عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: ” دامدار کارت” در بین عشایر در حال توزیع است تا آنها برای خرید علوفه از شبکه تعاونی که منابع آن را بانک کشاورزی تامین می‌کند علوفه مورد نیاز دام خود را تامین کنند. به گزارش ایرنا شاهپور میرعلایی مقدم روز شنبه در […]

عصر خوزستان:

رییس سازمان امور عشایری کشور: عشایر صاحب " دامدار کارت" می‌شوند

اهواز – ایرنا – رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: ” دامدار کارت” در بین عشایر در حال توزیع است تا آنها برای خرید علوفه از شبکه تعاونی که منابع آن را بانک کشاورزی تامین می‌کند علوفه مورد نیاز دام خود را تامین کنند.

به گزارش ایرنا شاهپور میرعلایی مقدم روز شنبه در نشست شورای عشایر خوزستان در سرسرای استانداری با اشاره به اینکه خشکسالی سخت در سال زراعی گذشته ظرفیت مراتع را بسیار کاهش داد بیان کرد: حدود ۸.۲ میلیون تن علوفه‌ در حالت عادی از مراتع کشور برداشت می شد که به دلیل خشکسالی یک میلیون و ۹۰۰ هزار تن از این ظرفیت کم شد.

وی افزود: برای تعدیل و مدیریت خشکسالی در جامعه عشایری چند تصمیم اساسی گرفته شده است که از آن جمله می توان به دادن علوفه مدت دار به عشایر اشاره کرد تا بتوانند دام خود را پرورش دهند و پس از پروار کردن، آنها را بفروشند و بدهی خود را پرداخت کنند.

میرعلایی مقدم گفت: برای خرید حمایتی دام عشایر میانگین قیمت هر کیلوگرم ۴۵۰ هزار ریال تخمین زده شده  است و به ازای هر کیلوگرم دامی که خریداری می‌شود از شرکت پشتیبانی امور دام، سه کیلوگرم نهاده دریافت می‌کنند تا دام خود را پروار کنند.

صادرات ۳۰۰ هزار راس دام پروری هفته آینده 

رییس سازمان امور عشایری کشور بیان کرد: حدود ۳۰۰ هزار راس دام پرواری از کشور از هفته آینده به چهار کشور عمان، قطر، عراق و کویت صادر می‌شود که سهم خوزستان از این مقدار ۵۰ هزار راس است.

وی گفت: این دام ها به قیمت هر کیلوگرم ۶۲۰ هزار ریال از عشایر خریداری می‌شوند و اگر پس از صادرات ارزی  وارد کشور شود به صورت نهاده و یا نقدی در اختیار عشایر قرار می‌گیرد.

۳۹ هزار خانوار عشایری با جمعیتی حدود ۱۷۰ هزار نفر فصل قشلاق را در خوزستان سپری می‌کنند.

استان خوزستان حدود ۳.۵ میلیون راس دام سبک و ۴۵۰ هزار راس دام سنگین دارد.

منبع: ایرنا