عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه روند احداث پنج تصفیه خانه مهم فاضلاب در خوزستان سرعت گرفته است گفت: با اقدام انجام شده در ماه های اخیر، تصفیه خانه شادگان آماده بهره برداری است و مرحله نهایی راه اندازی را طی می کند. به گزارش ایرنا، حمیدرضا […]

عصر خوزستان:

تصفیه خانه شادگان آماده بهره برداری است

اهواز – ایرنا – مدیرعامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه روند احداث پنج تصفیه خانه مهم فاضلاب در خوزستان سرعت گرفته است گفت: با اقدام انجام شده در ماه های اخیر، تصفیه خانه شادگان آماده بهره برداری است و مرحله نهایی راه اندازی را طی می کند.

به گزارش ایرنا، حمیدرضا جانباز، شنبه در نشست برخط با وزیر نیرو و مدیرعامل آبفای خوزستان با موضوع بررسی آخرین وضعیت طرح های شرکت آب و فاضلاب خوزستان و اهواز افزود: پنج تصفیه خانه مهم خوزستان در شهرهای شادگان، آبادان، خرمشهر، بندر ماهشهر و بندر امام از محل ماده ۵۶ در دستور کار است.

وی با تاکید بر لزوم سرعت بخشی به اختصاص نقدینگی به طرح در دست اقدام فاضلاب خوزستان ادامه داد: در مصوبه های جمع بندی سفر ریاست جمهوری به خوزستان، ۱۶۰ هزار میلیارد ریال برای فاضلاب خوزستان تصویب شده است که مقرر شد ۵۰ هزار میلیارد ریال آن از سوی وزارت نفت تامین شود.

وی گفت: انتظار داریم از ۵۰ هزار میلیارد ریال سهم تعیین شده وزارت نفت، برای ادامه روند سریع فعلی اجرای طرح های فاضلاب خوزستان در گام نخست  ۱۰ هزار میلیارد ریال به این طرح ها توسط این وزارتخانه اختصاص یابد.

مدیرعامل آبفای کشور ادامه داد: احداث تصفیه خانه فاضلاب آبادان با چهار هزار میلیارد ریال فاینانس از طریق ماده ۵۶ دنبال و به زودی پیمانکار آن مشخص می شود و امیدواریم بر اساس زمان بندی تعیین شده این تصفیه خانه تا پایان امسال به بهره برداری برسد.

جانباز، اجرای طرح تصفیه خانه از طریق ماده ۵۶ را اقدامی کم سابقه در کشور دانست و  افزود: استفاده از ماده ۵۶ دریافت وام از بانک ها با ضمانت پرداخت دولت است که بانک ها رغبت چندانی از این ماده در طرح های فاضلاب ندارند که این کار با پیگیری فراوان به نتیجه رسیده است.

وی ادامه داد: مناقصه تصفیه خانه فاضلاب مسجد سلیمان با سه هزار میلیارد ریال اعتبار انجام و پیمانکار در حال تجهیز کارگاه است ضمن اینکه استفاده از فاینانس ماده ۵۶ برای تصفیه خانه خرمشهر نیز در حال پیگیری است.

جانبار با اشاره به اقدام های صورت گرفته برای احداث تصفیه خانه غرب اهواز گفت: تامین اعتبار این طرح از طریق منابع مالی خارجی و ماده ۶۲ بوده است که به دلیل برقرار نشدن خط اعتباری، این مهم اجرایی نشد.

مدیرعامل آبفای کشور اظهار داشت: با مجوز صادر شده دولت، شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای احداث تصفیه خانه غرب اهواز مناقصه برگزار کرده است که با اجرایی شده آن، عملیات اجرایی بخش عمده ای از خطوط ایستگاه ها پمپاژ غرب اهواز نیز تا یک ماه آینده آغاز می شود.

بر اساس اعلام پیمانکاران پنج طرح تصفیه خانه خوزستان، تا پایان آبان ماه جاری تصفیه خانه شادگان، تا پایان امسال تصفیه خانه آبادان، ابتدای مهرماه سال آینده تصفیه خانه خرمشهر، تا دی ماه ۱۴۰۱ تصفیه خانه بندر ماهشهر و تا پایان سال آینده تصفیه خانه بندر امام تکمیل و به بهره برداری می رسد.

تصفیه خانه آبادان هم اکنون در مجموع ۷۰ ، تصفیه خانه خرمشهر ۶۹، شادگان ۸۷، بندر امام ۵۷ و ماهشهر ۶۰ درصد و در مجموع کل این طرح ها دارای ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی است.

منبع: ایرنا