مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه خانواده‌ها بر این باور باشند که فرزندان خود را به سمت مهارت‌آموزی هدایت کنند، گفت: مهارت را از همان ابتدا باید به عنوان یک اصل در نظر بگیریم، چراکه آینده جهان در دست مهارت‌آموختگان است و کسانی که دارای مهارت هستند می‌توانند بازار اشتغال را هدایت […]


مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با بیان اینکه خانواده‌ها بر این باور باشند که فرزندان خود را به سمت مهارت‌آموزی هدایت کنند، گفت: مهارت را از همان ابتدا باید به عنوان یک اصل در نظر بگیریم، چراکه آینده جهان در دست مهارت‌آموختگان است و کسانی که دارای مهارت هستند می‌توانند بازار اشتغال را هدایت کنند.

عبدالنبی سواعدی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: خانواده‌ها بر این باور باشند که فرزندان خود را به سمت و سوی مهارت‌آموزی و پس از آن اشتغال از سنین پایین هدایت کنند و همچنان به فکر این نباشند که فرزندان خود را تنها به سمت گرفتن مدارک تحصیلی دانشگاهی هدایت کنند. البته تحصیل بسیار مهم است و ادامه تحصیل در هر مقطعی ضروری است اما مهارت را از همان ابتدا باید به عنوان یک اصل در نظر بگیریم، چراکه آینده جهان در دست مهارت‌آموختگان است و کسانی که دارای مهارت هستند می‌توانند بازار اشتغال را هدایت کنند.
وی تصریح کرد: در اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان، ارتقای فرهنگ مهارت‌آموزی یکی از بحث‌های جدی است. استفاده از هم‌افزایی ذی‌نفعان آموزش‌های فنی و حرفه‌ای یکی دیگر از اصل‌های ما است. به این معنا که تنها در مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای منتظر نماندیم تا متقاضی بیاید آموزش ببیند و بعد آن را رها کنیم تا به دنبال بازار کار برود، بلکه با انعقاد تفاهم‌نامه‌های مختلف از اصناف، شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک گرفتیم تا بتوان از ظرفیت سازمان‌های مختلف استفاده کرد؛ به طوری که برخی از شرکای اجتماعی ما در حوزه مهارت‌آموزی هم سفارش آموزش می‌دهند و هم هزینه آموزش را تقبل می‌کنند.
وی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد آموزش‌های مهارتی سفارش‌ محور است، گفت: بسیاری از شرکت‌هایی که با ما قرارداد دارند برای تأمین نیروی ماهر خود علاوه بر اینکه دوره‌های تخصصی را به ما اعلام می‌کنند، خریدار خدمات آموزشی نیز هستند. در این مدت به سمت و سویی حرکت کردیم که بیش از ۷۰ درصد آموزش‌های مهارتی سفارش‌ محور است. یعنی به سفارش خریدار مهارت دوره‌های آموزشی را ارائه می‌دهیم که در حوزه‌های مختلف برای افراد بیکار جویای کار و شاغلین است.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان ادامه داد: ایجاد مراکز آموزش جوارصنعت و همکاری و تعامل با اتحادیه‌هایی که ظرفیت اشتغال را در دست دارند، از برنامه‌هایی بوده که سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دنبال کرده و توانسته در این حوزه به خوبی عمل کند.

سواعدی با اشاره به انعقاد چند تفاهم‌نامه مهم با سازمان‌ها، افزود: با برخی از سازمان‌ها مانند منطقه آزاد اروند تفاهم‌نامه بسیار خوبی منعقد شد که در سطح کشور منحصر به فرد بود. این تفاهم‌نامه یک الگوی تعاملی بین مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای است. همچنین تفاهم‌نامه مشترکی با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ماهشهر داریم. اخیراً نیز تفاهم‌نامه‌ای در سطح ملی برای شش استان با محوریت استان خوزستان منعقد شد که در خصوص مناطق نفت‌خیز جنوب است. در این تفاهم‌نامه سه جانبه مشخص شد که همه افرادی که توسط پیمانکاران نفت بکارگیری می‌شوند الزاماً باید آموزش‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای را گذرانده باشند و از نظر صلاحیت حرفه‌ای مورد تأیید ما باشند. برای جذب نیرو از بین جوانان استان بر اساس اعلام نیازی که توسط شرکت نفت انجام می‌شود می‌توانیم از بین جوانان متقاضی کار بر اساس شایستگی‌های مدنظر مهارت‌آموزی کنیم و در مقابل نفت نیز در توسعه زیرساخت‌های مهارت‌آموزی مشارکت کند.
وی با بیان اینکه ایجاد رویکرد و مدل‌سازی جدید در حوزه مهارت‌آموزی از دیگر رویکردهایی است که توسط اداره‌کل دنبال می‌شود، تصریح کرد: در این رویکرد روش‌هایی که ناکارآمد بودند را تغییر خواهیم داد. هم‌اکنون مهارت‌آموزی با الگوی سنتی دارالفنونی در حال انجام است. برای این موضوع سازمان طرح‌هایی داشته است که یکی از آن‌ها کارآموزی در محیط واقعی کار و کارورزی مهارت‌ آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است که یکی از طرح‌های ملی بود. علاوه بر این در استان خوزستان چند طرح شاخص طراحی و اجرا شد که شامل طرح جامع کارآفرینی و اشتغال‌پذیری دانشجویان و طرح آموزش‌های تعاملی مبتنی بر ریز محتواها بود.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به رویکرد محصول محور سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، ادامه داد: با این رویکرد ساختار سنتی کارگاه‌های آموزشی و مهارت‌آموزی شکسته می‌شود و در نتیجه مهارت‌آموزی بر اساس محصول و نتیجه محور بودن خواهد بود. در راستای اجرای این طرح موافقت‌نامه اعتباری تهیه، قرارداد منعقد شده و دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، دانشگاه همکار است.
سواعدی با اشاره به توسعه زیرساخت‌های بخش خصوصی، بیان کرد: در حوزه خصوصی‌سازی یا واگذاری امور اجرایی به بخش خصوصی یکی از موفق‌ترین سازمان‌ها بودیم. در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد مهارت‌آموزی در بخش خصوصی اتفاق ‌می‌افتد. در کل استان حدود ۵۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی و ۷۰۰ مرکز بخش خصوصی داریم. علاوه بر این، برای اینکه از ظرفیت‌های مراکز بخش دولتی نیز به خوبی استفاده شود از بخش خصوصی دعوت کردیم که از ظرفیت خالی مراکز فنی و حرفه‌ای استفاده کند. در بخش دولتی فقط شیفت صبح آموزش ارائه می‌دهیم و قصد داریم شیفت بعدازظهر را به بخش خصوصی واگذار کنیم تا از تجهیز دوباره مراکز آموزش آزاد جلوگیری شود و در عوض از تجهیزات موجود استفاده شود.

وی افزود: همه متقاضیان بخش خصوصی بر اساس نیاز خود آموزش می‌بینند. خرید خدمات آموزشی دال بر این است که متقاضی ظرفیت اشتغال در رشته را سنجیده است. با توسعه بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذار امیدواریم بتوانیم قدم مؤثری در توسعه مهارت‌آموزی استان برداریم.
سواعدی با اشاره به اهمیت توسعه منابع انسانی سازمان، گفت: به این منظور، پس از استان البرز توانستیم مجوز ایجاد مرکز تربیت مربی را کسب کنیم تا بتوانیم توسعه مربیان را متناسب با نیاز بازار کار در استان انجام دهیم.
مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان با اشاره به ضرورت مهارت آموزی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، افزود: پرداختن به مهارت به عنوان یکی از عوامل اصلی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و توانمندسازی اقشار در معرض آسیب به عنوان یک عامل پیشگیری در دستور کار قرار گرفته است. این کار از سال ۹۶ آغاز شده است و با کمک استانداری، ظرفیت‌هایی در مناطق حاشیه‌نشین و کم‌برخوردار مناطق روستایی و دیگر مناطق محروم شناسایی شدند و در حال کار کردن در این حوزه هستیم. امیدواریم بتوانیم در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی مؤثر باشیم. همچنین در توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برنامه مشترک بسیار خوبی داریم.
وی در پایان گفت: از اصحاب رسانه که ما را در یکی از مهم‌ترین برنامه‌های سازمان فنی و حرفه‌ای کشور که همان فرهنگ‌سازی در خصوص مهارت و اشتغال است، کمک می‌کنند تشکر می‌کنم. رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین بازوان اجرایی اداره‌کل فنی و حرفه‌ای خوزستان در تبدیل مهارت به یک گفتمان و فرهنگ عمومی هستند.
انتهای پیام