عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – رییس اداره دامپزشکی خرمشهر با اشاره به پایش تالاب ناصری و واحدهای تولید گوشت طیور در این شهرستان گفت: هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خرمشهر مشاهده نشد. محمد فخری‌زاده روز شنبه ، بیان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان مناطق سردسیر، طرح پایش […]

عصر خوزستان:

موردی از  آنفولانزای حاد پرندگان در خرمشهر مشاهده نشد

آبادان – ایرنا – رییس اداره دامپزشکی خرمشهر با اشاره به پایش تالاب ناصری و واحدهای تولید گوشت طیور در این شهرستان گفت: هیچ موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان در خرمشهر مشاهده نشد.

محمد فخری‌زاده روز شنبه ، بیان کرد: با توجه به فرارسیدن فصل سرما و مهاجرت پرندگان مناطق سردسیر، طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان به ویژه در تالاب ناصری خرمشهر با همکاری کارشناسان اداره حفاظت محیط زیست این شهر در حال اجرا است.

وی طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان را از طرح‌های مهم برای کنترل و تشخیص این بیماری بیان کرد و افزود: به منظور پیشگیری از انتقال بیماری از طریق پرندگان به انسان، هر ساله در این فصل طرح پایش آنفولانزای فوق حاد پرندگان به مدت ۲ ماه اجرا می‌شود.

فخری‌زاده به تشدید نظارت بر واحدهای تولیدی گوشت طیور در ۱۰ واحد مرغداری فعال در این شهرستان اشاره کرد و گفت: گروه بازرسی و نظارت اداره دامپزشکی علاوه بر پایش پرندگان در زیستگاه‌های پرندگان، واحدهای تولیدی گوشت سفید در این شهرستان را نیز رصد می‌کند و در صورت داشتن تلفات طیور مراتب را گزارش می‌کند.

وی عرضه مرغ زنده در مراکز غیرمجاز و حاشیه خیابان‌ها را یکی از معضلات بهداشتی توزیع گوشت سفید در خرمشهر دانست و ادامه داد: عرضه مرغ زنده از طریق مراکز غیرمجاز می‌تواند عامل انتقال بیماری آنفولانزای حاد پرندگان باشد لذا به شهروندان خرمشهری توصیه می‌شود در این فصل برای تهیه گوشت سفید از مرغ کشتار روز استفاده کنند.

تالاب ناصری واقع در ۱۰ کیلومتری شمال خرمشهر، زیستگاه و محل زاد و ولد مناسبی برای پرندگان مهاجر ، و نیز چشم اندازی زیبا برای گردشگران و دوستداران محیط زیست است.
این تالاب که با وسعتی افزون بر ۲۹هزار و ۷۰۰هکتار در شمال خرمشهر و زمین‌های غرب راه آهن واقع شده حالا پذیرای انواع پرندگان از سیبری است که برای زمستان گذرانی به این تالاب مهاجرت کرده اند.

در تحقیقات به عمل آمده تاکنون ۴۱ گونه پرنده در شهرستان خرمشهر شناسایی شده که بیشتر شامل گونه‌های زمستان‌گذر، انواع مرغابی‌ها شامل خوتکا، اردک ارده ای، اردک مرمری، اردک سرسبز، آنقوت، تنجه و پرندگانی نظیر پلیکان و فلامینگو است. این پرندگان از گیاهان و موجودات آبزی تغذیه می‌کنند.

منبع: ایرنا