عصر خوزستان: اهواز – ایرنا – مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: ستاد کارگروه آموزش و پژوهش و فناوری استان، ارزیابی فعالیت‌های علمی و پژوهشی دستگاههای اجرایی را در دستورکارخود قرار داده است. به گزارش ایرنا قاسم صنگوری سواری سه شنبه در آیین پایانی هفته پژوهش […]

عصر خوزستان:

دستگاه‌های اجرایی خوزستان در زمینه پژوهش ارزیابی می شوند

اهواز – ایرنا – مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: ستاد کارگروه آموزش و پژوهش و فناوری استان، ارزیابی فعالیت‌های علمی و پژوهشی دستگاههای اجرایی را در دستورکارخود قرار داده است.

به گزارش ایرنا قاسم صنگوری سواری سه شنبه در آیین پایانی هفته پژوهش و فناوری در سرسرای اجتماعات بوستان سازمان آب و برق خوزستان بیان کرد: اطلاعات کسب شده در ارزیابی ها باعث می‌شود سیاستگذاری مناسبی را در جهت ارتقای سطح دانش و مهارت و عملکرد پژوهشی دستگاه‌ها داشته باشیم.

وی افزود: امسال دستگاه‌های دریافت کننده بودجه از سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان ارزیابی شدند و این مدل در سال آینده برای همه دستگاههای استان اجرایی می‌شود.

صنگوری سواری با اشاره به اینکه در این مدل سه محور با ۱۷ شاخص برای ارزیابی دستگاهها طراحی شده است گفت: برخی دستگاه‌های دولتی در این زمینه همکاری خوبی داشتند و بعضی دیگر کم کاری کردند.

مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: البته بازخورد لازم درکارگروه آموزش و پژوهش و در شورای برنامه ریزی با حضور استاندار ارائه شده و به مراکز ذیصلاح ارسال می‌شود.

وی اضافه کرد: مبنای ما بر اساس داده ها و آماری است که تحقیق علمی و کاملی را دنبال کرده که بر اساس آن توزیع اعتبار صورت گرفته و نتایج در حل چالش ها و نیازهای اساسی استان مورداستفاده قرار گیرد.

صنگوری سواری ادامه داد: فعالیتهای‌ پژوهشی دستگاه‌ها بر اساس رعایت ضوابط و قوانین، کاربردی بودن فعالیت‌های پژوهشی و مدیریت موثر و کارآمد ارزیابی شد که میزان تحقق عملکرد دستگاهها در رعایت ضوابط و قوانین ۲۵ درصد، کاربردی و اثربخش بودن فعالیت های پژوهشی ۳۸ درصد و در بخش مدیریت موثر دستگاهها ۴۳ درصد محقق شده است.

مدیر آموزش و پژوهش‌های توسعه و آینده نگری سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: به طور میانگین میزان ارزیابی دستگاهها ۳۷.۴ درصد بوده که تقریبا هفت دستگاه بیشتر از حد میانگین و ۱۷ دستگاه کمتر از حد میانگین  امتیاز لازم را کسب کردند.

وی بیان کرد: بر اساس ارزیابی انجام شده در مجموع از ۲۴ دستگاه اجرایی مورد ارزیابی استان  اداره کل دامپزشکی خوزستان رتبه اول، استانداری رتبه دوم و اداره کل استاندارد و تحقیقات صنعتی و پزشکی قانونی رتبه سوم را به دست آوردند.

عمده مشکلات کشور به علت ارائه راه حل های غیر علمی است

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز گفت: توجه نکردن به پژوهش یکی از معضلات کشور است زیرا هر مساله ای به نگاه همه جانبه نیاز دارد و با بررسی ابعاد مختلف یک موضوع می توان راهکار مناسب را پیدا کرد.

مهرداد نیکو ادامه داد: بدون پژوهش نمی توانیم از ظرفیت های خوزستان به خوبی استفاده کنیم و بر مسائل وچالش ها مسلط شویم.

وی با اشاره به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دانشگاهی و تحقیقاتی و شناسایی مسائل گفت: معضل باید تبدیل به مساله شود و هریک از ابعاد آن توسط پژوهشگر متخصص بررسی و راه حل آن به صورت علمی ارائه شود.

نیکو با اشاره به اینکه عمده مشکلات کشور به علت استفاده از راه حل‌های غیر علمی است توضیح داد: از آنجایی که گاهی در زمان روبرو شدن با یک مساله به علت کمبود وقت بدون فکر و پژوهش تصمیمی گرفته می شود که در آن زمان تصور بر انتخاب بهترین تصمیم است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان از مسئولان ذیربط خواست بیانیه ای برای هفته پژوهش ارائه کنند که برنامه های سال آینده آنها معلوم باشد.

 ۷۲۰ پژوهشگر مستندات خود را درسامانه بارگزاری کردند که پس از بررسی یک هزار و ۲۹۸ مستندات به دست کمیته علمی رسید و ۳۲ نفر از پژوهشگران برتر استان انتخاب و تجلیل شدند.

منبع: ایرنا