عصر خوزستان: آبادان – ایرنا – مدیر امور آب جنوب خوزستان گفت: چهارهزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح سدسلولی چوئبده و مارد از محل اعتبارات سازمان آب و برق خوزستان اختصاص یافت. ابراهیم پروین روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه سدسلولی چوئبده در انتهای رودخانه بهمنشیر […]

عصر خوزستان:

چهارهزار میلیارد ریال اعتبار برای سدسلولی چوئبده و مارد اختصاص یافت

آبادان – ایرنا – مدیر امور آب جنوب خوزستان گفت: چهارهزار میلیارد ریال برای تکمیل طرح سدسلولی چوئبده و مارد از محل اعتبارات سازمان آب و برق خوزستان اختصاص یافت.

ابراهیم پروین روز پنجشنبه در گفت‌ وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: ۲هزار میلیارد ریال برای تکمیل پروژه سدسلولی چوئبده در انتهای رودخانه بهمنشیر و ۲ هزار میلیارد ریال برای سدسلولی مارد برروی کارون اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه حدود ۲ ماه از آغاز عملیات احداث و تکمیل سدسلولی مارد می‌گذرد، افزود: عملیات احداث سدسلولی چوئبده که از سه سال پیش با هدف جلوگیری از پیشروی آب دریا به رودخانه بهمنشیر آغاز شده بود هم‌اکنون ۱۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

مدیر امور آب جنوب خوزستان گفت: این طرح به دلیل کمبود نقدینگی متوقف شده که با تامین اعتبار این طرح، پیمانکار تا هفته آینده مشخص ‌و عملیات اجرایی آن از سر گرفته می‌شود.

وی کاهش شوری آب رودخانه بهمنشیر را از مزیت‌های مهم احداث سد سلولی عنوان کرد و افزود: سدهای سلولی بر روی رودخانه بهمنشیر و کارون نقش قابل توجهی در رفع مشکل کم آبی منطقه آبادان و خرمشهر خواهند داشت.

پروین ظرفیت کانال مارد را ۱۲۰ مترمکعب در ثانیه بیان کرد و گفت: کانال و ایستگاه پمپاژ مارد علاوه بر تامین کل مصارف بهمنشیر، آب صنایع، ۲۰ درصد آب شرب خانگی حاشیه بهمنشیر، شبکه آبیاری آبادان از طریق ایستگاه پمپاژ طره بخاخ، شبکه آبیاری ولیعصر(عج) خرمشهر و آب کشاورزی جزیره مینو را تامین می‌کند.

 وی افزود: ساخت سدسلولی منیخ خرمشهر در ابتدای رودخانه بهمنشیر ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و بزودی مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

 به گزارش ایرنا کار ساخت سدهای مارد و بهمنشیر تیرماه سال ۱۳۹۶با حضور وزیر وقت نیرو آغاز شد.

سد بهمنشیر نیز در پایین دست رودخانه بهمنشیر در دست احداث است که ۲۰۰ متر طول و ۲۳ متر ارتفاع دارد.

این سد از نوع سد انحرافی (بتنی سلولی) بوده و دارای ۶ دهانه برای سرریز است.

سد در دست احداث مارد ۲۳۵ متر طول، ۲۱ متر ارتفاع و هشت دهنه برای سرریز دارد و از نوع انحرافی (بتنی سلولی) است.

با احداث این ۲ سد، آب خام پایدار برای مصارف صنعتی و کشاورزی تامین و آب مورد نیاز برای حدود چهار میلیون اصله نخل و ۳۲۰ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی در آبادان و خرمشهر تامین می‌شود.

منبع: ایرنا