامت اجتماعی توجه کنند و هر کلیپی را که به ضرر سلامت مردم باشد بازنشر نکنند.

اکنون سه شهرستان خوزستان در وضعیت نارنجی، ۹ شهرستان زرد و ۱۵ شهرستان آبی کرونایی هستند.

تاکنون بیش از چهار میلیون و ۴۶۰ هزار دز واکسن کرونا در خوزستان تزریق شده است.

منبع: ایرنا