نکات بهداشتی برای موکب‌داران ایام اربعین در مرزهای خوزستان
نکات بهداشتی برای موکب‌داران ایام اربعین در مرزهای خوزستان

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: تمامی خادمان توزیع آب، چای و مواد غذایی در اربعین حسینی باید کارت بهداشتی معتبر داشته باشند و رعایت بهداشت فردی در هنگام ارائه خدمت ضروری است.

به گزارش عصر خوزستان به نقل از ایرنا ، مهران معلم به زائران توصیه کرد: در هنگام عطسه و سرفه کردن از دستمال کاغذی و در صورت نبودن دستمال از آرنج خمیده استفاده شود، تجهیزات شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن دست برای مراجعین به موکب‌ها مستقر شود.

وی افزود: از توزیع موادغذایی و نوشیدنی به شکل فله‌ای و غیر بسته بندی پرهیز شود و هرگونه پخت و پز باید در مکان هایی با شرایط بهداشتی مناسب صورت پذیرد.

معلم ادامه داد: استفاده از لباس کار تمیز ترجیحا به رنگ روشن با کلاه و دستکش یکبار مصرف و همچنین ماسک در هنگام تهیه و عرضه مواد غذایی برای خادمان ضروری است و در هنگام توزیع غذا تحت هیچ شرایطی دست خادمان بدون استفاده از دستکش نباید به مواد غذایی ارتباط داشته باشد.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان گفت: تمام افرادی که در پخت غذا در موکب ها دخالت دارند حتما کلاه، لباس کار به رنگ روشن و تمیز و چکمه متناسب با نوع کار و ماسک و پیش بند در هنگام کار استفاده کنند.

وی توصیه کرد: مواد غذایی آماده مصرف به غیر از زمان توزیع، تحت هیچ شرایط نباید روباز باشند و مواد خام مصرفی باید سالم و بهداشتی باشد و از مواد غذایی مشمول بسته بندی مورد تایید وزارت متبوع استفاده شود.

معلم اظهار کرد: با گذشت بیش از ۲۰ روز از استقرار پایگاه مرزی فوریت‌های سلامت محیط و کار در شهرک مواکب چذابه تا کنون بیش از ۲۱.۵ هکتار از شهرک مواکب چذابه و بستان در چند نوبت با نظارت کارشناسان سلامت محیط سم‌پاشی و گندزدایی شده است.

مدیر سلامت محیط و کار مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: تمام مواکب و آشپزخانه ها در مرز چذابه به صورت شبانه روزی توسط کارشناسان سلامت محیط و کار بازدید کرده و مواردی از قبیل بهداشت مواد غذایی، مواد اولیه و همچنین شرایط نگهداری مواد غذایی، بهداشت ابزار و تجهیزات کار، بهداشت فردی و سایر شرایط محیطی به دقت مورد بررسی و موارد نقص بهداشتی مشخص و تا رفع نواقص پیگیری های لازم به عمل می‌آید.

وی با تاکید بر اینکه آموزش‌های بهداشتی لازم به تمامی متصدیان مواکب توسط کارشناسان سلامت محیط ارائه شده است ادامه داد: برای این بخش از عوامل موکب‌ها کارت صحت سلامت رایگان صادر شده است.

معلم همچنین از انجام کنترل کیفی و کدگذاری مخازن آب مواکب به صورت شبانه روز خبر داد و گفت: اقدامات پایشی مربوط به مواکب در راستای تامین حفظ و ارتقای سلامت زائرین اباعبدالله الحسین(ع) به صورت مستمر ادامه خواهد داشت.