عصر خوزستان: اهواز- ایرنا – فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ و نشر در استان خوزستان روز سه شنبه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مورد تجلیل قرار گرفتند. به گزارش ایرنا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین که در محل این اداره کل برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره پیشکسوتان این […]

عصر خوزستان:

تجلیل از فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ و نشر در خوزستان

اهواز- ایرنا – فعالان و پیشکسوتان صنعت چاپ و نشر در استان خوزستان روز سه شنبه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی مورد تجلیل قرار گرفتند.

به گزارش ایرنا مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در این آیین که در محل این اداره کل برگزار شد با گرامیداشت یاد و خاطره پیشکسوتان این عرصه در استان خوزستان اظهار کرد: حوزه چاپ و نشر با ورود دستگاه های دیجیتال با بحران جدی ‌مواجه است ضمن اینکه سرانه مطالعه نیز کاهش یافته است.

وی با اشاره به این که امروزه همه افراد به نوعی در تمام زمینه های فرهنگی ، اجتماعی ، سیاسی و هنری خود را صاحب نظر می دانند بیان کرد: فضای جامعه امروز ما به سمت دیجیتال شدن و  خلاصه کردن مباحث پیش می رود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با اشاره به تغییر در تمام جنبه های زندگی  با ورود تکنولوژی گفت:صنعت چاپ نیز از این تغییر مستثنی نیست و از این جهت آسیب دیده است.

پیشتازی خوزستان در حوزه نشر  

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان نیز با بیان اینکه این استان در حوزه نشر جایگاه خوبی در کشور دارد گفت: طبق آمار ارایه شده از سوی خانه کتاب خوزستان جزء ۱۰ استان برتر در حوزه نشر کتاب است.

مرتضی جمشیدی به تشریح حمایت های صورت گرفته از ناشران پرداخت و افزود: با وجود کمبود اعتبار ،خرید کتاب از نویسندگان انجام می شود همچنین در راستای حمایت از کتابفروشی ها طرح پاییزه ، تابستانه و بهارانه کتاب در کشور اجرا می شود.

وی یکی از مشکلات درحوزه نشر در شهر اهواز را نبود مراکز پخش کتاب عنوان کرد و گفت:در صورت ورود بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در این زمینه ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان آمادگی پرداخت تسهیلات را دارد.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در ادامه با بیان اینکه صنعت نشر جزء پنج صنعت اول جهان می باشد اضافه کرد: کشور ایران در سال‌های  اخیر جایگاه خوبی در صنعت چاپ و نشر نداشته است .شرایط تحریم ،شیوع ویروس کرونا و نوسان قیمت ارز تاثیر مستقیمی بر قیمت دستگاه ها و ماشین آلات چاپ و مواد اولیه از جمله فیلم و زینک و کاغذ گذاشته است.

جمشیدی یکی از مشکلات ناشران و چاپخانه داران را کمبود نقدینگی سازمان ها ، اداره های دولتی و شرکت ها عنوان کرد و گفت: این مشکل حجم سفارش چاپ را کاهش داده و در بحث درآمد زایی تاثیر منفی به دنبال داشته است.

وی افزود: با وجود تمام مشکلات صنعت چاپ یک صنعت ضرر ده نیست و هر فردی که در این بخش سرمایه گذاری کرده مخصوصا در استان خوزستان بازدهی خوبی داشته است.خوزستان از معدود استان‌هایی است که با وجود تمام مشکلات  چاپخانه های آن تعطیل نشدند.

معاون فرهنگی و رسانه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان این که صنعت چاپ از حالت سنتی به سمت دیجیتال پیش رفته است گفت: استان خوزستان با وجود ظرفیت بالا در چاپ و نشر نباید از بازار کشور عراق غافل شود.

 در ادامه این نشست فعالان حوزه نشر و چاپخانه داران خوزستان به بیان نقطه نظرات و دغدغه های حوزه نشر کتاب در این استان پرداختند.

ناشران و فعالان صنعت نشر و چاپ کتاب در این آیین با اهدا لوح سپاس تجلیل شدند.

منبع: ایرنا