عصر خوزستان: تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «دشمن، پشت دروازه‌های شهر» معتقد است این کتاب درباره مردان از یاد رفته و سنگرهای بر باد رفته است؛ روایتی از مقاومت مردمی آبادان در سال ۵۹.  به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کتاب دشمن پشت دروازه های شهر؛ روایت مقاومت مردمی آبادان در سال ۵۹ یک کتاب پژوهشی و تحقیقی و قابل استناد […]

عصر خوزستان:

«دشمن پشت دروازه‌های شهر»؛روایت مردان از یادرفته و سنگرهای بربادرفته

تهران- ایرنا- نویسنده کتاب «دشمن، پشت دروازه‌های شهر» معتقد است این کتاب درباره مردان از یاد رفته و سنگرهای بر باد رفته است؛ روایتی از مقاومت مردمی آبادان در سال ۵۹. 

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، کتاب دشمن پشت دروازه های شهر؛ روایت مقاومت مردمی آبادان در سال ۵۹ یک کتاب پژوهشی و تحقیقی و قابل استناد است که از نظر قلمی و سبک نوشتن، حالت حماسی و ملی دارد که در پنج فصل و یک پیشگفتار به قلم نعمت الله سلیمانی‌خواه به چاپ رسیده است تا مقاومت مردمی آبادان در سال ۱۳۵۹ را روایت کند.

سلیمانی خواه در مقدمه کتاب نوشت: پدیده مقاومت در آبادان با توجه به ماهیت شگرف و زمان وقوع آن، بخشی از تاریخ ملت ماست و به مثابه یک پدیده تاریخی یا به تعبیر جامعه شناسی جنگ به عنوان مطالعه نهاد جنگ و مقاومت، در صورت بندی هویت و حیات اجتماعی و فرهنگی جامعه ما نقش اساسی ایفا می کند؛ چرا که آن مقاومت سترگ، علاوه بر درگیر کردن مردم سلحشور و خستگی ناپذیر آبادان، بسیاری از سلحشوران دیگر شهرهای ایران اسلامی را نیز به میدان معرکه خود کشاند و از این لحاظ، جنبه های ملی و فراقومی آن، وجهه غالب و قابل بحث در تفسیر و تحلیل رویدادهای دوران پرشکوه و سخت مقاومت در آبادان است.

وی با اشاره به مقاومت مردم آبادان و تشکیل هسته های مقاومت در این شهر افزود: اگر دلاوری ها و پایمردی های میهن دوستانه و شهادت طلبانه ارتش جمهوری اسلامی ایران از آغاز جنگ نبود، احتمالا صحنه نبرد در سرتاسر جبهه ها طور دیگری رقم می خورد و مقابله با دشمن متجاوز بر پاسداران و نیروهای مردمی دیگر بسیار سخت تر می شد. 

نویسنده ادامه داد: بررسی و تحقیق پیرامون موضوع مقاومت در دوره محاصره یک ساله شهر مهم و راهبردی آبادان، با توجه به حوادث گوناگون و صحنه های حماسی پرشتاب و کم نظیر و گاه بی نظیر آن، با گذشت بیش ا ز چهار دهه می رود تا در بوته فراموشی سپرده شود و بخشی از تاریخ حماسی نوین ایران اسلامی در لابلای صفحات روزمره حیات جاری مفقود شود. در این صورت آنچه باقی می ماند خاطراتی است که گویی از مکانی دور و زمانی دیر در اذهان حماسه سازان آن دوران خطور خواهد کرد و برای جوانان و افرادی که آن برهه مهم و حیاتی تاریخ ایران را درک نکرده و در آن نقشی نداشته اند، دیگر صورت مساله ای باقی نمی ماند تا به آن بیاندیشند و در صورت لزوم به الگوسازی و عبرت اندوزی آنان کمی کند. اینجاست که به جرات می توان گفت ما درباره مردان از یاد رفته و سنگرهای بر باد رفته سخن خواهیم گفت. 

کتاب دشمن پشت دروازه‌های شهر از مقطع تقریباً دو ماه قبل از جنگ شروع می‌شود و تا قبل از عملیات ثامن‌الائمه ادامه دارد. یک روی این کتاب اشک، ترس، غم، هراس و زجر و دردی است که مردم آبادان و خرمشهر و رزمنده‌های شهرهای مختلف در دوران محاصره تحمل کردند و یک روی دیگر حماسه، شجاعت، ایثار و جانفشانی است.

نگارش این کتاب، پنج سال به طول انجامیده و  منابع این کتاب از اسناد مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است که در طول جنگ جمع‌آوری‌شده است. برخی اسناد هم با تحقیق میدانی به نتیجه رسیده است. هرچند برخی مطلعان یا شهید شده و یا فوت کرده‌اند. از نظر اسناد و منابع مردمی هم از مصاحبه‌های میدانی جمع‌شده در آن سال‌ها، استفاده شده است.

این کتاب هم به شکل موضوعی و هم به شکل روند زمانی به نگارش درآمده است. در نگارش کتاب سعی شده تا موضوع و زمان رعایت شود. کتاب  دارای فراز و فرود است؛ همانند همه کتاب‌هایی که به‌ اصطلاح حماسی هستند که گاهی همانند حماسه ذوالفقاری، حماسه مارد، حماسه فیاضیه به اوج می‌رسد.

کتاب دشمن پشت دروازه های شهر در ۷۱۷ صفحه در هزار نسخه از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شده است.

منبع: ایرنا