لغو ماموریت‌های هوایی اورژانس خوزستان در دمای بالای ۴۰ درجه
لغو ماموریت‌های هوایی اورژانس خوزستان در دمای بالای ۴۰ درجه

مسئول اورژانس هوایی خوزستان گفت: بزرگترین چالش این مرکز در فصل گرما این است که ماموریت های هوایی در درجه حرارت بالای ۴۰ درجه سانتیگراد لغو می‌شود.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایرنا، ساسان کیانپور گفت: معمولا از نیم ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب اجازه پرواز صادر خواهد شد.

وی افزود: در زمان لغو عملیات بالگرد هوایی، امدادرسانی لازم به نقاط سخت گذر و دورافتاده با کمک آمبولانس‌های اورژانس ۱۱۵ و هلال احمر انجام می شود.

کیانپور در خصوص مشکلات اورژانس هوایی خوزستان توضیح داد: آشنایی کم برخی اهالی به ایمنی و امنیت در محل فرود بالگرد و نقاط کور آنتن دهی و GPS مناطق، نبودن محل فرود در نقاط روستایی از جمله این چالش ها محسوب می‌شود و در مناطق سخت گذر، نداشتن مکان ایمن برای نشستن بالگرد با توجه به شدت حرارت مهمترین مساله است.

مسئول اورژانس هوایی خوزستان گفت: بنابراین در مناطق سخت گذر و نداشتن دسترسی زمینی، مراحل نگهداری، پرستاری و مراقبت توسط مرکز پیام اورژانس به صورت تلفنی توصیه می‌شود که تا زمان روشن شدن هوا بالگرد آماده پرواز شود.

وی ادامه داد: بالگرد اهواز ظرفیت انتقال یک بیمار خوابیده و ۲ بیمار نشسته را دارد و دارای تجهیزات ونتیلاتور، اکسیژن، دستگاه شوک الکتریکی، تلفن بی‌سیم ماهواره‌ای، زایمان، انواع آتل، احیا و مانیتورینگ قلبی است و به زودی دستگاه الکتروکاردیوگرافی(نوار قلب) با اخذ مجوز از سازمان هواپیمای کشوری تهیه و نصب خواهد شد.

کیانپور اضافه کرد: از ابتدای سال گذشته تا پایان تیرماه امسال ۱۹۶ سورتی پرواز در اهواز و مسجدسلیمان توسط اورژانس هوایی ۱۱۵ خوزستان انجام شد و به ۴۳ مادر باردار امدادرسانی شده است.

اورژانس هوایی در چهار نقطه استان خوزستان شامل دزفول، اهواز، مسجدسلیمان و بهبهان فعالیت دارند.

بر اساس این گزارش اداره کل هواشناسی خوزستان نسبت به وقوع دماهای ۴۹ درجه و بالاتر در مناطق جنوبی، غربی ،مرکزی و بخش‌هایی از شمال استان از پیش از ظهر دوشنبه تا اواخر وقت سه شنبه و افزایش دما به همراه رطوبت و وقوع شرجی از صبح چهارشنبه تا آخر وقت همان روز در مناطق شرق ، جنوبی، مرکزی و غربی هشدار سطح نارنجی صادر کرده است.