عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان بر اهمیت توجه به ظرفیت فرهنگ اصیل و غنی عشایر تاکید کرد و گفت: فرهنگ اصیل عشایر علاوه بر سطح ملی، در سطح بین‌المللی نیز ظرفیت مطرح شدن را دارد که ضرورت دارد روی این موضوع متمرکز شویم  و یک کارگروه در این زمینه تشکیل شود. به گزارش […]

عصر خوزستان:

استاندار خوزستان: فرهنگ اصیل عشایر ظرفیت بین‌المللی دارد

اهواز – ایرنا – استاندار خوزستان بر اهمیت توجه به ظرفیت فرهنگ اصیل و غنی عشایر تاکید کرد و گفت: فرهنگ اصیل عشایر علاوه بر سطح ملی، در سطح بین‌المللی نیز ظرفیت مطرح شدن را دارد که ضرورت دارد روی این موضوع متمرکز شویم  و یک کارگروه در این زمینه تشکیل شود.

به گزارش ایرنا صادق خلیلیان روز شنبه در نشست شورای عشایر خوزستان که با حضور رییس سازمان امور عشایری برگزار شد، با اشاره به در اولویت قرار دادن مباحث مربوط به بخش فرهنگی و گردشگری به ویژه در حوزه عشایر بیان کرد: از این طریق علاوه بر گام برداشتن در جهت تقویت عشایر، انعکاسی از اصالت فرهنگی کشور را در سطح بین المللی شاهد خواهیم بود.

وی عشایر را پاسداران کشور در طول تاریخ دانست و گفت:  عشایر غیور از یک سو وظیفه پاسداری خود از این مرز و بوم را نشان دادند و از سوی دیگر به عنوان قشر تولید کننده‌ در کشور در ایجاد ثروت نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه عشایر فقیر نیستند توضیح داد:  عشایر تولید کننده هستند اما در مناطق محروم قرار دارند و از امکانات و سرمایه‌های کشور کمتر برخوردارند یا در مناطق کم برخوردار هستند که این نشان از کم توقعی آنها دارد. وی ادامه داد:با وجود اینکه عشایر از جامعه تولید کننده به شمار می‌روند و نیاز خودشان و بخشی زیادی از جامعه را تامین می‌کنند اما از مواهب کشور کمتر بهره مند می‌شوند، لذا باید به عنوان یک وظیفه ملی به این محرومیت‌های منطقه‌ای توجه داشته باشیم.

وی با اشاره به سیاست‌های دولت سیزدهم نسبت به عشایر بیان کرد: دولت انقلابی عزم خود را برای ساختن مملکت جزم کرده و اراده خود را در جهت کاهش مشکلات و توسعه کشور قرار داده است.

خلیلیان رویکرد دولت را محرومیت‌زدایی و توزیع عدالت در جامعه بیان کرد و ادامه داد: یکی از مصادیق محرومیت زدایی، مربوط به حوزه عشایری است که در سفر رییس جمهور به استان لرستان نیز نشستی ویژه با عشایر اختصاص دادند که نشان دهنده توجه رییس جمهور به قشر تولید کننده و نگاه همراه با عدالت در سیاست‌های دولت است.

وی با اشاره به ورود دستگاه‌های اجرایی خدمت رسان  در جهت توسعه زیرساخت‌های عشایری بیان کرد:  برخی ساختارها مانند راه‌ها باید در اختیار عشایر قرار بگیرد از این رو پیشنهاد می‌کنم با توجه به محدودیت‌های سازمان امور عشایر در این زمینه، راه و شهرسازی در این زمینه کمک کند.

استاندار خوزستان ادامه داد: در دیگر حوزه‌های مختلف مانند توسعه زیرساخت‌های آبرسانی، برق‌رسانی و… نیز باید پیگیری‌ها از سوی دستگاه های متولی انجام شود و امکانات و ظرفیت‌های ملی بیشتری را پای کار آوریم.

وی گفت: استفاده از امکانات دیگر دستگاه‌های اجرایی در کنار سازمان امور عشایر، موجب هم افزایی می‌شود، و محرومیت زدایی و افزایش تولید و پشتیبانی از تولید مورد حمایت قرار می‌گیرد.

خلیلیان بیان کرد: یکی از نکات مهم در زمینه تولیدات عشایر، تنوع بخشی در تولیدات است و مورد دیگر به صنایع فرآوری مرتبط با تولیدات عشایر است که می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های ملی و استانی این موارد را پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: نیازها و انتظارات جامعه عشایری باید در بودجه ۱۴۰۱ دیده شوند.

منبع: ایرنا