غلامرضا شریعتی جمعه شب در چهارمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، با اشاره به علائم شایع بیماری کرونا، اظهار کرد: قبلا عنوان می‌شد که تب، سرفه و تنگی نفس علائم شایع این بیماری هستند اما اکنون علائم جدید آن، خود را بروز می‌دهد. مواردی داشتیم که با علائم گوارشی، مدفوع خونی و اسهال خونی به […]

غلامرضا شریعتی جمعه شب در چهارمین گفت‌وگوی تلویزیونی خود با مردم، با اشاره به علائم شایع بیماری کرونا، اظهار کرد: قبلا عنوان می‌شد که تب، سرفه و تنگی نفس علائم شایع این بیماری هستند اما اکنون علائم جدید آن، خود را بروز می‌دهد. مواردی داشتیم که با علائم گوارشی، مدفوع خونی و اسهال خونی به مراکز درمانی مراجعه کردند و بعضا فوت کردند بنابراین این ویروس خود را در سیستم گوارشی نیز نشان می‌دهد.

 

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: تماس نزدیک با افراد دارای علائم مشکلات تنفسی و دست‌های آلوده راه انتقال بیماری هستند. به نوعی، راه انتقال این ویروس راه مخاطی و دست‌های آلوده است و کرونا از طریق سیستم گوارشی و موارد دیگر منتقل نمی‌شود.

 

استاندار خوزستان با اشاره به چرخه انتقال کروناویروس در خوزستان، گفت: چرخه اول انتقال ویروس به خوزستان از طریق مسافرت افرادی به مناطق آلوده بوده است. انتقال بیماری به افراد، در تماس نزدیک با افراد آلوده از جمله خانواده‌ها، همکار یا پرسنل بهداشتی و درمانی چرخه دوم بیماری بوده است. چرخه سوم بیماری از طریق دید و بازدیدها در ایام تعطیل و یا شرکت در مراسمات تشییع، تدفین و عروسی بوده است که علائم خود را بروز می‌دهد و نقش محوری در این مساله ایفا می‌کند.

 

شریعتی گفت: اگرچه شیب موارد جدید ابتلا در خوزستان نسبت به شیب کشور کمتر است اما همچنان روند ابتلا و شیب، رو به تزاید است اما کنترل‌شده و نسبتا پایدار است.

 

وی با اشاره به مقایسه موارد سندروم تنفسی و کرونا در خوزستان، بیان کرد: از ابتدای اسفندماه موارد این دو بیماری وجود داشته است. در ۱۸ تا ۱۹ فروردین ماه موارد سندروم شدید تنفسی اوج گرفته و بالا رفته و به همین نسبت، تقریبا موارد کرونا نیز با شیب کمتر بالا رفته است اما در یک هفته اخیر روند ثابتی به خود گرفته است.

 

استاندار خوزستان با اشاره به نحوه تدفین بیماران کرونا خاطرنشان کرد: به موارد فوت تا زمان تعیین تکلیف، اجازه تدفین نداده‌ایم. هیچ مورد مشکوک به کروناویروس نیز دفن نشده تا زمانی که تعیین تکلیف شود، یعنی موردی نداشته‌ایم که دفن شود و ندانیم به کروناویروس مبتلا بوده است یا خیر.

 

شریعتی با اشاره به توزیع جنسی مبتلایان به کروناویروس در خوزستان، گفت: سهم زنان مبتلا به کرونا در خوزستان افزایش یافته و مشخص است که خودمراقبتی زنان کاهش یافته است و در دید و بازدیدها و رفت و آمدها مراقبت لازم را رعایت نکرده‌اند و اکنون سهم زنان از ابتلا، در حال افزایش است.

 

استاندار خوزستان بیان کرد: سهم مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در حال افزایش است بنابراین کسانی که بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون، بیماری‌های ریوی، کلیوی و بدخیمی دارند باید مراقبت بیشتری کنند زیرا آسیب‌پذیرتر هستند و باید همچنان در منزل بمانند و خودشان را در خطر نیندازند.

 

وی گفت: زنان خانه‌دار بعضا به خرید یا دید و بازدید می‌روند یا زنان مسن خانه‌داری هستند که فرزندانشان به ملاقاتشان می‌آیند و این افراد را مبتلا می‌کنند بنابراین فرزندان برای رعایت حال پدران و مادران، بیشتر رعایت کنند. زنان خانه‌دار جوان نیز مراقبت بیشتری کنند. مرتبا در حال تاکید هستیم که زنان خانه‌دار جز برای موارد ضروری از منزل خارج نشوند.

 

شریعتی تصریح کرد: همچنین مردم بیشتر رعایت کنند تا نیاز به بستری شدن در بیمارستان و آلوده کردن این عزیزان نباشد. به پزشکان و پرستاران و سایر کادر بهداشت و درمان توصیه می‌کنم احساس عادی شدن شرایط نداشته باشند. به دلیل اینکه زیاد در بخش‌ها حضور دارند و با بیماران در ارتباط هستند احساس عادی شدن را نداشته باشند و تمام دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

 

استاندار خوزستان بیان کرد: همچنان در یکصد هزار نفر جمعیت، خرمشهر رتبه نخست تعداد مبتلایان را دارد و باوی در رتبه دوم است. همچنین رامشیر مورد تذکر ما است.

 

وی افزود: رامشیر جزو چند شهر آخر بود اما متاسفانه به علت کم‌مراقبتی، کم‌دقتی، عدم توجه به مساله و رفتار خطرناک برخی از افراد، وضعیت آن تغییر کرده است. تا دو روز پیش، مجموع موارد ابتلا به کرونا در رامشیر پنج مورد بوده است. در ۱۳ فروردین‌ماه یک نفر از اهواز به روستایی در رامشیر سفر کرده و برخی از این افراد اقدام به برپایی چادر در روستا کردند و ۶ نفر دیگر در چادر حضور پیدا کرده بودند و فرد اهوازی که آلوده به کرونا بوده همه این افراد را آلوده کرده است.

 

شریعتی گفت: به همین دلیل روز گذشته ۶ مورد ابتلا در رامشیر را داشته‌ایم. این ۶ نفر نیز هفت نفر دیگر را آلوده کردند که امروز این موارد آلوده را داشته‌ایم. یعنی در این دو روز ۱۳ مورد ابتلا از رامشیر داشتیم که همه از یک روستا و یک نفر از روستای دیگری بوده اما در این چادر حضور داشته است.

 

وی با بیان اینکه امکان طغیان بیماری در روستاها وجود دارد، افزود: همچنین برای جلوگیری از طغیان بیماری، رامشیر تا دو روز آینده باید تعطیل باشد و پس از این مدت مجددا تصمیم می‌گیریم.

 

استاندار خوزستان ادامه داد: به دلیل یک رفتار خطرناک، عدم توجه و جدی نگرفتن هشدارها، شاهد چنین وضعیتی در رامشیر هستیم. متاسفانه دو نفر از این مبتلایان که در این چادر حضور داشتند، از کادر بهداشت و درمان و بهورز بودند. زمانی که مردم مشاهده می‌کنند بهورزان رعایت نکرده اند، مردم روستا نیز رعایت نمی‌کنند و اینچنین خواهد شد.

 

وی بیان کرد: موارد ابتلا در اهواز نیز افزایش یافته و شیب موارد ابتلا نسبت به هفته قبل تند شده است. مراقبت مردم اهواز کمتر شده است و مشخص است دید و بازدید داشته‌اند.

 

شریعتی تصریح کرد: شاید دید و بازدیدها ۸۵ درصد کاهش یافته اما اگر همان ۱۵ درصد دید و بازدید داشته باشند، باعث می‌شود موارد ابتلا افزایش یابند. مراقبت‌ها به ویژه در غرب اهواز کمتر شده و موارد ابتلا در غرب اهواز بیشتر از شرق اهواز شده است.

 

استاندار خوزستان گفت: دزفول و ماهشهر نیز باید بیشتر مراقبت کنند. اعلام خطر من رامشیر، باوی، اهواز به ویژه غرب اهواز و سپس شرق اهواز و بعد از آن خرمشهر است و باید مراقبت کنند.

 

وی با اشاره به دید و بازدید در ایام تعطیلات، تصریح کرد: ۱۰ فروردین ماه ۹۹ یک اهوازی در یکی از روستاهای اهواز حضور پیدا کرده و ۱۱ نفر را مبتلا کرده است. شرکت در یک مراسم خاکسپاری نیز موجب شده که هشت نفر به کرونا مبتلا شوند.

 

شریعتی بیان کرد: این مسائل باعث گسترش موارد جدید ابتلا به کروناویروس شده است و این افراد، علاوه بر به خطرانداختن سلامت خود، سلامت جامعه را به خطر می‌اندازند.

 

وی گفت: مسئولان رامشیر آنگونه که باید و شاید انتظار داشته ایم مراقبت نکرده‌اند، در حالی که همه مسئول هستند و باید مراقبت کنند و ابتدا تذکر دهند و در صورت لزوم برخورد کنند تا سلامت جامعه اینچنین به خطر نیفتد.

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: تقریبا بیماری در همه مناطق اهواز پراکنده است البته تراکم در برخی مناطق مانند کیانپارس و گلستان بیشتر است اما این بیماری در مناطق دیگر نیز در حال پخش است که باید مردم  بیشتر مراقبت کنند. اگر چه روند همچنان پایدار و کنترل شده است اما اگر مراقبت بیشتری شود این روند رو به کاهش می‌رود نه تزایدی کنترل شده.

 

شریعتی بیان کرد: به علت عدم مراقبت شهرهایی که اقوام و آشنا در روستا دارند و عدم مراقبت روستاییان، روند ابتلا در حال کشیده شدن به روستا است. ابتلا در روستاها در تعطیلات، روند تزایدی به خود گرفته است.

 

وی گفت: اکنون فصل برداشت محصول و گندم روستاییان است و اگر مبتلا شوند کاملا زمین‌گیر می‌شوند. باید مراقبت کنند و اجازه ندهند که در معرض خطر قرار بگیرند و مردم نیز از شهر به روستا سفر نکنند.

 

استاندار خوزستان عنوان کرد: تقریبا از ۲۰ اسفندماه رفتار ما ثابت بوده و بیش از آنچه انتظار بوده، خودمراقبتی نکردیم. در تعطیلات در خانه مانده‌ایم اما عده‌ای از ما این موضوع را رعایت نکردند و باعث به خطر افتادن جان دیگران نیز شدند.

 

وی گفت: باید با هر کسی حتی اگر علائمی از بیماری نداشته باشد، به عنوان فرد دارای علامت رفتار کنیم تا ویروس به ما منتقل نشود. رفتار ما از ۶ تا ۱۴ فروردین‌ماه تقریبا رو به سمت تزاید بوده است.

 

شریعتی خطاب به مردم خوزستان، اظهار کرد: مردم شریف خوزستان مطلع هستید که در وضعیت فاجعه بار سرایت ویروس کرونا در جهان و بروز تلفات سنگین انسانی به سر می‌بریم که این شوک غافلگیرانه از غرب تا شرق و از شمال تا جنوب کره خاکی را در هم نوردیده است و مرگ و مصیبت را به کل بشر تحمیل کرده است.

 

به گزارش ایسنا، وی افزود: امروز که با شما سخن می‌گویم، نزدیک به ۴۶ روز از شیوع کرونا در خوزستان می‌گذرد و در این ایام پرفراز و نشیب، چندین نوبت با شما از طریق صدا و سیما سخن گفتم. از همان ابتدا برنامه‌های مختلف محدودکننده شیوع ویروس، کنترل بیماری و تمرکز بر قطع زنجیره انتقال آن در سراسر خوزستان با اولویت حفظ سلامت مردم به اجرا درآمده است.

 

استاندار خوزستان تصریح کرد: آنچه تاکنون در کشور و خوزستان انجام شده، در مرحله مواجهه یا تقابل با این ویروس بوده است و در این راه، از تمام ظرفیت‌های موجود استان و کشور استفاده شده است که بخشی از آن با همراهی مردم به ثمر رسیده است و قطعا این راه متناسب با شرایط آینده نیز ادامه خواهد داشت.

 

وی افزود: امروز، در کنار اولویت خود که حفظ سلامت مردم است، باید به معیشت و اقتصاد مردم خوزستان نیز توجه ویژه‌ای داشته باشیم. همچنین با رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از شیوع کرونا، نباید آسیبی به سلامت مردم وارد شود.

 

شریعتی تصریح کرد: از اینجا به بعد نیز مرحله دیگری آغاز خواهد شد و آن مرحله پذیرش ویروس در جامعه و ضرورت تغییر رفتار ما است. در این مرحله با قبول وجود ویروس در جامعه در کنار مراقبت‌های بهداشتی تا زمان یافتن واکسن یا دارویی موثر، همچنان با این ویروس خواهیم جنگید؛ در این مرحله مراقبت‌ها باید به صورت فردی و جمعی توسط تک تک ما انجام شود و خود و جامعه اطراف خود را مسئول سلامت همگانی قلمداد کنیم زیرا زندگی همچنان جاری و ساری است.

 

وی بیان کرد: امروز که تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا بر اجرای طرح فاصله‌گذاری هوشمند است ما مصمم هستیم تا با مشارکت، همراهی و همبستگی مردم در این مرحله مهم و حساس، حس مسئولیت‌پذیری همگانی و رعایت فاصله‌گذاری‌های قبلی شاهد برگشت رونق اقتصادی توام با سلامتی مردم باشیم.

 

استاندار خوزستان عنوان کرد: باید این واقعیت را پذیرفت که در ماه‌های اخیر دنیا با حمله و سرایت سریع این ویروس تغییر کرده است؛ تغییرات اساسی، بنیادی، سخت، سریع، دردناک، با تبعات سنگین اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و امنیتی.

 

شریعتی خاطرنشان کرد: در این مرحله با پذیرش این تغییرات و سازگار کردن خود با آن، به جنگ کووید ۱۹ خواهیم رفت. اعلام می‌کنم در صورت مشاهده هرگونه عدم رعایت اصول بهداشتی و افزایش در آمار مبتلایان به کرونا، بدون هیچ درنگی به تدابیر سخت‌گیرانه قبلی در منطقه برخواهیم گشت و حتی سخت‌تر از گذشته قوانین محدودکننده را اجرایی خواهیم کرد. بنابراین از مردم می‌خواهم با درک متقابل و احترام به حقوق سایرین، در فعالیت‌های اقتصادی و معیشتی خود با دقت و وسواس بیشتری عمل کنند تا خدای نکرده موجب خسران هم استانی‌های خود نشوند.

 

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت گسترش و قابلیت بیماری کووید ۱۹، فاصله‌گذاری اجتماعی مهمترین راهکار کنترل همه‌گیری این بیماری است و رعایت این فاصله تا زمانی که ویروس در جامعه در چرخش باشد، ضروری است فاصله‌گذاری اجتماعی با عنایت به اینکه می‌تواند تا ۹۵ درصد مانع شیوع شود، ادامه یابد.

 

استاندار خوزستان گفت: همانطور که می‌دانید خداوند ظرفیت و توانایی انسان را به مراتب بالاتر از آنچه انسان می‌پندارد، قرار داده است؛ قدرت سازگاری و تطابق انسان در وضعیت‌های خاص و بحرانی، گره‌گشا و راه برون‌رفت از این سختی‌ها است. مرحله تطابق و سازگاری با پذیرش واقعیت وجود ویروس در قالب طرح دولت جهت بازگشایی مشاغل ضروری و کم‌ریسک آغاز شده است.

 

وی افزود: با مدیریت هوشمند و خردمندانه با هدف کاهش ضررهای بیشتر به مردم و بخش‌های مختلف جامعه، فعالیت کم‌ریسک اجتماعی و اقتصادی از ۲۳ فروردین‌ماه آغاز می‌شود. امروز از مرحله شوک اولیه این ویروس در جامعه عبور و به مرحله سازگاری رسیده‌ایم. در این مرحله با کمک شهروند مسئولیت‌پذیر، آگاه و دانا به رعایت مسائل بهداشتی بخشی از چرخ‌های اقتصادی و اجتماعی را با رعایت دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت و با همراهی مردم آگاه به شرایط، آغاز می‌کنیم.

 

شریعتی تصریح کرد: در این مسیر، سرمایه جهت مبارزه و کنترل این ویروس رفتار اجتماعی شهروندان خواهد بود. هر شهروند خوزستانی با رعایت دستورالعمل ها و پروتکل‌های بهداشتی حتی با وجود ویروس در جامعه می‌تواند کمک کند تا کمترین تلفات انسانی و ضررهای اقتصادی و اجتماعی را شاهد باشیم.

 

وی بیان کرد: طرح فاصله‌گذاری هوشمند نیز ادامه طرح فاصله‌گذاری اجتماعی است که از اسفندماه همزمان با شیوع کروناویروس اجرا شده است. در این مرحله، صرفا مشاغل کم‌خطر همراه با التزام به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی وزارت بهداشت از ۲۳ فروردین‌ماه اجازه فعالیت دارند اما همچنان فعالیت مشاغل پرخطر ممنوع است.

 

استاندار خوزستان تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که هیچ فعالیت اقتصادی بی‌خطر نیست و فعالیت‌های صنفی و اقتصادی اعلام‌شده کم خطر هستند اما نباید دچار فراموشی در مورد خطر افزایش آمار ابتلا به این ویروس مهلک شویم. مهمترین و اساسی‌ترین راهبرد عملی ما همان در خانه ماندن است و از مردم می‌خواهم خروج از منزل تنها در صورت اضطرار به صورت بسیار محدود و با رعایت دستورالعمل بهداشتی برای مقابله با کرونا انجام شود.

 

وی بیان کرد: با تلاش مستمر و هماهنگی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و وزارت بهداشت، دستورالعمل‌های بهداشتی صنوف و کسب و کارها تدوین و در اختیار عموم قرار گرفته و هرگونه فعالیت صنفی، منوط به اجرای این دستورالعمل‌ها خواهد بود.

 

شریعتی تصریح کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، کلیه صنوف موظف به ثبت‌نام و اخذ تعهد از صاحبان کارگاه در سایت وزارت بهداشت مبنی بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هستند و پس از دریافت کد مربوطه، مجوز فعالیت صادر خواهد شد.

 

وی افزود: فعالیت فروشگاه‌های بزرگ و زنجیره‌ای، مجتمع‌های تجاری و بازارهای مرکزی مسقف، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، آموزشگاه‌های رانندگی، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها، گرمابه، استخر، سونا، سالن‌های ماساژ، روز بازارها و نمایشگاه‌ها، مراکز بازی و تفریحی، گیم نت، باشگاه‌های ورزشی و بدن‌سازی، تالارهای پذیرایی، سالن‌های مراسم، قهوه‌خانه و چایخانه و تریاها همچنان ممنوع است. فعالیت کلیه مشاغل کم‌خطر اعلام‌شده نیز با رعایت اصول بهداشتی ابلاغی توسط وزارت بهداشت و نظارت اتحادیه صنوف مربوطه بلامانع است.

 

استاندار خوزستان گفت: با اجرای این طرح، تعطیلی های پایه مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها، مراکز فرهنگی، هنری و مشاغل و ترددهای بین استانی تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت.

 

وی افزود: مراکز اداری نیز از ۲۳ فروردین ماه با رعایت اصول بهداشتی به ترتیبی که اعلام می‌کنم، باز خواهد شد. تاکید می‌کنم افراد دارای بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، فشارخون، آسم و آلرژی با ارائه مدارک لازم و زنان باردار و مادران شیرده به صورت مرخصی استحقاقی بدون احتساب در پرونده از حضور در محل کار معاف هستند. سایر موارد با حضور دوسوم کارمندان فعال خواهند بود و ساعت فعالیت اداری از ساعت ۷ تا ۱۴ خواهد بود. همچنین باید به شکل گردشی، یک سوم پرسنل در مرخصی باشند.

 

شریعتی بیان کرد: به طور بنیادی شاید دولت‌های مبتنی بر اندیشه‌های مادی‌گرایانه و نظام سرمایه‌داری نوین در سراسر دنیا نگران از دست دادن جان و کرامت انسان‌ها و قربانی کردن اقتصاد پای سلامت انسان نباشند اما در کشور اسلامی و انقلابی عزیزمان اولویت اول و آخر حفظ جان انسان و کرامت انسانی در همه شرایط حساس است. در دو ماه اخیر علی‌رغم تعطیلی و تعلق همه فعالیت‌ها، تمام سعی دولت و حاکمیت جمهوری اسلامی جلوگیری از شیوع شدید این ویروس و کاهش تلفات انسانی بوده و خواهد بود و آمار و تلاش، موید این نکته است.

 

وی تصریح کرد: از عنایت و توجه مقام معظم رهبری و اشارات ایشان در سخنرانی نیمه شعبان درباره مردم خوزستان کمال تشکر و قدردانی را دارم.

 

استاندار خوزستان افزود: یکی از اثرات مهم کرونا افزایش سرمایه اجتماعی و خودباوری اقشار مختلف مردم و مسئولان بوده است. تولید حدود ۲۰ میلیون لیتر الکل طبی در شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی و خرمشهر و شرکت توسعه نیشکر هفت تپه، تولید انواع مواد ضدعفونی کننده در شرکت‌های پتروشیمی و تولید مواد ژل دست و سطوح، تولید ماسک و گان پزشکی توسط افشار مختلف در خوزستان و تشکیل گروه‌های خیرین سلامت همه قابل توجه بوده است و باید برای آینده پاس داشته شوند. از همه خوزستانی‌ها می‌خواهم در این مسیر، با اتحاد و رعایت اصول بهداشتی و خودمراقبتی کمک کنند تا چرخ اقتصاد، جهش تولید و بهبود وضعیت اجتماعی مجددا احیا شود.

 

شریعتی گفت: همراهان من به عنوان خادم ملت تلاش خواهند کرد بهترین تصمیمات گرفته شود. امیدوارم با همراهی مردم در روزهای آینده و هفته‌های پیش‌رو با رعایت اصول خودمراقبتی و دیگر مراقبت‌ها، شاهد ریشه‌کنی این ویروس باشیم.