عصر خوزستان: اهواز-ایرنا- مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: ۳۰۰ کلاس درس سنگی تا سه ماه آینده در استان خوزستان برچیده خواهند شد. به گزارش ایرنا علی قربانی چهارشنبه در نشست خبری در محل این اداره کل با اشاره به اینکه بیش از یکهزار کلاس سنگی در استان خوزستان وجود دارد بیان […]

عصر خوزستان:

برچیدن ۳۰۰ کلاس سنگی امسال در خوزستان

اهواز-ایرنا- مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان گفت: ۳۰۰ کلاس درس سنگی تا سه ماه آینده در استان خوزستان برچیده خواهند شد.

به گزارش ایرنا علی قربانی چهارشنبه در نشست خبری در محل این اداره کل با اشاره به اینکه بیش از یکهزار کلاس سنگی در استان خوزستان وجود دارد بیان کرد: خوزستان از جمله استان هایی است که بیشترین تعداد کلاس درس سنگی را در کشور دارد.

وی با اشاره به طرحی که برای برچیدن مدارس سنگی در استان در حال اجرا است گفت: چون بیشتر کلاس های درس سنگی در مناطق سخت عبور و کوهستانی هستند لذا از کلاس های پیش ساخته و کانکس به عنوان جایگزین آنها استفاده می شود.

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: برای جایگزینی هفت مدرسه آسیب دیده از زلزله اندیکا از مدارس پیش ساخته استفاده می شود.

وی همچنین با اشاره به ساخت مدارس سبز در استان بیان کرد: ۲ مدرسه سبز در اهواز و مسجد سلیمان در دست ساخت است که در کشور نمونه هستند.

 مدارس سبز نه تنها سازگار با محیط زیست هستند، بلکه باعث صرفه‌جویی در هزینه‌های انرژی نیز می‌شوند.

ساخت مدرسه با مصالح بومی منطقه

مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان ادامه داد: طرحی از سوی سازمان نوسازی مدارس کشور ارائه شده تا مدارس با استفاده از مصالح همان منطقه و با استفاده از مهندسی به روز  ساخته شوند، این مدارس با زلزله ۷.۵ ریشتر نیز آسیب نخواهند دید.

در زلزله مهر ماه امسال در شهرستان اندیکا بالغ بر ۶۰ مدرسه این شهرستان دچار آسیب شد.

 کاهش مدت زمان ساخت مدارس در خوزستان 

قربانی بیان کرد: در چند سال اخیر مدت زمات ساخت مدارس استان از ۱۵ سال تا سه سال کاهش یافته است، در سال های اخیر تلاش شد مدارسی که زمان طولانی از آغاز ساخت آن ها گذشته و نیمه تمام رها شده اند به اتمام برسند.

وی با بیان اینکه مدرسه سازی در استان خوزستان به سمت مناطق حاشیه نشین و کوهستانی هدایت شده است گفت: با این اقدام دانش آموزان مناطق محروم شرایط تحصیل بهتری خواهند داشت.

قربانی ادامه داد: سرانه فضای آموزشی در خوزستان برای هر دانش آموز ۴.۹۶ متر است که این رقم در  کشور ۵.۲ متر می باشد لذا همچنان برای ساخت مدرسه در استان خوزستان به تلاش مضاعف نیاز است.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان با اشاره به مشارکت خوب خیران در امر مدرسه سازی در استان ادامه داد: با برگزاری پویش های مختلف ، جشنواره و چاپ زندگینامه خیران ، مردم خوزستان به مشارکت در  ساخت مدرسه تشویق می شوند.

هدفگذاری برای ساخت یک‌هزار کلاس درس در خوزستان

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان بیان کرد: هدفگذاری شده است که تا پایان امسال یک‌هزار کلاس درس در خوزستان ساخته شود.

وی گفت: افزایش هزینه ساخت و ساز و پرداخت اعتبارات بر اساس اسناد خزانه باعث کند شدن و یا کاهش روند ساخت و ساز مدرسه در خوزستان شده است.

رتبه نخست خیران مدرسه ساز خوزستان در ساخت مدرسه 

رییس مجمع خیران مدرسه ساز خوزستان نیز در ادامه این نشست بیان کرد: مجمع خیران مدرسه ساز استان در سال گذشته با ۲ هزار و ۱۱۰ میلیارد ریال تعهد مدرسه سازی رتبه دوم کشور را کسب کرد و امسال با پرداخت سه هزار میلیارد ریال رتبه نخست کشور را دارد.

زیبا صالحپور گفت: همدلی خیران مدرسه ساز و اداره کل نوسازی مدارس و آموزش و پرورش خوزستان باعث شده تا امر مدرسه سازی در خوزستان شتاب بگیرد.

 وی افزود: وزارت آموزش و پرورش در قالب طرح آجر به آجر سه پویش محرم، به رنگ مدرسه و من مادرم بچه های ایران فرزندان من را برای مشارکت هر چه بیشتر مردم در امر مدرسه سازی برگزار کرده است که خوزستان همواره رتبه های برتر کشور را در این پویش ها کسب کرده است.

صالحپور افزود: همکاری شرکت های بزرگ استان به جز شرکت نفت و پتروشمی در امر مدرسه سازی ضعیف است و باید تلاش کنیم تا این شرکت ها نیز به مدرسه سازی ورود کنند.

رییس مجمع خیران مدرسه ساز خوزستان با اشاره به عملکرد خوب استان در ساخت مدارس استثنایی افزود: طی ۲ سال اخیر ۱۰ مدرسه برای دانش آموزان استثنایی در استان ساخته شده و یا در دست ساخت است.

وی افزود: مدرسه ای خاص دانش آموزان اوتیسم در اهواز با به روز ترین مهندسی ساخته می شود.

جمعیت دانش اموزی خوزستان یک میلیون و ۱۱۰ هزار نفر است که در ۶ هزار مدرسه مشغول به تحصیل هستند.

منبع: ایرنا