غربالگری سرطان پستان در خوزستان
غربالگری سرطان پستان در خوزستان

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۱۴۸ هزار زن خوزستانی غربالگری سرطان پستان شدند.

به گزارش عصر خوزستان: پژمان بختیاری‌نیا رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: سرطان پستان با مرگ بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر در سال، نخستین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان ایرانی است بنابراین تشخیص زودهنگام به منظور بهبود بقاء، سنگ بنای کنترل سرطان پستان است.

او می گوید: هدف از انجام غربالگری، شناسایی و ثبت افراد مشکوک یا مبتلا به سرطان پستان، ارائه خدمات مناسب در سطوح مختلف شبکه بهداشتی درمانی و ساماندهی درمان و مراقبت افراد شناسایی شده است.

به گفته او از ابتدای سال ۱۴۰۱ تاکنون مراقبت‌های تشخیص زودهنگام و غربالگری سرطان پستان برای ۱۴۸ هزار و ۳۱۴ فرد میانسال انجام شده است که یک هزار و ۸۲۷ نفر از این تعداد معادل ۱.۲ درصد دارای حداقل یک مشکل در شرح حال و معاینه پستان و ۴۷ مورد دارای نتیجه ماموگرافی، بایرد (BIRADS) ۴ و ۵ بوده‌اند.

رئیس مرکز بهداشت خوزستان گفت: بایرد الگوی استاندارد شده در توضیحات و گزارش‌های سونوگرافی و ماموگرافی است که با عدد نمایش داده می‌شود و ریسک گسترش توده‌های سرطانی پستان را نشان می‌دهد که این استاندارد بین اعداد ۰ تا ۶ است.

بختیاری نیا گفت: با توجه به اینکه غربالگری سرطان پستان از سن ۳۰ سالگی آغاز می‌شود انتظار می‌رود زنان ۳۰ تا ۴۰ سال هر دو سال یک بار و بالاتر از ۴۰ سال ترجیحا سالی یک بار برای دریافت خدمت به مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کنند. زنانی که در فاصله این معاینات به علت مشکل خاصی در پستان مراجعه می‌کنند نیز باید خدمات لازم را با توجه به علائم و شکایات دریافت کنند.