عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان گفت: حدود ۲۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در خوزستان زیرپوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار دارند و به آنها خدمات ارایه می‌شود. غلامعلی جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه موسوم به ( CBR) به‌عنوان […]

عصر خوزستان:

۲۸ هزار معلول روستایی در خوزستان زیرپوشش خدمات توانبخشی قرار دارند

اهواز – ایرنا – معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان گفت: حدود ۲۸ هزار نفر از افراد دارای معلولیت در خوزستان زیرپوشش خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه روستایی قرار دارند و به آنها خدمات ارایه می‌شود.

غلامعلی جعفری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه موسوم به ( CBR) به‌عنوان یک رویکرد نوین برای بهبود دسترسی به خدمات توانبخشی برای افراد معلول محسوب می‌شود و این برنامه از طریق درگیر کردن فعال خانواده، جامعه و مشارکت دادن افراد کم توان سعی در ارایه خدمات دارد.

وی افزود: توانبخشی مبتنی بر جامعه تلاش دارد تا از طریق ظرفیت سازی برای افراد کم توان و خانواده‌های آنها، نیازهای اجتماعی، اشتغال ، تحصیل، درمان ، توانبخشی و… آنان را  پاسخ دهد. 

جعفری با بیان اینکه در اجرای برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از کلیه امکانات جامعه مانند موسسات و مراکز، نهادهای مردم نهاد و کلیه خدمات محلی استفاده می‌شود بیان کرد: در این برنامه تلاش شده تا از طریق ارایه خدمات از تمام توان و استعداد فرد کم توان برای توانمند سازی آنها استفاده شود.

وی گفت: خدمات توانبخشی مبتنی بر جامعه به طور عمده بر دسترسی افراد دارای معلولیت به خدمات کلیدی توسعه در حوزه‌های سلامت، آموزش، امرار معاش، اجتماعی و توانمندسازی تمرکز دارد.

معاون توانبخشی بهزیستی خوزستان ادامه داد: در استان خوزستان بیش از یک هزار و ۵۰۰ روستا وجود دارد که با توجه به سخت گذر و دور از دسترس بودن این مناطق تاکنون خدمات متفاوتی درحوزه سلامت به سه هزار و ۳۲۴ نفر انجام شده است.

وی افزود: بهزیستی خوزستان امسال تاکنون در حوزه اجتماعی به یک هزار و ۶۲ نفر، در زمینه مناسب سازی به ۷۴۱ نفر، اشتغال استاد شاگردی به ۲۱۱ نفر،در حوزه آموزش به چهار هزار و ۵۷۱ نفر و در بخش توانمندسازی به ۶۹۲ نفر خدمات ارایه کرده است.

توانبخشی مبتنی بر جامعه در مناطق روستایی و یا محروم با هدف شناسایی افراد معلول، ارایه خدمات توانبخشی و تامین وسایل مورد نیاز افراد دارای معلولیت اجرا می‌شود که به نهادهای ارایه دهنده خدمات دسترسی نداشته و یا استطاعت مالی ندارند.

منبع: ایرنا