لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای کنترل تنش آبی در خوزستان
لزوم برنامه‌ریزی دقیق برای کنترل تنش آبی در خوزستان

استاندار خوزستان گفت: در خوزستان چندین شرکت پتروشیمی وجود دارد که در آن‌ها از آب کشاورزی و شرب استفاده می‌شود درحالی که می‌توانند از آب خلیج فارس با استفاده از آب شیرین‌کن استفاده کنند؛ صنعت کلا باید به سمت استفاده از تصفیه پساب و آب خلیج فارس پیش برود. قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست ستاد مدیریت […]


استاندار خوزستان گفت: در خوزستان چندین شرکت پتروشیمی وجود دارد که در آن‌ها از آب کشاورزی و شرب استفاده می‌شود درحالی که می‌توانند از آب خلیج فارس با استفاده از آب شیرین‌کن استفاده کنند؛ صنعت کلا باید به سمت استفاده از تصفیه پساب و آب خلیج فارس پیش برود.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست ستاد مدیریت بحران خوزستان با موضوع احیای کانون‌های ریزگرد و نخیلات شادگان که امروز (۱۳ خردادماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، اظهار کرد: در آستانه ۱۴و ۱۵ خردادماه هستیم، یاد شهدا و امام(ره) را گرامی می‌داریم. امیدواریم مردم با حضور به پای صندوق‌های رای، مجددا تمامیت ارضی و نظام جمهوری اسلامی را تضمین کنند زیرا خواست امام(ره)، مقام معظم رهبری و مردم این است. از همه خواهش می کنم برای مشارکت حداکثری مردم تمام تلاش خود را کنند.  
به گزارش ایسنا، وی افزود: همه ما می‌دانیم که تنش آبی وجود دارد و حدود ۵۰ درصد آورد آب‌ها کمتر شده و حجم سدها نیز کاهش یافته است و باید برنامه‌ریزی و مدیریت دقیق انجام شود.
استاندار خوزستان با اشاره به تلاش برای مهار کانون‌های گرد و غبار، بیان کرد: مقام معظم رهبری و رئیس جمهور نسبت به مشکلات ریزگردها و آب سلامت در سال ۹۵ تاکید ویژه داشتند و اعتباراتی نیز در نظر گرفته شد. بنابراین نمی‌شود این زحمات و تلاش دولت را به ثمر و نتیجه نرسانیم.
وی افزود: در استان خوزستان اشکال ساختاری شدیدی در ارتباط با منابع و مسائل وجود دارد و این اشکالات، عمیق هستند. از جمله اشکالات این است که همه جا بیان می‌شود چرا اصفهان و یزد صنعت ایجاد کرده‌اند؟ و گفته می‌شود که صنایع باید در کنار دریا و خلیج فارس احداث شوند اما مگر اینجا از آب دریا چقدر استفاده می‌شود؟ اشکال دوم این است که همه کارهای ما به آب کانال‌های آبرسانی مرتبط شده است. هر کشاورزی به این شکل، وسوسه می‌شود که از آب کانال استفاده کند اما اگر خطوط انتقالآب احداث می‌شد، این مشکل را نداشتیم.
سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: ما مشکل کمبود آب نداریم؛ مشکل کمبود برنامه‌ریزی درست داریم. به جای استفاده از آب دریا یا پساب‌ها، از آب تصفیه‌شده برای صنایع استفاده می‌شود. اگر برنامه‌ریزی، درست باشد آب کم نداریم. ساختار ما اشکال دارد که باید اصلاح شود.
وی با تاکید بر لزوم استفاده صنایع از آب دریا و پساب‌ها، یادآور شد: فولاد و ذوب آهن در اصفهان ساخته شدند در حالی که باید نزدیک کنار خلیج فارس احداث می‌شدند اما در خوزستان نزدیک خلیج فارس نیز صنایع فعال هستند اما از آب شرب و کشاورزی برای صنایع استفاده می‌شود، در حالی که باید از آب خلیج فارس استفاده شود.
استاندار خوزستان گفت: مصرف آب در صنعتدر استان خوزستان ۱.۲ میلیارد مترمکعب است که برابر مصرف استان یزد و استان چهارمحال و بختیاری در همه حوزه‌ها است. در خوزستان چندین شرکت پتروشیمی وجود دارد که در آن‌ها از آب کشاورزی و شرب استفاده می‌شود درحالی که می‌توانند از آب خلیج فارس با استفاده از آب شیرین‌کن استفاده کنند؛ صنعت کلا باید به سمت استفاده از تصفیه پساب و آب خلیج فارس پیش برود.
انتهای پیام