عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به استقرار ۴۱ پایگاه غربالگری شنوایی زیر نظارت این بهزیستی در ۲۵ شهرستان استان گفت: ۴۳ هزار و ۷۰۲ نوزاد از ابتدای امسال تاکنون در این پایگاه‌ها معاینه شدند. غلامرضا صدیق راد روز دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد نوزادان […]

عصر خوزستان:

بیش از ۴۳ هزار نوزاد در پایگاه‌های بهزیستی خوزستان غربالگری شدند

اهواز – ایرنا – مدیرکل بهزیستی خوزستان با اشاره به استقرار ۴۱ پایگاه غربالگری شنوایی زیر نظارت این بهزیستی در ۲۵ شهرستان استان گفت: ۴۳ هزار و ۷۰۲ نوزاد از ابتدای امسال تاکنون در این پایگاه‌ها معاینه شدند.

غلامرضا صدیق راد روز دوشنبه در گفت‌و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد نوزادان معاینه شده  ۴۸۱ نوزاد مشکوک به افت شنوایی بوده و برای آزمایش تشخیص، به کلینیک‌های شنوایی شناسی ارجاع و ۹۴ کودک نیز با تشخیص قطعی افت شنوایی برای مداخله طبی، توانبخشی به مراکز مربوطه ارجاع  داده شدند.

 وی با بیان اینکه غربالگری شنوایی نوزادان، بخشی از یک برنامه سه بخشی به نام غربالگری، تشخیص و مداخله زود هنگام کم شنوایی است گفت: اهداف این طرح، غربالگری شنوایی نوزادان تا پیش از یک ماهگی، تشخیص کم شنوایی تا پیش از سه ماهگی و مداخله بهنگام تا پیش از ۶ ماهگی است.

صدیق راد ادامه داد: در این برنامه کلیه نوزادان در بدو تولد در تمام طول سال در مراکز بهداشت و یا زایشگاه‌ها با استفاده از ۲ تست AOAE و تست AABR مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مدیرکل بهزیستی خوزستان گفت:در تست AOAE، حلزون گوش ارزیابی می‌شود و در تست AABR، وضعیت دستگاه شنوایی نوزاد تا ساقه مغز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حس شنوایی، اهمیت ویژه­‌ای در یادگیری زبان و رشد مغز کودکان دارد. اطلاع از میزان شنوایی کودک در همان روزهای ابتدایی زندگی الزامیست.

۱۰ هزار و ۸۸۸ فرد دارای معلولیت شنوایی در خوزستان شناسایی شده که زیرحمایت بهزیستی استان قرار دارند.

منبع: ایرنا