عصر خوزستان: اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با اشاره به اینکه خط ۳۶۵ چاه نفتی مارون ویژه انتقال پساب و جدا کننده آب و نمک حاصل از تولید نفت است گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خط توسط عوامل انسانی و به صورت عمدی دچار شکستگی شده که فرآیند پاکسازی آلودگی […]

عصر خوزستان:

فرآیند پاکسازی آلودگی خط انتقال پساب چاه نفتی ۳۶۵ مارون شروع شد

اهواز- ایرنا- مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون با اشاره به اینکه خط ۳۶۵ چاه نفتی مارون ویژه انتقال پساب و جدا کننده آب و نمک حاصل از تولید نفت است گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که این خط توسط عوامل انسانی و به صورت عمدی دچار شکستگی شده که فرآیند پاکسازی آلودگی ناشی از آن آغاز شده است.

حمید کاویان روز سه شنبه در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا با تایید آلودگی پیش آمده ناشی از نشتی در خط انتقال پساب چاه ۳۶۵ شرکت نفت و گاز مارون اظهار داشت: این نشتی همزمان با مشکل فنی و بسته شدن این چاه پیش آمده که نشان دهنده شکستگی عمدی در این خط محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه به دلیل بروز اشکال در سیستم تصفیه پساب چاه ۳۶۵ مارون ، این چاه در برنامه تزریق اسید قرار دارد افزود: عوامل فنی در تلاش برای رفع اشکالات پیش آمده در سیستم تصفیه پساب بودند و به همین دلیل در این مدت، چاه مذکور امکان تزریق پذیری اسید را نداشته است.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز مارون اضافه‌کرد: در تلاش هستیم تا با همکاری بسیج، نیروی انتظامی و حراست شرکت، از منطقه ای که دچار آلودگی شده است حفاظت‌های لازم صورت گیرد تا از هرگونه اشکال احتمالی دیگر پیشگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه عملیات اجرایی و فرآیند پاکسازی پساب خارج شده از خط انتقال چاه ۳۶۵ آغاز شده است گفت: محل این آلودگی در مجاورت روستای سودان از توابع بخش غیزانیه است.

کاویان تصریح‌کرد: در حال حاضر تمامی عوامل فنی، اجرایی، حراستی و مهندسی در شرکت نفت و گاز مارون، موضوع پاکسازی و رفع شکستگی در خط انتقال پساب چاره نفتی ۳۶۵ مارون را در دستور کار دارند.

مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون با بیان اینکه از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون بیش از یک هزار و ۳۰۰ وصله موقت در خطوط لوله نفت در گستره فعالیت این شرکت انجام شده است افزود: ضمن اینکه نوسازی خطوط نفتی در این منطقه شروع شده است اما این درحالی است که بررسی‌های صورت گرفته نشان می دهد بخشی از شکستگی‌های صورت گرفته در خطوط، ناشی از عوامل انسانی و عمدی هستند.

وی بیان‌داشت: در این رابطه، دستگاه های امنیتی نیز بررسی این شرایط را در دستور کار دارند و تاکنون پرونده‌های قضائی نیز تشکیل و در حال پیگیری است.

بخشدار غیزانیه: پاکسازی آلودگی ناشی از خط انتقال پساب چاه ۳۶۵ تسریع شود

بخشدار غیزانیه با اشاره به اینکه خطی که در مجاورت روستای سودان از این بخش دچار نشتی شده مربوط به انتقال پساب آب و نمک ناشی از تولید نفت است گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته، شرکت نفت و گاز مارون در حال انجام فرآینده پاکسازی است.

رسول ساکی اضافه‌کرد: تسریع در انجام عملیات پاکسازی باتوجه به اینکه منطقه در آستانه بارندگی‌های احتمالی قرار دارد، بسیار ضروری است.

بخش غیزانیه در شرق اهواز، بیش از ۹۰ روستا و بیش از ۲۶ هزار نفر جمعیت دارد.

مردم محلی روستای سودان به خبرنگار ایرنا اعلام کردند که دلیل برخی از شکستگی های موجود در خطوط نفتی نزدیک محل زندگی آنها سرقت پایه های نگهدارنده خطوط است که بارها این موضوع را به مراجع مربوطه اطلاع داده اند.

شرکت بهره برداری نفت و گاز مارون راهبری عملیات تولید،فرآورش و انتقال نفت،گازومایعات گازی وهمچنین نگهداری ،تعمیرات و بهینه سازی تاسیسات و خطوط لوله  مربوطه رابه عهده دارد . این شرکت با تولید حدود ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز از مجموع ۴۰۴ حلقه چاه تولیدی به عنوان یکی از شرکتهای فرعی شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب فعالیت خود را رسما از تاریخ یکم فروردین ۷۹ آغاز کرد. شرکت در فروردین ۱۳۸۳ ابتدا برای بخشی از تاسیسات و سپس در مرداد ۱۳۸۵ برای تمامی شرکت موفق به اخذ گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه شد.

منطقه جغرافیایی شرکت از شمال به هفتگل و نفت سفید،از شرق و جنوب شرقی به رودخانه جراحی، از غرب به محدوده ۳۰ کیلومتری شهر اهواز و از جنوب به تالاب شادگان محدود بوده و با وسعتی بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر مربع در برگیرنده میادین مارون،کوپال و شادگان است.

منبع: ایرنا