عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کاهش سطح زیر کشت برای برخی محصولات پاییزه تا بیش از ۵۰ درصد در این شهرستان شده است. خلیل منیعات شنبه ، سطح زیر کشت جو در این شهرستان را در سال زراعی جاری یک […]

عصر خوزستان:

کاهش ۵۰ درصدی کشت پاییزه در شادگان

آبادان – ایرنا – مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: کمبود آب ناشی از کاهش بارندگی و خشکسالی باعث کاهش سطح زیر کشت برای برخی محصولات پاییزه تا بیش از ۵۰ درصد در این شهرستان شده است.

خلیل منیعات شنبه ، سطح زیر کشت جو در این شهرستان را در سال زراعی جاری یک هزار و ۵۰۰ هکتار عنوان کرد و گفت: این میزان در سال زراعی گذشته ۶ هزار هکتار بود.

وی همچنین افزود:در سال گذشته ۱۸ هزار هکتار گندم در زمین‌های کشاورزی شادگان کشت شد که در سال زارعی جدید این میزان به ۱۵ هزار هکتار کاهش یافته است.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان سطح زیر کشت کلزا در این شهرستان را در سال زراعی جاری یک هزار هکتار عنوان کرد و گفت: یک هزار و ۵۰۰ هکتار صیفی‌جات، ۱۰۰ هکتار علوفه و ۵۰۰ هکتار سبزیجات نیز در شادگان کشت شده است.

گندم، جو و کلزا عمده محصولات کشت پاییزه در شادگان هستند که کشت آنها تا آذرماه در این شهرستان  ادامه دارد.

منیعات گفت: طبق دستورالعمل وزارت جهاد کشاورزی در سال جاری ۹ هزار تن کود برای کشت پاییزه بین کشاورزان شادگانی توزیع خواهد شد ضمن اینکه با برنامه‌ریزی انجام شده به ازای هر هکتار ۷۰ میلیون ریال تسهیلات بانکی به کشاورزان پرداخت می شود.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان مهمترین مشکل و دغدغه کشاورزان شادگان را عدم اطمینان از تامین آب برای کشت پاییزه عنوان کرد و افزود: این مهم باعث شده تا کشاورزان حوضه آبی جراحی و پایین دست دارخوین در خصوص کشت و یا عدم کشت بلاتکلیف باشند. 

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان در انتهای حوضه رودخانه مارون و جراحی قرار دارد. 
این شهرستان یکی از مراکز کشاورزی قدیم و از تولیدکنندگان عمده محصولات در خوزستان است که با تنش آبی مواجه است. 
شادگان با ۵۷ هزار هکتار اراضی قابل کشت با آب و هوای گرم و مرطوب یکی از مراکز تامین محصولات گرمسیری در استان خوزستان است.

گندم، سبزی ، بامیه و خرما از عمده‌ ترین محصولات کشاورزی شادگان به شمار می‌روند.

منبع: ایرنا